ماجرای اعتراض برخی طلافروشان چیست؟-راهبرد معاصر

ماجرای اعتراض برخی طلافروشان چیست؟

طی دو روز اخیر در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها به خصوص رسانه‌های معاند خبری با عنوان اعتصاب طلافروشان در ایران به دلیل مالیات منتشر شده است، اما اصل ماجرا چیست؟
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۸ - ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
کد خبر: ۲۳۸۹۷۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ طی دو روز اخیر در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها به خصوص رسانه‌های معاند خبری با عنوان اعتصاب طلافروشان در ایران به دلیل مالیات منتشر شده است که صحت ندارد.

گزارش خبرنگاران ایرنا در سطح کشور از باز بودن پاساژها و طلافروشی‌ها در کشور حکایت دارد

در برخی از شهرها و شهرستان‌های کشور در ساعات ظهر طلافروشی‌ها و سایر بازار به مدت چند ساعت (معمولاً از ساعت ۱۳ تا ۱۶) تعطیل می‌کنند که فیلم‌های منتشر شده در رسانه‌های معاند بیشتر در این زمان‌ها بوده است. ساعت کاری طلافروشی‌ها در شهرستان‌ها در شیفت عصر از ساعت ۱۶ تا ۲۰ است و در شیفت صبح طلافروشی‌ها باز بوده‌اند.

طلافروشان در پایتخت نیز مانند روزهای گذشته مشغول فعالیت بودند.

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با ایرنا، اعتصاب طلافروشان را تکذیب کرد و گفت: امروز فقط در پاساژ تهران برخی کسبه نسبت به ثبت سرمایه‌شان در سامانه جامع تجارت انتقاد داشتند؛ زیرا بخشی از سرمایه آنها امانی است.

وی تاکید کرد: ادعای مالیات و کاهش قیمت طلا در تعطیلی و نیمه‌تعطیل بودن این واحدها صحت ندارد و همه طلافروشان در سطح شهر تهران و استان و شهرها امروز باز بوده و فعالیت داشتند.

نادر بذرافشان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در خصوص طرح شایعات در فضای مجازی مبنی بر تعطیلی بازارهای طلا در کشور، اظهار داشت: این موضوع صحت ندارد و تعدادی از پاساژهای تهران نسبت به اجرایی شدن مجدد سامانه جامع تجارت انتقاداتی داشتند.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران افزود: قرار بود در سه ماه گذشته تغییراتی و اصلاحاتی در رابطه تبدیل دو سامانه جامع تجارت و سامانه مودیان مالیاتی به یک سامانه انجام شود که برخی طلافروشان نیز ابهاماتی در مورد سامانه جامع تجارت داشتند.

وی بیان کرد: جلسات متعددی و مکاتبات زیادی در حوزه شرایط صنعت طلا و چرخه تولید و توزیع و اینکه اجرایی شدن این سامانه ممکن است مشکلاتی برای طلافروشان به وجود بیاورد انجام شد که تغییر و اصلاحی در آن انجام نشد و بعد از چند روز اعلام کردند که سامانه جامع تجارت مجدد باید کار عملیاتی و اجرایی خود را شروع کند.

بذرافشان ادامه داد: برخی از طلافروشان واکنشی داشتند که چرا بعد از سه ماه این دو سامانه هنوز به یک سامانه تبدیل نشدند و طبق تبصره۳ ماده ۶ قانون تسهیل تکالیف مودیان مالیاتی، این دو سامانه هنوز یکی نشدند؛ البته جلساتی برگزار شده، ولی هنوز کار عملیاتی آنها به صورت یکپارچه و در یک سامانه اجرایی نشده است.

وی تاکید کرد: طلافروشان باید طبق تبصره ۳ ماده ۶ قانون تسهیل تکالیف مودیان مالیاتی در یک سامانه نسبت به تکالیف مالیاتی خود و صدور فاکتورهای الکترونیکی را انجام دهند که این اتفاق هنوز به صورت کامل نیفتاده، البته جلساتی برگزار شده است؛ متاسفانه برخی از طلافروشان نسبت به این مسئله واکنش نشان دادند.

هیچ‌گونه اعتصابی وجود ندارد

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران با تکذیب هر گونه اعتصابی در بازار طلا، گفت: هیچ‌گونه اعتصابی وجود ندارد و فقط تعدادی از طلافروشان اعتراض داشتند که چرا تغییرات انجام نشده است. متاسفانه فضاسازی‌ها در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها به سمت و سویی رفت که عنوان کردند که طلافروشان به دلیل کاهش قیمت اقدام به تعطیلی واحدهای خود کردند که این موضوع کذب است و عنوان شده بود که به دلیل موضوع مالیات بوده که این موضوع هم صحت ندارد.

بذرافشان تاکید کرد: توافق و همکاری‌های خوبی با سازمان امور مالیاتی داشتیم. اینکه عنوان کردند مشکل طلافروشان مالیات بوده یا اینکه قیمت طلا کاهش یافته را به شدت تکذیب می‌کنیم و اصلاً چنین چیزی صحت ندارد.

وی اضافه کرد: فقط موضوع سامانه جامع تجارت بوده که یک مقداری واکنش داشته که به همکارانمان توضیح می‌دهیم تا در کمال آرامش نسبت به فعالیت و بازگشایی واحدهای خودشان اقدام کنند و فعالیت خودشان را انجام دهند.

این مقام صنفی گفت: اتحادیه طلا و جواهر تهران و اتحادیه‌های شاخص کشور در حوزه صنعت طلا و جواهر پیگیری‌های لازم را برای رفع این مشکل را انجام می‌دهند. امیدواریم مسئولان نسبت به این صنعت اصلاحاتی را انجام دهند و آمادگی داریم به صورت کارشناسی در رابطه با رفع ابهامات و اصلاحات اقدام کنیم. مشکل و انتقاد همکاران ما این است که چرا باید سرمایه‌شان در سامانه جامع تجارت ثبت شود.

بذرافشان تعطیلی بازار طلا و جواهر در کشور را تکذیب کرد و گفت: فقط یک سری از طلافروشان و برخی از پاساژهای در بازار تهران به صورت نیمه‌تعطیل بودند، البته فعالیت خودشان را انجام می‌دهند.فقط در رابطه با اجرایی شدن سامانه جامع تجارت و اصلاحاتی که باید در آن انجام شود، انتقاد و واکنش داشتند و خیلی هم حاد نبوده است و طلافروشان شرایط عادی خودشان را طی می‌کنند.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران با تاکید بر اینکه تعطیلی بیشتر در بازار تهران و ظاهراً چند شهر بوده و در سطح شهر تهران نبوده است، گفت: سه ماه وقت داده شد که اصلاحات در سامانه جامع تجارت انجام شود و سامانه مودیان و سامانه جامع تجارت به یک سامانه تبدیل شوند، ولی تبدیل نشدند و مجدد اعلام کردند که باید اجرایی شود و برخی طلافروشان اعتراض داشتند که چرا بعد از گذشت ۳ ماه این دو تا سامانه یکی نشده و نظرات و اصلاحات طلافروشان هم اجرایی نشده است.

وی بیان داشت: بیشتر مسئله هم این است که طلافروشان می‌گویند چرا باید سرمایه خودشان را در این سامانه ثبت کنند و اعتصاب نبوده و فقط اعتراض داشتند و می‌گویند بخش زیادی از سرمایه‌ها به صورت اعتباری و امانت است و اگر ثبت کنیم، بعدا با مشکل مالیاتی مواجه خواهند شد. مسائلی است که بسترهای آموزش، اطلاع‌رسانی و آماده‌سازی انجام نشده و ابهامات هنوز مانده و اصلاحات انجام نشده است.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران در پایان گفت: با کمک و برگزاری جلسات تخصصی برای حل این موضوع اعلام آمادگی می‌کنیم و امیدواریم با همدلی شرایط خوبی برای اصناف کشور با توجه به سال جهش تولید و مشارکت مردم ایجاد شود. اصناف بازوهای اقتصادی کشور هستند و می‌توانند در حوزه صنعت نقش محوری و کمک‌کننده داشته باشد./ایرنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده