عسگری: هر هفته حداقل ۳ اشتباه فاحش داوری داریم-راهبرد معاصر

عسگری: هر هفته حداقل ۳ اشتباه فاحش داوری داریم

پیشکسوت داوری کشورمان گفت: سطح داوری را نباید با سطح فوتبال مقایسه کنیم و باید آن را با سطح داوری در گذشته و سطح داوری کشورهای دیگر مقایسه کنیم که متاسفانه خیلی پایین‌تر از آن‌ها هستیم.
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۶ - ۱۳ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 01
کد خبر: ۲۳۴۳۰۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ حسین عسگری در رابطه با عملکرد داوران فوتبال ایران در سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: کاملا عملکرد داوران ما در سال گذشته واضح است و اصلا جا دفاعی ندارد. چیزی نیست که از چشم کسی پوشیده باشد. همچنان اشتباهات تاثیرگذار داوری در فوتبال ما ادامه دارد. این حرف من نیست و همه کارشناسان تایید کردند ولی گوش شنوایی وجود ندارد.

امسال ضعیف‌ترین عملکرد داوری تاریخ کشورمان را شاهد بودیم

وی افزود: اصلا کار سختی نیست که بخواهیم این عملکرد داوران را در سال گذشته کارشناسی کنیم. با توجه به مشکلاتی که در ساختار داوری و دپارتمان آن وجود دارد نباید بیشتر از این توقع داشته باشیم. میانگین حداقل هر هفته در ۳ بازی، اشتباهات تاثیرگذار داوری وجود دارد و و هیچ کسی هم پاسخگو نیست و فقط به دنبال توجیه و بهانه‌گیری هستند. عملکرد داوران ایران در هیچ دوره‌ای مثل سال گذشته ضعیف‌ نبود و امسال ضعیف‌ترین عملکرد داوری تاریخ کشورمان را شاهد بودیم.

 

آیا کمیته داوران وجود دارد؟

عسگری در رابطه با کمبود امکانات برای داوران نیز اظهار داشت: تا وقتی که کمیته داوران به فکر داوران نباشند وضعیت از این بهتر نخواهد شد. مسئولین فقط به دنبال حرف و فرافکنی هستند. وقتی خود کمیته و دپارتمان به فکر داوران نباشد از بقیه چه انتظاری می‌رود. حتی امکانات ابتدایی و کوچک را برای داوران فراهم نمی‌کنند. هنوز در سرما لباس گرم و آستین بلند در اختیار داوران قرار داده نشده است. اصلا آیا کمیته داوران وجود دارد؟ اگر وجود دارد در این مدت چه دستاوردی داشته‌اند؟

وی ادامه داد: کمیته داوران در ظاهر وجود دارد اما وجود خارجی ندارد و یک نفر در کمیته داوران همه کارها را با تصمیمات خودش انجام می‌دهد. دپارتمان داوری نیز که فقط مثل یک دبیرخانه عمل می‌کند و وظیفه خود که انجام کارهای اجرایی خواهد بود را انجام نمی‌دهد.

 

زمین فوتبال استودیو صدا سیما نیست

کارشناس داوری کشورمان در رابطه با حواشی داوری دیدار پرسپولیس و فولاد خوزستان اظهار داشت: واقعا برای کمیته داوران متاسفم که اجازه دادند که این هجمه‌های ناعادلانه به داور چهارم این ددیار وارد شود. بعد از این اتفاقات کمیته داوران حتی یک کلمه هم برای دفاع از حقوق داور خود دفاع نکرد. داوری که فقط و فقط داشت وظایف خود را به خوبی انجام می‌داد.

وی افزود: زمین فوتبال استودیو صدا سیما نیست که آن‌ها هر کجا که دوست داشته باشند دوربین‌های خود را نصب کنند و بعد به داوران امر و نهی کنند که آن‌ها باید کجا مستقر شوند. در همه جای دنیا استقرار داور و دوربین‌های فیلمبرداری یک پروتکل جهانی دارد و باید در همین چارچوب مسابقات برگزار شود تا نه برای قضاوت داوران و نه برای اون عزیزانی که زحمت تهیه فیلم و پخش زنده مسابقات را بر عهده دارند مشکلی درست نشود.

 

عسگری با گلایه از برخی انتقات‌ها و صحبت‌هایی که بر علیه داور چهارم این دیدار شد گفت: واقعا درک نمی‌کنم اون آقایانی که فکر می‌کنند چون میکروفون در اختیار دارند، می‌توانند بر علیه داور این دیدار هرچیزی که دوست دارند به زبان بیاورند و داور را در مقابل مردم قرار دهند. باید تشکیلات و مسئولان داوری در این رابطه توضیح دهند که چرا این افراد به خودشان اجازه می‌دهند که خیلی راحت در رابطه با داورها اظهار نظر کنند؟

وی ادامه داد: اگر داور در محل استقرار خود قرار نگیرد و به گفته آن‌ها پشت دوربین قرار بگیرد، اگر داور اول در زمین بازی در زاویه مناسبی نباشد و به اشتباه یک صحنه را قضاوت کند در آن زمان داور چهارم دیگر نمی‌تواند به صحنه‌ها نزدیک باشد و به او کمک کند همین آقایان با انتقادها و صحبت‌هایشان زمین و زمان را به هم می‌دوزند.

سطح داوری ما از سایر کشورهای آسیایی پایین‌تر آمده است

کارشناس داوری کشورمان در رابطه با سطح داوری در سال گذشته گفت: سطح داوری را نباید با سطح فوتبال مقایسه کنیم و باید آن را با سطح داوری گذشته و سطح داوری کشورهای دیگر مقایسه کنیم. ما حدود پنج سال پیش در آسیا جزو ۵ کشور اول بودیم و داوران زیادی در مسابقات مهم داشتیم؛ اما الان داوران کشور ما در سطح اول مسابقات بین‌المللی فوتبال قضاوت می‌کنند؟ به غیر از فغانی که دیگر نماینده کشور ما محسوب نمی‌شود چه کسی از ایران در جام‌جهانی قضاوت کرد؟ الان سطح داوری ما حتی از کشورهای ازبکستان، قطر، امارات و چین عقب افتاده است. این مسئله جای تاسف دارد و با این شرایط نفس‌های آخرش را می‌کشد.

 

داورها هنوز لباس گرم ندارند!

عسگری در رابطه با کمبود امکانات برای داوران نیز اظهار داشت: تا وقتی که کمیته داوران به فکر داوران نباشند وضعیت از این بهتر نخواهد شد. مسئولین فقط به دنبال حرف و فرافکنی هستند. وقتی خود کمیته و دپارتمان به فکر داوران نباشد از بقیه چه انتظاری می‌رود. حتی امکانات ابتدایی و کوچک را برای داوران فراهم نمی‌کنند. هنوز در سرما لباس گرم و آستین بلند در اختیار داوران قرار داده نشده است. اصلا آیا کمیته داوران وجود دارد؟ اگر وجود دارد در این مدت چه دستاوردی داشته‌اند؟

انتخاب داور دربی وظیفه کمیته داوران نیست

پیشکسوت داوری کشورمان با انتقاد از نحوه انتخاب داور دربی بیان کرد: اصل قضیه انتخاب داوری اشکال دارد. اصلا انتخاب گزینه‌های داوری با دپارتمان داوری است و نه کمیته داوری. باید برای انتخاب داور یک کمیته تشکیل شود و در آن‌جا با بررسی شرایط موجود داور این دیدار مشخص شود. اصلا کسی در این کمیته پیگیری می‌کند که خیلی از مقررات داوری عوض شده است؟ چرا تشکیلات داوری در این رابطه کاری را انجام نمی‌دهد؟ تنها دلیل آن‌ها این خواهد بود که نمی‌خواهند اختیاراتشان را از دست بدهند و برای همین اصلا ورود نمی‌کنند./ایرنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده