علت ایجاد اسهال چیست؟ انواع اسهال علائم و درمان آن-راهبرد معاصر

علت ایجاد اسهال چیست؟ انواع اسهال علائم و درمان آن

اسهال بیماری است که به دلایل عفونی و فصلی در بدن ایجاد شده و سلامت بخش های مهم بدن را تا حد بالایی تهدید می کند و باید درمان آن را جدی گرفته شود.
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۱ - ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 01
کد خبر: ۲۳۷۶۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ نوعی بیماری عفونی و بسیار شایع است که در اثر آن وضعیت مدفوع شل و آبکی می شود به طوری که به صورت کاملا روان از بدن خارج می گردد و شما به دفعات به دستشویی نیاز دارید. این شرایط می تواند ۲ الی ۳ روز طول بکشد.

 

علت اسهال
اصلی ترین عامل ایجاد این بیماری عفونت است. عفونت ها می توانند به شکل انگل ، ویروس و باکتری از طریق راه های مختلفی به بدن وارد شوند و در سیستم گوارش و روده ها اختلال ایجاد نمایند. یکی از مهم ترین راه های انتقال عفونت به بدن مصرف آب و غذای آلوده به خصوص در مواقع سفر است. در چنین شرایطی بدن مقابله ی خود را با این میهمانان ناخوانده آغاز می کند و در حقیقت، اسهال بخشی از واکنش طبیعی بدن در این مبارزه است.

 

اما علاوه بر عفونت، منشا آن می تواند به دلیل موارد زیر هم باشد:

حساسیت به برخی مواد غذایی
عوارض مصرف برخی داروها
بیماری های روده مثل کرون
پرتودرمانی
پرکاری تیروئید
سندروم روده ی تحریک پذیر IBS
برخی از سرطان ها
دیابت
دویدن زیاد
مصرف مشروبات الکلی
مصرف بیش از اندازه ی ملین ها
سوء جذب
استرس

 

انواع اسهال
پزشکان و متخصصان انواع این بیماری را به سه دسته ی زیر تقسیم بندی می کنند:

 

1. اسهال اسمزی: در مواردی به وجود می آید که وجود ماده ای درون روده ها باعث کشیده شدن آب بدن به طرف آن می شود. مثل مصرف آدامس ها و آبنبات های رژیمی.


2. اسهال اگزوداتیو :در شرایطی به وجود می آید که به دلیل وجود بیماری های زمینه ای مانند کرون روده یا کولیت اولسراتیو، اسهال آغشته به خون و چرک می باشد.


3. اسهال ترشحی: تحت شرایطی به وجود می آید که بدن آب را به صورت پیش بینی نشده و غیرطبیعی به روده ها وارد می کند. عفونت ها، مصرف برخی داروها و بسیاری موارد دیگر می تواند زمینه ی آن را ایجاد نماید.

 

علائم اسهال چیست؟
علائم اسهال را می توان به دو دسته ی اسهال بدون عارضه (یا غیر جدی) و اسهال های بغرنج تقسیم کرد. اسهال های بغرنج می توانند نشانه ای برای بیماری های جدی تر باشند.

 

علائم اسهال بدون عارضه عبارتند از:

نفخ و دل پیچه
مدفوع رقیق و یا شل
مدفوع آبکی
احساس فوریت برای دفع
تهوع و استفراغ
علاوه بر علائم بالا، اسهال بغرنج علائم زیر را دارد:

وجود خون، مخاط و یا مواد غذایی هذم نشده در مدفوع
از دست دادن وزن بدن
تب

 

در صورتی که بیش از 24 ساعت اسهال بودید و یا تب داشتید به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که استفراغ نیز داشتید و استفراغ مانع نوشیدن مایعات برای جایگزینی آب از دست رفته شود حتما به پزشک مراجعه فرمایید.

 

درمان اسهال
اگر شما با یک مورد بیماری اسهال ملایم رو به رو شده اید می توانید به بیماری اجازه دهید که مسیر طبیعی خود را طی کند و یا از داروهای بدون نسخه استفاده کنید. برای استفاده از داروهای بدون نسخه، حتما دستورالعمل روی جعبه را مطالعه فرمایید.

 

علاوه بر این شما باید شش لیوان (لیوان 200 میلی لیتری) مایعات را در روز بنوشید. آب میوه ی بدون پالپ، نوشیدنی های گازدار بدون کافئین و سوپ های گوشت و سبزیجات رقیق می تواند گزینه ی خوبی باشند. سوپ مرغ بدون چربی، چایی و عسل (به یاد داشته باشید که عسل برای کودکان زیر یک سال بسیار خطرناک است) و نوشیدنی های انرژی زا و ورزشی نیز گزینه های خوبی هستند. به جای مصرف نوشیدنی همزمان با صرف غذا، بین وعده های غذایی مایعات مصرف کنید. به صورت متوالی و کم کم مقداری مایعات بنوشید.

 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده