تشدید فعالیت سامانه بارشی تا هفته آینده-راهبرد معاصر

تشدید فعالیت سامانه بارشی تا هفته آینده

مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: با ورود سامانه بارشی جدید به کشور از امشب تا یکشنبه هفته آینده بسیاری از نواحی کشور از جمله شمال غرب شاهد بارش باران خواهند بود‌.
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۹ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 28
کد خبر: ۲۴۲۹۶۵

به گزارش راهبرد معاصر؛ صادق ضیائیان مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه از  امشب تا روز پنجشنبه به تناوب روی مناطقی از آذربایجان‌های غربی و شرقی، اردبیل، نیمه شرقی سواحل دریای خزر، ارتفاعات مازندران، شمال سمنان و ارتفاعات البرز در ساعات بعدازظهر رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی رخ خواهد داد گفت: در سایر نقاط کشور نیز جوی آرام و همراه با افزایش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه‌داد: برای روز جمعه نیز در ارتفاعات البرز مرکزی و در روز شنبه برای شمال آذربایجان‌های شرقی و غربی، رگبار پراکنده رخ خواهد داد.

او  تصریح کرد: در پنج روز آینده وزش باد شدید در مناطقی از جنوب غرب، شمال شرق، شرق و به‌ویژه نوار شرقی ایران و منطقه زابل پیش‌بینی می‌شود که می‌تواند سبب خیزش گردوخاک در این مناطق شود.

وی ادامه داد: امروز و فردا دریای خزر، خلیج‌فارس، تنگه هرمز و شرق دریای عمان مواج و متلاطم است که برای خلیج‌فارس به‌ویژه سواحل بوشهر و خوزستان هشدار نارنجی صادر شده است.

ضیائیان همچنین از صدور هشدار هواشناسی در خصوص فعالیت سامانه بارشی که از امشب آغاز و تا یکشنبه  ادامه دارد خبر داد و گفت: این  هشدار هواشناسی موجب رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، برخی نقاط گردوخاک، با احتمال بارش تگرگ خواهد شد.

مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی تاکید کرد: امشب شمال آذربایجان غربی، نیمه شمالی آذربایجان شرقی، نیمه جنوبی اردبیل، شمال سمنان، شمال غرب خراسان رضوی، ارتفاعات مازندران و گلستان و چهارشنبه شمال آذربایجان غربی، ارتفاعات استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، مازندران و سمنان درگیر این سامانه می‌شوند.

وی اظهار کرد: این سامانه روز پنج‌شنبه در شمال استانهای آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، ارتفاعات استانهای مازندران، سمنان و اردبیل و روز جمعه در شمال آذربایجان غربی فعالیت خواهد داشت.

او گفت: شرایط جوی اعلام شده در روز شنبه شمال استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل و یکشنبه در ارتفاعات آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی ماندگار است.

ضیاییان توضیح داد: احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، احتمال مه و کاهش دید، احتمال تگرگ، وزش باد نسبتا شدید، لغزندگی، به ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی از مخاطرات پیش‌بینی شده برای این سامانه است.

وی گفت: احتیاط در سفرهای بین شهری، احتیاط در سفر با هواپیماهای سبک، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی توصیه می شود./باشگاه خبرنگاران جوان 

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده