به گزارش راهبرد معاصر؛ افزایش بی سامان قیمت ارز و فقدان نظارت کافی از سوی دستگاه های مربوطه موجب گردید تا بازار ایران در طول دو سال اخیر، پروسه ای توصیف نشدنی را تجربه نماید. رخدادی که زمینه اعتراض اقشار و اصناف مختلف را در پی داشت.
افزایش فزاینده قیمت لاستیک و اعتصاب کامیون داران، تنها یکی از عواقب این نابسامانی محسوب می شد. تاریخ انقضای تایر یکی از مواردی است که کمتر رانندهای از آن اطلاع دارد؛ اینکه یک تایر تاریخ گذشته میتواند خودرو شما را به یک ارابه مرگ تبدیل کند و باعث خسارتهای شدید مالی و حتی جانی شود.
شاید شما هم هنگام فروش خودرو خود با افتخار به این نکته اشاره کردهاید که با وجود اینکه چند سال از عمر این خودرویتان میگذرد هنوز تایر زاپاس آن به زیر ماشین نرفته است. در چنین مواقعی بدون هیچ تاملی بهتر است به فکر دورانداختن تایر بهظاهر نو و خرید یک تایر جدید باشید.
با این حال و در بحبوحه افزایش ناگهانی قیمت لاستیک، شاهد سواستفاده هایی در زمینه توزیع لاستیک های تاریخ مصرف گذشته از سوی شماری از سودجویان بوده ایم. تقریبا نیمی از لاستیکهای بازار ایران خارجی است. با توجه به سرانه مصرف تایر هر خودرو تقریبا حدود ٤٠٠هزار تن لاستیک در ایران مصرف میشود که رئیس سابق انجمن لاستیک میگوید سهم تولیدات داخلی از میزان مصرف حدود ٢٥٠هزار تن بوده و ١٥٠هزار تن دیگر از محل واردات تامین میشود.
احمد کریمی، دبیر کانون کامیونداران کشور در گفتوگویی با خبرنگار اقتصادی ایلنا با انتقاد از توزیع لاستیکهای تاریخ انقضا گذشته در اوج آشفتگیهای بازار لاستیک و قطعات یدکی صنعت خودرو به ویژه خودرهای سنگین گفت: در دورهای که در بازار لاستیک با شرایط بحرانی و سختی مواجه بودیم، متاسفانه بهرهبرداری اساسی و سوء استفاده از جانب واردکنندگان، توزیعکنندگان و فروشندگان لاستیک انجام شد.
وی تاکید کرد: لاستیکهای انباشت شده آنقدر بیکیفیت بودند که در شرایط عادی مشتری و خریدار نداشتند اما در دورهای که با کمبود لاستیک مواجه بودیم و کامیونها زمینگیر شده بودند دیگر کیفیت در اولویت قرار نداشت و تقاضای بالا باعث شد تا لاستیکهای انبار که تاریخ انقضا گذشته بودند هم وارد بازار شوند.
کریمی با بیان اینکه بعضا لاستیکهایی وارد بازار شد که در سال 2012 حواله آنها صادر شده بود، گفت: طول عمر لاستیک سه سال است و بعد از سه سال لاستیکها منقضی میشوند حال اینکه 4 ماه گذشته و در سال 2018 لاستیکهایی به فروش رسیدند که تاریخ حواله آنها به سال 2012 بر میگشت.
دبیر کانون کامیونداران کشور ادامه داد: در گذشته چنین شرایطی حاکم نبود و رانندگان لاستیک مورد نیاز خود را از مراکز معتبر تهیه میکردند.
وی با تاکید بر افزایش تصادفات ماشینهای سنگین با ورود لاستیکهای تاریخ انقضا گذشته گفت: متاسفانه با توزیع لاستیکهای تاریخ انقضا گذشته شاهد افزایش وقوع تصادفات در جادهها بودیم و نامهای را هم به سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرفکنندگان ارسال کردیم که در آن تاکید شد که اجازه ندهند که هر لاستیکی با هر برندی به ویژه برندهای چینی وارد شود. گزارشی هم مبنی بر واژگونی کامیون ناشی از استفاده از لاستیک بیکیفیت و تاریخ انقضا گذشته به مراجع ذیربط و دستگاههای مسئول ارسال کردهایم.
کریمی ادامه داد: از دستگاههای مرتبط درخواست کردیم در شرایطی که با کمبود عرضه مواجه هستیم هر لاستیکی را وارد نکنند متاسفانه در دوره ای لاستیکهای بیکیفیت و غیرقابل استفاده وارد شد که چارهای جز استفاده از آنها نبود.
وی تاکید کرد: شگرد دیگر واردکنندگان لاستیک این است که بلافاصله برند لاستیکی که بازار آن را پس زده تغییر میدهند و با نام تجاری دیگری آن را وارد بازار میکنند.
دبیر کانون کامیونداران کشور درباره ادعاهایی مبنی بر نظارت سایتها و پایانههای فروش لاستیک برای جلوگیری از توزیع لاستیک تاریخ انقضا گذشته گفت: تمام لاستیکهای منقضی به فروش رفته و دیگر لاستیکی با این مشخصات وجود ندارد که بخواهند برای کنترل عدم توزیع آن نظارت داشته باشند.
کریمی تاکید کرد: البته موضوع واردات لاستیک تاریخ انقضا گذشته را قبول ندارم. لاستیکهایی که به دلیل نبود خریدار سالها در انبار انباشت و منقضی شدند در دوره ای به فروش رفتند.
وی ادامه داد: همین لاستیکها را میتوان 40 درصد ارزانتر از قیمتهای امروز بازار خریداری کرد اما به دلیل اشفتگی بازار عدهای از اب گل الود ماهی میگیرند و سوء استفاده میکنند.
توزیع لاستیک تاریخ انقضا گذشته امکان ندارد
رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره توزیع لاستیکهای تاریخ انقضا گذشته در بازار گفت: چنین چیزی امکان ندارد.
وی ادامه داد: سال گذشته قبل از عید با مشکلاتی در بازار لاستیک مواجه بودیم اما تمام لاستیکهایی که وارد بازار شد، جدید بود مگر اینکه یک نفر پیش از این نسبت به ورود لاستیک اقدام کرده و تاریخ انقضای این لاستیکها گذشته است که به طور قطع توزیع و فروش آنها تخلف است.
رحمانی تاکید کرد: البته گزارشی در این باره که فردی یا گروهی لاستیک تاریخ انقضا گذشته وارد بازار کردهاند را دریافت نکردهایم.
وزیر صمت با اشاره به توان تولید داخل برای تامین لاستیک سنگین در بازار گفت: علی رغم اینکه ظرفیتهای خوبی در داخل کشور وجود دارد اما حدود 70 درصد برخی از کالاها مانند لاستیک سنگین واردات هستند اما اخیرا در بازدید کارخانههای لاستیک یکی از خواستههایم توسعه خطوط تولید لاستیکهای سنگین بوده و به زودی واحدهای جدید به مدار تولید میآیند تا وابستگی برای تامین لاستیک سنگین کاهش یابد.