تهران "شهر حامی خانواده" می‌شود-راهبرد معاصر

تهران "شهر حامی خانواده" می‌شود

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران از تدوین طرح "شهر حامی خانواده" خبر داد و گفت: این طرح بعد از انجام مطالعات و کارشناسی‌های لازم، در صحن شورا مطرح و تصویب خواهد شد.
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 27
کد خبر: ۲۴۲۶۷۲

به گزارش راهبرد معاصر، سال 1388 شورای دوره سوم شهر تهران مصوبه‌ای با عنوان شهر دوستدار کودک تعیین کرد تا اجرای آن به تحقق حقوق کودکان منجر شود، در مقطع دیگری هم مصوبه‌ای با عنوان شهر دوستدار سالمند تعیین شد اما اقدامات چشمگیر و ملموسی در راستای اجرای هیچ‌یک از مصوبات مذکور در سطح شهر انجام نشد.

 

اکنون زهرا شمس‌احسان؛ عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران از تدوین طرحی خبر داده که جامع و کامل و دربرگیرنده دو مصوبه مذکور است و می‌تواند از انجام برخی امور موازی جلوگیری کند و مدیران شهری را به هدف اصلی خود که فراهم کردن شرایط زندگی با سهولت و در دسترس بودن امکانات لازم برای کودکان، سالمندان و معلولان است، برساند.

 

زهرا شمس‌احسان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره طرح "شهر حامی خانواده" اظهار کرد: طرح شهر حامی خانواده یک طرح جامع و فراگیر است که محوریت خانواده را در همه ابعاد مدیریت شهری لحاظ می‌کند.

 

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های اصلی این طرح، نگاه یکپارچه و سیستماتیک به خانواده در تمامی ساحت‌های شهری از جمله حمل و نقل، معماری، فرهنگ، آموزش و سایر بخش‌ها و ویژگی دیگر، توجه ویژه به گروه‌های خاص مانند کودکان، سالمندان و معلولین است که بستر اصلی زندگی آنها خانواده است.

 

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: تلاش برای ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات شهری مناسب برای تحقق زندگی‌ ایده‌آل خانوادگی در شهر تهران نیز از دیگر ویژگی‌های این طرح است.

 

وی در ادامه گفت: در حال حاضر، این طرح در مراحل اولیه تدوین است و بعد از انجام مطالعات و کارشناسی‌های لازم، در صحن شورا مطرح و تصویب خواهد شد، اما نکته مهم این است که برای اجرای کامل این طرح، تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شده است تا از تکرار تجربه ناموفق طرح‌های مشابه در گذشته جلوگیری شود.

 

شمس‌احسان افزود: در این راستا در بودجه امسال، یک تبصره ویژه برای تأمین منابع مالی اجرای این طرح در نظر گرفته شده و همچنین دستورالعمل‌های لازم برای اجرای استاندارد‌های آن در سایر واحد‌ها تدوین خواهد شد، بنابراین با نگاهی امیدوارانه می‌توان انتظار داشت که این طرح بتواند تحول مثبت و ملموسی در راستای توجه به نیاز‌های خانواده‌های تهرانی در ابعاد مختلف شهری ایجاد کند، البته نظارت و پیگیری جدی بر حسن اجرای آن نیز امری ضروری است./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده