مقایسه کوییک و تیبا؛ کدام یک را بخریم؟-راهبرد معاصر

مقایسه کوییک و تیبا؛ کدام یک را بخریم؟

خودروی‌های جدید شرکت‌های سازنده ایرانی در اغلب موارد به‌عنوان لیفت فیس خودروهای سری قبل شناخته می‌شوند.
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۸ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۲۴۱۶۲۲

به گزاش راهبرد معاصر؛ خودروی‌های جدید شرکت‌های سازنده ایرانی در اغلب موارد به‌عنوان لیفت فیس خودروهای سری قبل شناخته می‌شوند. این موضوع شامل دو خودرو کوییک و تیبا نیز می‌شود. خودرو تیبا نسخه لیفت فیس پراید و کوییک لیفت فیس تیبا 2 و ساینا است. در واقع کوییک نسخه لیفت فیس جذاب‌تر تیبا میان جوانان ایرانی به‌شمار می‌رود. در ادامه به بررسی کامل و مقایسه کوییک و تیبا می‌پردازیم. اگر بین انتخاب کوییک یا تیبا برای خرید خودرو جدید مردد هستید، متن پیش‌رو شما را راهنمایی خواهد کرد.

 

بررسی طراحی بیرونی؛ کوییک خودرویی جوان‌پسندتر از تیبا است

سایپا خودرو کوییک را یک کراس‌اوور یا هاچ‌بک کراس معرفی و به بازار عرضه کرده است. در طراحی ظاهری کوییک از المان‌های خودروهای کراس‌اوور نظیر دیفیوزر سپرهای جلو و عقب، زه پلاستیکی اطراف گلگیر و رکاب‌ها و باربند دیده می‌شود. همچنین ظاهر کوییک با کمی دقت به ساینا نیز شبیه است؛ اما علی‌رغم این شباهت، فرم کلی چراغ‌های جلو، جلوپنجره و مه‌شکن‌ها در وضعیت مناسب‌تری نسبت به ساینا و تیبا هستند. همچنین در طراحی نمای عقب کوییک از کوچک‌ترین SUV شرکت بی ام و (BMW) یعنی X1 الهام گرفته شده است؛ اما در تیبا یک طراحی بیرونی کاملا معمولی و ساده‌ای را شاهد هستیم.

 

نمای جلوی تیبا با چراغ‌های بیضی‌شکل و جلوپنجره‌ای کوچک طراحی شده است. سپر جلو طراحی ساده با مه‌شکن‌های گرد دارد. نمای پشت خودرو با چراغ‌های عمودی ممتد تا بخش پایینی سپر در دو طرف صندوق‌عقب مشخص می‌شود. به‌طورکلی کوییک نسبت‌به تیبا از نظر طراحی یک ماشین اسپرت به‌حساب می‌آید که جوانان استقبال بهتری از آن خواهند کرد. اگر به خرید کوییک علاقه‌مند هستید، از شرایط فروش اقساطی کوییک دنده ای استفاده کنید؛ با استفاده از این شرایط با پرداخت مبلغی کم به‌عنوان پیش‌پرداخت و پرداخت مابقی هزینه طی اقساط بلندمدت، صاحب این ماشین خواهید شد.

 

مقایسه کوییک و تیبا از لحاظ طراحی داخلی؛ تمرکز بر عملکرد قابل‌قبول و سادگی در تیبا

صندلی‌های کوییک روکش تیره با خطوط قرمزرنگ دارند که حس اسپرت نمای بیرونی خودرو را به‌خوبی به کابین انتقال می‌دهند. طراحان از این خطوط قرمز در بخش‌های دستگیره‌های درب، کنسول مرکزی و اطراف کنترلرهای فرمان نیز استفاده کرده‌اند. جنس مواد سازنده کابین کوییک مانند داشبورد، دستگیره‌ها و ادوات خودرو از پلاستیک استفاده شده است. کلیدهای کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل برای راحتی بیشتر راننده روی فرمان قرار داده شده‌اند.

 

از طرف دیگر طراحی داخلی خودرو تیبا بر سادگی و عملکردی بودن تمرکز دارد. غربیلک فرمان به شکل سه‌شاخه و بدون کلید اضافی طراحی شده است؛ پشت فرمان، صفحه کیلومتر آنالوگ قرار دارد که اطلاعات ضروری را نمایش می‌دهد. کنسول مرکزی عمدتا به خروجی‌های هوا اختصاص دارد و در زیر آن، کلیدهای درشتی برای کنترل فلاشر، مه‌شکن‌ها و گرمکن شیشه عقب قرار گرفته‌اند. درحال‌حاضر بهترین روش برای خرید تیبا، استفاده از شرایط فروش اقساطی تیبا است؛ زیرا می‌توان با پرداخت پیش پرداختی مقرون‌به‌صرفه ماشینی مناسب و اقتصادی برای استفاده روزمره و شهری خود داشت.

 

تجهیزات فنی در کوییک و تیبا تقریبا یکسان هستند

برای مقایسه هرچه کارآمدتر تجهیزات فنی کوییک و تیبا، مشخصات فنی این دو خودرو را در قالب یک جدول نمایش خواهیم داد:

نام خودرو

کوییک دنده‌ای

تیبا

موتور

4 سیلندر 8 سوپاپه- M15

4 سیلندر 8 سوپاپه- M15

حجم موتور

1503 سی سی

1503 سی سی

تنفس موتور

طبیعی

طبیعی

انتقال نیرو

دیفرانسیل جلو

دیفرانسیل جلو

حداکثر قدرت

87 اسب بخار در 5300 دور در دقیقه

87 اسب بخار در 5300 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

128 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه

128 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه

جعبه دنده

5 دنده دستی

5 دنده دستی

شتاب 0 تا100

13 ثانیه

13.5 ثانیه

راندمان مصرف سوخت

7.2 لیتر در هر صد کیلومتر

6.95 لیتر در هر صد کیلومتر

حجم باک

41 لیتر

41 لیتر

همان‌طور که مشخص است تجهیزات فنی کوییک یا تیبا تقریبا متوسط و برای مصارف خانوادگی و شهری مناسب هستند. همچنین تفاوت محسوسی بین مشخصات فنی این دو خودرو با یکدیگر مشاهده نمی‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت که تقریبا در یک سطح از قدرت و سرعت قرار دارند.

 

تجهیزات ایمنی؛ نمره قابل‌قبول کوییک و تیبا در ایمن نگه داشتن سرنشینان

در تیبا و کوییک تجهیزات پایه برای تامین کردن ایمنی این دو ماشین به کار برده شده است. در ادامه مقایسه کوییک و تیبا از لحاظ ویژگی‌های ایمنی را به این شکل بیان می‌کنیم:

نام خودرو

کوییک

تیبا

کیسه هوا

راننده و سرنشین جلو

کیسه هوای راننده (در مدل‌های LX، SX و EX) - کیسه هوای سرنشین جلو (در مدل‌های SX و EX)

ترمز و پایداری

ترمز جلو دیسکی عقب کاسه ای – ABS – EBD – BA – ESC

ترمز ضد قفل ABS

ترمز جلو دیسکی- تعلیق غیرمستقل با کمک‌فنر و میل تعادل

سیستم ضد‌سرقت (ایموبیلایزر)

دارد

دارد

سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)

دارد

ندارد

چراغ مه‌شکن عقب و جلو

دارد

دارد

سیستم‌های ترمز در ماشین های تیبا و کوییک امکان ترمزگیری موثرتری را برای آن‌ها فراهم می‌کنند و تجهیزات ایمنی کوییک و تیبا نسبت به قیمتی که دارند قابل‌قبول است.

 

امکانات رفاهی؛ آپشن‌های رفاهی متنوع در تیبا و کوییک

سیستم کنترل صوتی روی فرمان، مانیتور ۷ اینچی لمسی، نویگیشن، بلوتوث، پورت USB، تنظیم برقی صندلی راننده، تنظیم برقی آینه‌های جانبی و صندلی عقب مجهز به نگهدارنده صندلی کودک (Iso-Fix) ازجمله امکانات رفاهی جذاب کوییک هستند. همچنین در مدل‌های مختلف تیبا نیز آپشن‌های متفاوتی وجود دارد.

 

کلیه مدل‌ها (LX، SX و EX) دارای شیشه‌بالابر برقی جلو، گرمکن شیشه عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی راننده و دربازکن باک و صندوق‌عقب به‌عنوان ویژگی‌های استاندارد هستند؛ اما مدل EX علاوه‌بر این امکانات، به شیشه‌بالابر برقی عقب، فرمان هیدرولیکی و تهویه‌مطبوع خودکار و ریموت کنترل برای باز و بسته کردن درها، رینگ‌های آلومینیومی و آینه‌های جانبی برقی نیز مجهز است.

 

کوییک یا تیبا؛ خرید بر اساس سلیقه اسپرت یا کلاسیک

در این مقاله به مقایسه کوییک و تیبا از لحاظ ظاهر، ویژگی فنی، تجهیزات ایمنی و رفاهی پرداختیم. خرید کوییک یا تیبا برای مصارف شهری و خانوادگی بسیار مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی است. هر دو خودرو باتوجه‌به وضعیت فعلی کشور قیمت معقولی دارند. ماشین کوییک ظاهر و امکانات جوان‌پسندتری نسبت به تیبا دارد؛ ازاین‌رو جزو انتخاب‌های اصلی جوانان و بانوان محسوب می‌شود. به‌طورکلی انتخاب بین کوییک یا تیبا بیشتر به سلایق افراد ربط دارد. با مقایسه دقیق امکانات این دو خودرو بهترین انتخاب را برای مصارف موردنظر خود داشته باشید.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده