ژنرال بریک: ادامه جنگ منجر به فروپاشی کامل اسرائیل می‌شود-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

ژنرال بریک: ادامه جنگ منجر به فروپاشی کامل اسرائیل می‌شود

به اعتقاد یکی از ژنرال‌های اسرائیلی، ادامه جنگ می‌تواند منجر به فروپاشی کامل رژیم صهیونیستی شود.
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۸ - ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 06
کد خبر: ۲۳۹۶۱۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ اسحق بریک ژنرال بازنشسته ارتش رژیم صهیونیستی در یادداشتی که در نیوز وان منتشر شد تاکید کرد، ادامه جنگ می‌تواند منجر به فروپاشی کامل اسرائیل شود.

او در مقدمه یادداشت خود آوردهاست: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر به خوبی از آنچه که در صحنه جنگ رخ می‌دهد، مطلع است، او خوب می‌داند که ادامه جنگ می‌تواند منجر به فروپاشی دولت اسرائیل هم از لحاظ نظامی و هم اقتصادی، سیاسی، و اجتماعی شود.

حتی اگر حماس و حزب الله در همین سطحی که امروز با ما در درگیر هستند به جنگ خود ادامه دهند و هیچ غافلگیری جدیدی برای ما تدارک دیده نشود باز هم اسرائیل دچار فروپاشی خواهد شد.

این ژنرال بازنشسته در ادامه نوشت: بیبی خوب می‌دانند که ما در بن بست نظامی قرار داریم، در بیست سال گذشته رؤسای مختلف ستاد ارتش ارتش را در چارچوب دیدگاه و نگاه خود به جهان به شش قسمت تقسیم کردند، زیرا بر این باور بودند که جنگ‌های بزرگ به پایان رسیده است، آن‌ها نیروی زمینی کوچکی ایجاد کردند که با دشواری می‌تواند در یک جبهه به جنگ بپردازد، (این در حالی است که در یک جنگ منطقه‌ای اسرائیل مجبور خواهد شد در شش جبهه بجنگند) و نتیجه آن هم همانطور که می‌بینید بازگشت دست جمعی حماس به مناطقی است که ارتش اسرائیل از آن خارج شده و کنترل مجدد آن توسط این گروه است.

برنامه ارتش اسرائیل برای ادامه جنگ فرسایشی علیه حماس از طریق حملات هوایی هم هیچ دست آوردی برای اسرائیل نخواهد داشت و فقط فرود آمدن قطره‌ای در عمق اقیانوس است.

از این طریق ارتش اسرائیل قادر به متلاشی کردن حماس نبوده و توانمندی در جلوگیری از تقویت مجدد آن هم نخواهد داشت.

بیبی به خوبی می‌داند تا زمانی که جنگ فرسایشی با حماس ادامه پیدا کند، حزب الله هم به خسته کردن نیرو‌های ما در مرز‌های شمالی ادامه خواهدداد، این هم تبعات بسیار خطرناکی برای ما دارد، زیرا مجبور خواهیم شد بعد از اشغال رفح از آن خارج شویم، اما آنچه که برای رفح رخ می‌دهد روابط ما را با کشور‌های جهان و کشور‌های عربی متلاشی خواهد کرد، روند صلح سیاسی و اقتصادی اسرائیل با این کشور‌ها را به محاق برده و رویکرد اعمال تحریم‌های تسلیحیاتی را که از مدتی است هم آغاز شده، علیه ما تسریع خواهد بخشید، این البته سوای این مسئله است که ما هیچ یک از ربوده شدگان را هم زنده تحویل نخواهیم گرفت.

این ژنرال صهیونیست همچنین مدعی شد، حتی اگر ما وارد رفح هم بشوم تعداد زیادی از نیرو‌های حماس را در مقابل خود نخواهیم دید، زیرا آن‌ها به همراه ۱.۴ میلیون آواره‌ای که قرار است به مناطق امن تخلیه شوند به آنجا خواهند رفت و از آن نقاط هم از طریق تونل‌ها به مناطقی که می‌خواهند خواهند رفت.

بیبی خوب می‌داند که حمله به رفح نمی‌تواند باعث از بین رفتن تونل‌هایی شود که بین این منطقه و سینا، زیر محور فیلادلفیا در عمق چند ده متری حفر شده، نخواهد شد، همان تونل‌هایی که سال‌هاست از طریق سلاح‌های جنگی به دست حماس می‌رسد.

مصری‌ها هم اخیرا اعلام کرده بودند که تهاجم ارتش اسرائیل به رفح به مثابه آن است که بیبی نظامیانش را به قتلگاهی بدون هیچ دلیل و فایده‌ای ارسال می‌کند.

شاید تنها دلیلی که بیبی برای این تهاجم داشته باشد آن است که بتواند روایت ادامه جنگ را برای خود حفظ کند.

در بخش دیگری از یادداشت بریک آمده است، من ماه‌ها پیش اعلام کرده بودم به دلیل کاهش شمار پرسنل ارتش که طی ۲۰ سال گذشته رخ داد، دیگر ما ظرفیت جایگزینی نظامیان تازه نفس را نداریم آن‌ها (دشمنان) هم خوب می‌دانند که ارتش اسرائیل دچار فرسایش شده است و بعد از مدتی صد‌ها و حتی هزاران نظامی اسرائیلی دچار خستگی و فرسودگی شده و ارتش احتیاط از هم فرو می‌پاشد، زیرا ۵ رئیس ستاد سابق طی ۲۰ سال حجم ارتش را به تدریج کاهش دادند.

ژنرال اسحق بریک همچنین تاکید کرد، ادامه جنگ اقتصاد اسرائیل را با خطر جدی مواجه می‌کند.

وی در این رابطه نوشت: بیبی خوب می‌داند که اگر شدت و ضرب آهنگ جنگ را در غزه علیه حماس و در لبنان علیه حزب الله افزایش ندهد، جنگ فرسایشی دایر علیه حماس و حزب الله می‌تواند به زودی زود منجر به فروپاشی اقتصاد اسرائیل شود، علل زیادی هم برای آن وجود دارند که به برخی از آن‌ها به شکل نمونه اشاره می‌کنم:

امروز بیش از یک صد هزار آواره داریم که قادر به بازگشت به محل سکونت خود نیستند، آن‌ها سر کار نمی‌روند، منابع در آمد خود را از دست داده‌اند و اسرائیل هزینه‌های هنگفتی را برای حضور آن‌ها در هتل‌ها می‌پردازد.

علاوه بر آن هر روز شاهد فراخوانی ده‌ها هزار نفر از نظامیان احتیاط هستیم، آن‌ها هم از گردونه فعالیت‌های اقتصادی خارج می‌شوند، در کنار آن ساختار حاکمیتی هم مبالغ هنگفتی را باید برای ادامه جنگ هزینه کند، کسری بودجه روز به روز بیشتر می‌شود و از آن مهم‌تر جایگاه اعتباری اسرائیل هم کاسته شده و اسرائیل بر این اساس مجبور است مبالغ هنگفتی به عنوان بهره برای وام‌هایی که جهت تامین هزینه‌های جنگ و بازسازی خرابی‌ها دریافت می‌کند، بپردازد.

شهرک‌ها در شمال و جنوب ویران شده و فعالیت اقتصادی در اسرائیل هم فلج شده است، اگر تحریم‌های اقتصادی روز افزون جهانی علیه واردات و صادرات را هم به آن بیافزاییم، چرا نباید به این نتیجه برسیم که اسرائیل در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است.

در ادامه این یادداشت تاکید شده است که طی شش ماه آخر جنگ، اسرائیل روابط حسنه خود را با بسیاری از کشور‌های دوست از دست داده است، این مسئله به شکل ویژه در رابطه با صدور سلاح به اسرائیل قابل لمس است، فرانسه در این رابطه سردمدار این امر است همچنین اسرائیل به تدریج در حال تبعید شدن از متن رخداد‌های جهانی است.

ژنرال بریک همچنین خاطر نشان کرد، بی بی خوب می‌داند که چگونه این جنگ جامعه ما را به خطر انداخته است، ما به دست خود، خودمان را متلاشی می‌کنیم.

او افزود: در چنین شرایطی اسرائیل از داخل دچار فروپاشی خواهد شد، و حتی پیش از آنکه دشمنان ما بخواهند از خارج تهدید‌های خود را عملی کنند، ما این مهم را انجام خواهیم داد.

به اعتقاد این ژنرال صهیونیست، امروز بنیامین نتانیاهو همانند یک حیوان مجروح است، او تمام برنامه‌های خود را در مراسم‌های روز استقلال لغو کرد، چون نگران موج اعتراضاتی است ه علیه او ترتیب داده می‌شود، اما بسیار دور نیست که آن روزی که بنیامین نتانیاهو از ترس بازداشت شدن، جرات سفر به خارج را هم نداشته باشد، او همانند حیوان زخمی و فراری شده است که تمامی جهانش بر محور ادامه حکومتش می‌چرخد، زیرا خوب می‌داند که تنها جنگ است که به وی تضمین ادامه حضور در نخست وزیر را می‌دهد، امروز تنها انگیزه موجود برای نتانیاهو هدف شخصی ادامه بقا است، او خوب می‌داند که ادامه جنگ جلیقه محافظ و سپری است که او را نگه خواهد داشت. / تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده