تاکید پوتین بر تداوم روابط با ایران-راهبرد معاصر

تاکید پوتین بر تداوم روابط با ایران

رئیس‌جمهور روسیه بعد از دیدار با همتای بلاروسی خود، با اشاره به اینکه انتظار تغییری در سیاست خارجی ایران را ندارد، تاکید کرد: مذاکره درباره اوکراین باید بر اساس عقل سلیم و نه اولتیماتوم باشد و روسیه به تعهدات خود در زمینه تسلیحات هسته‌ای پایبند است.
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۳ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 25
کد خبر: ۲۴۲۲۲۷

به گزارش راهبرد معاصر، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه عصر روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از مذاکراتش با الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس در مینسک، ابراز امیدواری کرد که تداوم در توسعه همکاری‌ها با ایران پس از درگذشت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور این کشور همچنان ادامه یابد.

 

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در این باره، با اشاره به اینکه انتظار تغییری در سیاست خارجی ایران را ندارد، افزود: «به نظر من پس از این فاجعه تاسف بار، بعید است که با تغییری در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مواجه شویم. منظورم این است که پایه‌های اصولی نظام سیاسی در ایران کاملاً پایدار است.»

 

پوتین همچنین یادآور شد که هیئت همراه رئیس جمهور ایران که به سلامت به مقصد رسیدند، با بالگردهای ساخت روسیه پرواز کردند و پرواز آنها در همان شرایط آب و هوایی، بدون هیچ مشکلی انجام شد.

 

الکساندر لوکاشنکو نیز به نوبه خود درگذشت آقای رئیسی را با مواضع ایالات متحده مرتبط دانست که به گفته وی، حق اعمال تحریم علیه بالگردها، هواپیماها و سایر تجهیزات حمل و نقل افراد را ندارد، ولی همه بارها شاهد مشکلات پیش آمده برای رهبران سایر کشورها در رابطه با این تحریم‌ها هستند.

 

پوتین: روسیه هرگز مذاکره با اوکراین را رد نکرده است

ولادیمیر پوتین در این کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که روسیه هرگز مذاکره با اوکراین را رد نکرده است. او گفت: در رابطه با مذاکرات، من بارها در این خصوص صحبت کرده‌ام و اینجا در مینسک می‌خواهم دوباره بر آن تاکید کنم: روسیه هرگز این مذاکرات را رد نکرده، ما همواره طرفدار گفتگو بوده و کسی را از انجام آن منع نکردیم.

 

رئیس جمهور روسیه ادامه داد: «اکنون شاهد هستیم که اظهارات در مورد نیاز به بازگشت به مذاکرات دوباره از سر گرفته شده است. خوب، بگذارید برگردند، البته نه به این دلیل که یک طرف می‌خواهد، بلکه بر اساس توافقات اساسی در مذاکراتی که قبلاً در بلاروس و سپس ترکیه و بر اساس واقعیت‌های امروزی در میدان، انجام گرفته است.»

 

وی در عین حال تاکید کرد که مذاکرات باید بر اساس عقل سلیم باشد و نباید با اولتیماتوم از سر گرفته شود.  به گفته او، علاوه بر این برای روسیه اهمیت دارد که مطمئن باشد در چنین موردی با مقامات قانونی روبرو است. او افزود: «هنگام از سرگیری مذاکرات صلح با اوکراین ما باید کاملاً مطمئن باشیم که با مقامات قانونی این کشور سروکار داریم.»

 

مشروعیت زلنسکی طبق قانون اساسی اوکراین به پایان رسیده است

ولادیمیر پوتین با یادآوری اینکه روسیه بر این واقعیت تکیه دارد که مشروعیت ولادیمیر زلنسکی، که دوره ریاست جمهوری او در 20 مه به پایان رسیده، پایان یافته، گفت: «من فکر می‌کنم یکی از اهداف کنفرانسی که قرار است در سوئیس (درباره اوکراین) برگزار شود، دقیقاً برای جامعه غربی و حامیان مالی رژیم کنونی در کی‌یف، تایید مشروعیت رئیس فعلی دولت باشد تا او بتواند مدت بیشتری قدرت را در دست داشته باشد.»

 

رهبر روسیه همچنین توصیه کرد برای پاسخ به سوال «مشروعیت زلنسکی» باید به قانون اساسی اوکراین مراجعه کرد که نشان می‌دهد کار کدام نهادها می‌تواند بدون تشریفات انتخاباتی تمدید شود و کدام نهادها نمی‌توانند روی این موضوع حساب کنند. ضمن اینکه در این خصوص نظر مردم اوکراین اهمیت دارد. 

 

رئیس جمهور بلاروس نیز به نوبه خود اشاره کرد که در موضوع ادامه اختیارات رئیس جمهور اوکراین هیچ شفافیت قانونی وجود نداشته و نمی تواند وجود داشته باشد.

 

پایبندی کامل روسیه به تعهدات خود در زمینه سلاح‌های هسته‌ای 

 ولادیمیر پوتین در پاسخ به سوال دیگری تاکید کرد که روسیه به طور کامل به تعهدات خویش در زمینه تسلیحات هسته ای عمل کرده و چیزی را نقض نمی‌کند. او گفت: ما به طور کامل به تمامی تعهدات خود در زمینه تسلیحات هسته‌ای عمل می‌کنیم، در اینجا چیزی وجود ندارد که ما نقض کرده باشیم، در مقایسه با اقدامات کشورهای عضو ناتو، هیچ چیز غیرعادی در اینجا وجود ندارد.»

 

رئیس جمهور روسیه یادآور شد، ائتلاف آتلانتیک شمالی به طور منظم تمریناتی را در این زمینه انجام می‌دهد. این مانورها شامل کشورهای عضو ناتو میشوند که تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی ایالات متحده را در  خاک آنها مستقر هستند. بنابراین همه اینها "طبق برنامه ریزی شده اتفاق افتاده و امری غیرعادی نیست". 

 

 غرب نمی‌تواند جلوی توسعه همکاری‌ها بین روسیه و بلاروس را بگیرد

پوتین با اشاره به اینکه کشورهای غربی نسبت به روسیه و بلاروس دیدگاهی خصومت آمیز دارند، افزود: سیاسی که جامعه غربی در رابطه با مسکو و مینسک انتخاب کرده: خصومت بی قید و شرط، تلاش برای مهار توسعه ما، آسیب رساندن به حاکمیت ما بوده که البته هیچ کدام از آنها تاکنون برای هیچ کس کارساز نبوده و من مطمئن هستم که هیچ تلاشی در این زمینه نتیجه نخواهد داد.

 

وی افزود: روسیه و بلاروس در این زمینه احساس اطمینان کامل داشته و قصد دارند به تقویت همکاری‌ها در  عرصه دفاعی و امنیتی ادامه دهند.

 

الکساندر لوکاشنکو نیز به نوبه خود یادآور شد که با پوتین گزینه‌هایی برای پاسخگویی مشترک به خطرات احتمالی و تهدیدهای ناشی از اقدامات غربی‌ها در نزدیکی مرزهای دو کشور رایزنی کرده است. رئیس جمهور بلاروس افزود: در دیدارهایش با پوتین 90 درصد مذاکرات به مسائل امنیتی اختصاص دارد و هر دو کشور توجه زیادی به آنچه که در مرزهای غربی رخ می‌دهد، داشته و اوضاع را با دقت زیر نظر دارند.

 

در این رابطه، رئیس جمهور روسیه نیز به حفاظت مطمئن از مرزهای غربی روسیه و بلاروس اشاره و یادآور شد: یک گروه مشترک منطقه‌ای از نیروهای نظامی در خاک بلاروس مستقر هستند، سیستم‌های دفاعی مدرن روسیه و تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی - همه این‌ها مرزهای غربی کشور متحد و اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی را پوشش می‌دهند.

 

ولادیمیر پوتین تاکید کرد که روسیه امنیت بلاروس را مانند امنیت خود جدی می‌گیرد و همکاری مسکو و مینسک در بخش دفاعی در آینده تقویت خواهد شد. به گفته او، روسیه به طور منظم تمرینات نیروهای بازدارندگی استراتژیک و غیراستراتژیک را انجام داده و خواهد داد. این مانورها طبق برنامه ریزی انجام شده و  مسکو و مینسک به خاطر اطمینان از  هماهنگی امور و نه به خاطر تشدید تنش، چنین تمرینات مشترکی را انجام می‌دهند.

 

رهبران روسیه و بلاروس روز جمعه در مینسک مذاکرات مفصلی را در قالب محدود انجام داده و در مورد موضوعات مرتبط با امنیت کشور متحد و اقتصاد گفتگو کردند. این دیدار  بیشتر از دو ساعت به طول انجامید./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده