ادامه خروج پول حقیقی از بازار سرمایه-راهبرد معاصر

ادامه خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

در معاملات امروز بازار سهام، ارزش معاملات خرد با کاهش شدیدتری مواجه شد و به کمترین میزان در یک ماه اخیر رسید.
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۶ - ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 26
کد خبر: ۲۴۲۵۶۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ با ریزش 1.6 درصدی شاخص کل در دو روز ابتدای هفته، امروز عرضه‌ها شدت گرفت و شتاب تشدید فشار فروش در بازار بیش از پیش شد.
امروز همه شاخص‌های بازار سهام سرخپوش شدند و بیش از ۹۰ درصد نمادهای بازار سرمایه با افت قیمت روبرو شدند. یکی از نکات قابل توجه در معاملات امروز کاهش عجیب ارزش معاملات خرد بود.
این سنجه آماری در دومین روز معاملاتی هفته به سطح ۱۴۹۱ میلیارد تومان رسید که کاهش ۳۶ درصدی را نسبت به روز قبل نشان می‌دهد.
 
راضیه آرمند، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: در شرایطی که شرکت‌های بورسی با ریسک‌های متعدد در جدالند و در مقابل ریسک‌های غیراقتصادی فراز و نشیب محسوسی را تجربه می‌کنند نیاز بازار به بازبینی انتظارات از آینده سهام به اوج خود رسیده است.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: رفتار معامله‌گران این بازار حاکی از آن است که بازگشت اعتماد به بورس در این شرایط کار سختی است.
وی افزود: برآورد از روزهای آینده نیز از تغییرات مثبت حکایت نمی‌کند به ویژه اینکه اگر قرار باشد تا زمان انتخابات ریاست جمهوری، معاملات بازار با محدودیت دامنه نوسان همراه باشد حتی الامکان از دست رفتن کانال ۲میلیون واحد نیز وجود دارد.
 
در پایان معاملات روز یکشنبه ۶ خرداد ماه ۱۴۰۳، شاخص کل بورس ۱۹ هزار و ۴۳۲ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۷۹ هزار و ۵۰ واحد رسید. بدین ترتیب با آن که امروز نیز محدودیت نوسان قیمت ۲ درصدی در بازار اعمال شد اما شاخص بیش از روز گذشته ریزش کرد.
شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش ۴ هزار و ۲۱۸ واحدی در رقم ۶۸۵ هزار و ۵۵۴ واحدی ایستاد.
شاخص کل فرابورس با افت ۲۶۴ واحدی به رقم ۲۲ هزار و ۵۸۱ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش هزار و ۸۱۷ واحد به سطح ۱۲۱ هزار و ۴۲۸ واحد رسید.
 
روز یکشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای چهارمین روز متوالی منفی شد و ۶۵۵ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.
امروز نماد فملی (ملی صنایع مس ایران) ، وبملت (بانک ملت) و فولاد (فولاد مبارکه) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.
در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای شکلر (نیرو کلر) ، وآتوس (توسعه سرمایه گذاری کشاورزی آرین توسکا) و خگستر (گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) ، تعلق داشت.
 
امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۶ هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۳۶۵ میلیارد تومان بود که ۵ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد.
ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۳۶ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم هزار و ۴۹۱ میلیارد تومان رسید.
 
در پایان معاملات امروز، تعداد نماد‌های مثبت ۳۳ نماد و تعداد نماد‌های منفی ۷۶۳ نماد بوده است. یعنی حدود ۹۶ درصد نمادها قرمز بودند.
در معاملات یکشنبه، ۱۶ نماد صف خرید داشتند و ۶۲۶ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۶۱ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۱۹ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۱۵۰ درصدی به ۲ هزار و ۴۰۱ میلیارد تومان رسید./فارس

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده