عوامل اصلی خارش پوست سر و رابطه آن با ریزش مو-راهبرد معاصر

عوامل اصلی خارش پوست سر و رابطه آن با ریزش مو

علت خارش پوست سر می‌تواند عوامل مختلفی باشد و برای درمان آن باید ابتدا علت خارش پوست سر را بیابید تا بتوانید درمان مناسبی برای آن پیدا کنید.
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۹ - ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - 2019 September 28
کد خبر: ۲۳۴۷۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ علت خارش پوست سر می‌تواند عوامل مختلفی باشد اما مشخصا نشان دهنده وضعیت ناسالم پوست کف سر شماست. بدن با ایجاد این علائم آزاردهنده به شما می‌گوید نقطه‌ای از بدن به مشکل بر خورده است، نیاز به کمک دارد و باید سریع‌تر برای حل آن اقدام کنید. زمانی که خارش سر اتفاق افتاده، یعنی تعادلش به هم خورده است و باید به دنبال دلیل آن گشت.

 

برای خارش سر می‌توان دلایل مختلفی پیدا کرد. برای برخی افراد خارش در تمام کف سر و برای برخی دیگر تنها در قسمت‌هایی از جمجمه ایجاد می‌شود. برای درمان خارش سر باید به دنبال علت خارش پوست سر بگردید تا بتوانید درمان مؤثر و ثابت‌شده‌ای را برای حل آن بیابید. قبل از هر چیز لازم است نوع پوست سر خود را بشناسید، علائم ثانویه را شناسایی کنید و ریسک‌های احتمالی را در مراقبت روزانه خود مد نظر قرار دهید. ساده‌ترین و مطمئن‌ترین روش برای درمان خارش سر این است که به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

از عوامل اصلی خارش پوست سر عبارتند از:

۱. شوره سر یا درماتیت شوره‌ای
۲. پسوریازیس
3. درماتیت تماسی یا حساسیت پوستی
۴. عفونت قارچی کچلی
۵. شپش سر
۶. خارش سر به دلیل استفاده بیش از حد از محصولات آرایشی
۷. خشکی پوست سر

 

پیوند بین خارش پوست سر و ریزش مو

اگرچه ممکن است به طور مستقل رخ دهند، گاهی اوقات ممکن است پیوندی بین ریزش مو و خارش پوست سر وجود داشته باشد. عفونت‌های قارچی، واکنش‌های آلرژیک به محصولات مو و فولیکول‌های ملتهب مو می‌توانند موجب خارش پوست سر و همچنین آسیب دیدگی فولیکول مو شوند که ریزش مو را در پی دارد.

 

در موارد دیگر، زخم شدن پوست سر می‌تواند موجب خارش شدید شود زیرا بافت زخمی می‌تواند به فیبرهای عصبی در پوست آسیب وارد کند. اگر ریزش موی فردی موجب تشکیل بافت زخمی شود، این ممکن است دلیل خارش باشد.

 

زمانی که فردی به طور مکرر یا به سختی پوست سر خارش‌دار را می خاراند، می‌تواند به پوست و فولیکول‌های مو آسیب وارد کند. این آسیب می‌تواند به ریزش موی موقت، خونریزی، و زخم شدن ناشی از خراشیدن منجر شود. زمانی که خاراندن متوقف می‌شود، مو معمولاً دوباره رشد خواهد کرد.

 

در موارد دیگر، مانند ریزش موی ارثی یا طاسی با الگوی مردانه و زنانه، ریزش مو بدون خارش پوست سر رخ می‌دهد. در این موارد، خاراندن پوست سر ممکن است موجب آسیب شود، اما دلیل زمینه‌ای ریزش مو با خارش مرتبط نیست. خراشیدن پوست سر تأثیری در ریزش مو نخواهد داشت زیرا دلیل ژنتیکی در پس آن قرار دارد.

 

چگونه خارش سر را درمان کنید؟

راه‌حل مناسبی که بتواند خارش سر را التیام دهد کاملا وابسته به‌علتی است که خارش را به‌وجود آورده ‌است. نخستین قدم برای مبارزه با خارش سر استفاده از راه‌حل‌های خانگی چون شامپو مناسب و... است. برای جلوگیری از پوسته شدن و خشک شدن پوست سر که باعث خارش می‌شود، باید شامپوی دارای PH متناسب مصرف کنید.PH شامپو باید بین ۵/۴ و ۵/۵ باشد، معمولا می‌توانید PH شامپو را روی برچسبش بخوانید.

 

گاهی همین عوض کردن شامپو می‌تواند بسیار موثر باشد، اما موردهایی هستند که به این راحتی‌ها از بین نمی‌روند و بهتر است برای درمان به پزشک مراجعه شود. مثلا عفونت‌های قارچی حتما به درمان‌های پزشکی نیاز دارد. درمان این عفونت‌ها بیشتر از ۶ هفته طول می‌کشد و احتیاج به ضدقارچ‌های موضعی یا خوراکی دارد اما مشکلی مثل شپش به‌راحتی در خانه درمان می‌شود و شامپوهایی که موادی چون هگزا کلرید گاما بنزن یا پرمترین دارند می‌توانند شپش‌ها را بکشند.

 

بعضی بیماری‌ها باعث افزایش خارش می‌شود

برخی بیماری‌های داخلی نیز سبب خارش‌های پوستی می‌شود. از آن جمله می‌توان به کم خونی، فقر آهن، کم کاری یا پرکاری غدد تیروئید، انگل‌های روده‌ای، اختلالات کبدی و کلیوی اشاره کرد که سبب افزایش مواد زائد دفعی در خون و رسوب آن‌ها در پوست و در نتیجه خارش پوست می‌شود.علاوه‌بر موارد یاد شده بیماران دیابتی در ناحیه سر خارش احساس می‌کنند و در افراد مبتلا به بیماری‌های روانی مثل افسردگی، اضطراب و اسکیزوفرنی خارش‌های عمومی در پوست دیده می‌شود.

 

نکته: بعضی‌وقت‌ها رنگ مو و ژل که حاوی مواد شیمیایی هستند می‌تواند خارش سر ایجاد کند. پیش از مصرف، ابتدا آن‌ها را آزمایش کنید.

 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار