۲میلیارددلار اظهارنامه درجریان در۷گمرک-راهبرد معاصر

۲میلیارددلار اظهارنامه درجریان در۷گمرک

در هفت گمرک از جمله گمرک امام خمینی، شهید رجایی، منطقه ویژه اقتصادی بم، فرودگاه امام خمینی (ره)، تهران، بوشهر و جلفا حدود ۲ میلیارد دلار کالا در قالب اظهارنامه‌های در جریان اظهار شده اما هنوز ترخیص نشده است.
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 25
کد خبر: ۲۴۲۳۰۲

به گزارش راهبرد معاصر، براساس گزارشات مربوط به اظهار نامه‌های در جریان تشریفات ترخیص به تفکیک گمرکات اجرایی کشور فهرستی از اظهارنامه‌های در جریان از نظر وزن، ارزش دلاری، درصد سهم وزنی و درصد سهم ارزشی برای 30 گمرک اجرایی کشور تهیه شده است.

 

اظهارنامه‌های در جریان تشریفات کالا متعلق به 79 گمرک کشور است. 66  درصد وزنی و 23 درصد ارزشی کالاهای در جریان تشریفات کالا متعلق به گمرک منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) می‌باشد. این گمرک، عموماً گمرک تخصصی ترخیص کالاهای اساسی است.

 

طبق اعلام گمرک ایران، 11 درصد وزنی و 22 درصد ارزشی کالاهای در جریان تشریفات کالا متعلق به گمرک منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی می باشد. 2 درصد وزنی و 10 درصد ارزشی کالاهای در جریان تشریفات کالا متعلق به گمرک منطقه ویژه بم می باشد (عموما قطعات CKD و SKD خودروسازی).

 

سهم عمده کشنده‌ها و خودروهای سواری در کالاهای در جریان تشریفات

کالاهای در جریان تشریفات گمرکات فرودگاه امام خمینی(ره) ،تهران، منطقه ویژه اقتصادی بوشهر 1، جلفا، بازرگان و غرب تهران کالاهای به نسبت ارزشی می‌باشند.

 

بیشترین کالای در جریان تشریف ترخیص گمرکات مذکور (به غیر از فرودگاه حضرت امام خمینی (ره))، کشنده ها و خودروهای سواری می‌باشند. همانطور که در بالا عنوان گردید موضوع جهت رفع مشکل طی مکاتبه به حضور مقام محترم وزارت متبوع ایفاد گردیده است. در خصوص سایر موارد نیز گمرک برنامه‌های ذیل را آغاز کرده است:

 

تشکیل کمیسیون رسیدگی موارد خاص با حضور نمایندگان دستگاههای اجرایی و صاحبان کالا 

تشکیل میز خدمت حضوری در گمرکات اجرایی 

در گزارش مورد اشاره آماده است که انتظار می رود وزارتخانه‌ها و سازمان‌های همجوار با بهره‌گیری مناسب از این گزارش و ارائه بازخورد فوری، امکان افزایش سرعت تشریفات گمرکی و کاهش زمان ایستایی کالا در گمرکات را فراهم سازند./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده