حملات مقاومت، عامل شکست پروژه «آیمک»-راهبرد معاصر
سعدالله زارعی، تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» تشریح کرد:

حملات مقاومت، عامل شکست پروژه «آیمک»

سعدالله زارعی، تحلیلگر مسائل غرب آسیا با بیان اینکه حملات مختلف به پروژه آیمک نه تنها به وسیله یمنی ها، بلکه از سوی سایر گروه‌های اسلامی منطقه انجام می‌شود، گفت: اجرای این پروژه و عملیاتی کردن آن کار ساده‌ای نیست و نباید گمان کرد به راحتی قابل حل و فصل است، در صورت پایان جنگ غزه نیز بعید به نظر می‌آید به سرعت عملیاتی شود یا به بهره برداری برسد.
سعدالله زارعی؛ تحلیلگر مسائل غرب آسیا
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۶ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 15
کد خبر: ۲۴۰۵۰۷

حملات مقاومت، عامل شکست پروژه «آیمک»

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ وبگاه Truthout در گزارشی نوشت، تحمیل محاصره دریایی و زمینی بر رژیم صهیونیستی مانع از برنامه‌های این رژیم برای ایجاد پل زمینی احتمالی است که آن را به کشورهای خلیج‌ فارس و اروپا مرتبط می‌کند. این محاصره‌ به وسیله یمن، پروژه گذرگاه اقتصادی میان هند، غرب آسیا و اروپا (IMEC) را که رژیم صهیونیستی بخش اساسی آن است، تهدید می‌کند.


پروژه آیمک با هدف ارتباط آسیا و اروپا به یکدیگر به وسیله خطوط راه‌آهن و بنادری است که از هند آغاز می شود و با عبور از امارات، عربستان، اردن و رژیم صهیونیستی به یونان در جنوب‌شرقی اروپا می‌رسد.


طبق این گزارش، ضربه نهایی به پروژه آیمک زمانی وارد شد که امارات یادداشت تفاهمی با ترکیه، عراق و قطر برای تأمین مالی پروژه جاده توسعه در رقابت با پروژه آیمک امضا کرد. این پروژه شامل جاده‌ای به طول یک هزار و 190 کیلومتر برای کامیون‌های حمل بار و خط ریلی دوگانه برای قطارهای مسافری و باری است که آسیا را به اروپا متصل می‌کند.

پروژه آیمک عملیاتی و البته ملغی نشده، زیرا مشکلات اساسی مانع اجرای پروژه در زمان مورد نظر کشورهای خواهان بهره برداری از خطوط ریلی و زمینی است


سعدالله زارعی، تحلیلگر مسائل غرب آسیا درباره موانع پیش روی احداث پل زمینی و پروژه ریلی که رژیم صهیونیستی را به کشورهای خلیج فارس متصل می کند، به «راهبرد معاصر» گفت: پروژه آیمک با تهدید گروه های مقاومت مواجه شده، لذا رژیم صهیونیستی همچنان در متحد کردن کشورهای حوزه خلیج فارس برای احداث کریدور ریلی ناکام مانده است.

 


وی افزود: پروژه آیمک عملیاتی و البته ملغی نشده، زیرا مشکلات اساسی مانع اجرای پروژه در زمان مورد نظر کشورهای خواهان بهره برداری از خطوط ریلی و زمینی است.


تحلیلگر مسائل غرب آسیا عنوان کرد: اجرای این پروژه و عملیاتی کردن آن کار ساده ای نیست و نباید گمان کرد به راحتی قابل حل و فصل است، در صورت پایان جنگ غزه نیز بعید به نظر می آید به سرعت عملیاتی شود یا به بهره برداری برسد.


زارعی درباره چرایی تعویق افتادن پروژه، تهدید دائمی آن را عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه خطوط ریلی و خط لوله زمینی پروژه آیمک از درون  کشورهای اسلامی وارد فلسطین اشغالی می‌شود، لذا می توان پیش بینی کرد خطوط ترانزیتی همواره در معرض تهدیدات گروه های ضد صهیونیستی در کشورهای عربی قرار بگیرد.


وی به نقش یمنی ها در شکست فعلی اجرای پروژه آیمک پرداخت و تصریح کرد: این خط ریلی به واسطه جنگ غزه و ابتکارات یمنی‌ها متوقف شد، گرچه در روزهای نخست شاهد تحرکاتی در این محور بودیم، اما عملاً این روند در هنگام جنگ متوقف شده است.

قابل پیش بینی است بعد از این هر زمان یمنی ها یا سایر گروه های مقاومت اراده کنند، می توانند باعث مختل شدن عملکرد پروژه آیمک تا زمان نامشخصی شوند


تحلیلگر مسائل غرب آسیا یادآور شد: به دلیل اینکه اساساً یکی از جنبه‌های پیمان ابراهیم خط ترانزیت مشترک میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی است، بعید به نظر می آید پروژه از دستور کار اعراب، طرف صهیونیستی و غربی ها خارج شود؛ منتها از آنجایی که مسیر عبور خط ترانزیتی از میان کشورهای اسلامی و عربی است، چنین پروژه‌ای دائماً به عنوان هدف از سوی گروه‌های اسلامی مورد توجه قرار می گیرد.

 


وی گفت: هزینه‌های خط ترانزیت آیمک از منافع آن برای رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی بیشتر خواهد شد. حملات مختلف به این پروژه را نباید مختص به یمنی ها دانست، زیرا سایر گروه‌های اسلامی در جای جای منطقه مانع از تأمین منافع مالی صهیونیست ها از پروژه خواهند شد.


زارعی تأکید کرد: انصارالله یمن با آتش زدن خط ترانزیت عملاً پروژه آیمک را برای مدتی از دستور کار خارج کرد، بنابراین قابل پیش بینی است بعد از این هر زمان یمنی ها یا سایر گروه های مقاومت اراده کنند، می توانند باعث مختل شدن عملکرد آن تا زمان نامشخصی شوند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده