مشمولان وام ۳۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن چه کسانی هستند؟-راهبرد معاصر

مشمولان وام ۳۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن چه کسانی هستند؟

طبق مصوبه شورای پول و اعتبار تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن در قالب طرح جوانی جمعیت و با نرخ سود ۴ درصد به متقاضیانی پرداخت می شود که هنوز تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن را دریافت نکرده اند.
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۴ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 08
کد خبر: ۲۳۹۹۶۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ در حالی که هنوز بسیاری از بانک ها در پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن همکاری لازم را ندارند و بسیاری از مستاجران بعد از گذشت چندین ماه درخواست تسهیلات ودیعه مسکن و پس زدن بانک ها به بهانه های مختلف از جمله نداشتن بودجه و اعتبار شورای پول و اعتبار مبلغ ودیعه مسکن در قالب طرح جوانی جمعیت را افزایش داده و تسهیلات متقاضیان این طرح را از ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش داده است.

براساس این گزارش طبق مصوبه شورای پول و اعتبار مبلغ تسهیلات ودیعه مسکن در تهران ۲۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها ۱۵۰ میلیون تومان، در سایر شهرها ۱۰۰ میلیون تومان و در روستاها ۴۰ میلیون تومان است. نرخ سود این تسهیلات ۱۸ درصد و دوره بازپرداخت آن ۶۰ ماهه است.

از سوی دیگر مطابق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت وام ۳۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن به‌صورت قرض‌الحسنه به خانوارهای مشمول پرداخت می‌شود.

مطابق بخشنامه فروردین ماه امسال بانک مرکزی این تسهیلات مختص خانواده‌هایی است که از تاریخ اول فروردین ۹۹ به بعد صاحب فرزند سوم یا بیشتر می‌شوند.

بر این اساس پس از اعتبارسنجی متقاضیان و در صورت عدم تکافوی اعتبار آنها، به منظور تأمین رکن ضامن، مؤسسات اعتباری موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آنها یا سایر دارایی‌های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.

براساس این گزارش طبق بررسی های صورت گرفته و طبق گزارشات میدانی عمده بانک ها در پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن همکاری لازم را انجام نمی دهند و به گفته متقاضیان به هر بانکی که مراجعه می شود به بهانه های مختلف آنها را رد می‌کنند.

این در حالی است که داود بیگی نژاد نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه متاسفانه بانک ها در پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به هیچ عنوان همکاری لازم را ندارند و اگر تسهیلات در زمان موعد خود پرداخت شود می تواند زمینه ساز بهبود و تقویت بازار اجاره شود .

وی افزود: افزایش تسهیلات ودیعه مسکن برای خانواده‌های در قالب طرح جوانی جمعیت اگر از سوی بانک ها موافقت شود و بانک ها در پرداخت این تسهیلات همکاری کنند می‌تواند به بازار مسکن کمک کند اما به نظر می رسد که در این بین بانک ها چندان همکاری نمی‌کنند.

همچنین طبق آخرین آمارهای وزارت راه و شهرسازی سیداحمد خادمیان مدیرکل دفتر طرح‌های نهضت ملی مسکن گفته بود: تاکنون به تعداد یک میلیون و ۶۵۴ هزار و ۳۶ نفر از متقاضیان در سامانه tem.mrud.ir ثبت‌نام کردند که از این میزان متقاضی ثبت‌نام شده، یک میلیون و ۴۶۹ هزار و ۸۷۵ نفر حائز شرایط دریافت وام ودیعه مسکن شناخته شدند.

مدیرکل دفتر طرح‌های نهضت ملی مسکن ادامه داد: از تعداد حائزان شرایط دریافت وام ودیعه مسکن یک میلیون و ۳۳ هزار و ۳۰۵ نفر به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن معرفی شدند که بانک ها تاکنون با ۴۴۵ هزار و ۶۸ نفر عقد قرارداد کردند.

گفتنی است نحوه بازپرداخت این وام، نیز با توجه به سود ۱۸ درصدی که باید حداکثر در ۵ سال پرداخت شود، محاسبه خواهد شد و با وجود آنکه این تسهیلات همانند سایر تسهیلات بانک ها بوده و متقاضیان می توانند از تسهیلات در این بخش استفاده کنند اما بانک ها در پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن مقاومت زیادی دارند./باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار