فرایند انتخابات یک مرحله‌ای شود-راهبرد معاصر

فرایند انتخابات یک مرحله‌ای شود

عضو کمیسیون شوراهای مجلس با بیان اینکه معمولا در مرحله دوم انتخابات شور و حال انتخاباتی کمتر بوده و مشارکت هم پایین‌تر است، لذا بهتر است با اصلاح مفادی از قانون انتخابات، این فرایند یک مرحله‌ای شود.
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۷ - ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۲۴۱۲۰۹

به گزارش راهبرد معاصر،حسین محمدصالحی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه معمولا در مرحله دوم انتخابات مجلس و شوراها میزان مشارکت پایین است، اظهار کرد: با توجه به اینکه انتخابات مجلس حساسیت محلی بیشتری دارد به نظر می‌رسد حذف مرحله دوم مناسب‌تر است زیرا بالاخره مردم به کاندیداهای مختلف رای داده‌اند و مشارکت داشته‌اند و بالاترین آرا برای انتخاب کفایت دارد.

 

وی با بیان اینکه مرحله دوم انتخابات شور و حال مرحله اول وجود ندارد و مشارکت هم نسبت به مرحله اول پایین است،  افزود: به اعتقاد بنده یک مرحله‌ای شدن انتخابات منازعات محلی را کمتر می‌کند اما دو مرحله‌ای بودن، طرفداران کاندیداها را در مقابل هم قرار می‌دهد و برخی برای انتقام گیری و یا لجبازی در یک صف قرار گیرند هرچند که خواسته واقعی آنها نباشد.

 

عضو کمیسیون شوراهای مجلس درباره انتخابات ریاست جمهوری، افزود: در انتخابات ریاست جمهوری به خاطر ملی بودن آن و فاصله داشتن از خواسته‌های منطقه‌ای و قومی قبیله‌ای موضوع متفاوت است و دو مرحله‌ای بودن آن در حفظ وحدت و تمامیت انتخاب مردم اثرگذار است.

 

محمدصالحی با بیان اینکه بهتر است با اصلاح مفادی از قانون، انتخابات مجلس یک مرحله‌ای شده و به دور دوم نرود، بیان کرد: در انتخابات مجلس معمولا طرفداران کاندیداها‌یی که رای نیاورده‌اند مجددا مشارکت نمی‌کنند و این آسیب‌زا است.

 

نماینده مردم فریدن و فریدون‌شهر در مجلس تصریح کرد: علاوه بر این برگزاری مرحله دوم انتخابات هزینه‌بر بوده و بخش‌های زیادی از دستگاه‌های دولتی و سایر نهادها را درگیر برگزاری می‌کند که بهتر است مرحله دوم حذف شده و فرایند انتخابات یک مرحله‌ای شود.

 

به گزارش تسنیم، تقریبا هر دو سال یک بار انتخابات در کشور برگزار می‌شود. در اردیبهشت ماه سال جاری، دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم برگزار شد. بنابراین در لایحه بودجه 1403، برای برگزاری انتخابات، 176 میلیارد تومان بودجه هزینه‌ای در نظر گرفته شده است.

 

همچنین یکی از برنامه‌های شورای نگهبان در لایحه بودجه سال 1403، «نظارت بر انتخابات» است که در این زمینه 44 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. بنابراین در مجموع 220 میلیارد تومان برای برگزاری انتخابات تخصیص یافته است.

 

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی تاکید دارد که در این زمینه نکته مهم این است که می‌توان با تجدیدنظر در مکانیسم برگزاری انتخابات، در هزینه‌های عمومی کشور صرفه‌جویی کرد./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده