بهنوش طباطبایی در نقش یکی از زیباترین زنان تاریخ ظاهر شد + عکس-راهبرد معاصر

بهنوش طباطبایی در نقش یکی از زیباترین زنان تاریخ ظاهر شد + عکس

بهنوش طباطبایی با بازآفرینی شیرین در منظومه خسروپرویز حکیم نظامی روی جلد «هیچ‌یک» رفت.
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۶ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 30
کد خبر: ۲۴۳۲۳۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ بهنوش طباطبایی بازیگر سینما و تئاتر در ششمین شماره «هیچ‌یک» با بازآفرینی «شیرین» خسروپرویز روی جلد این مجله پژوهشی رفت. در این بازآفرینی از بیت‌های حکیم نظامی انطباقی برای لباس، صورت، رفتار و جزئیات شیرین استخراج شده است. تا با کمک این پژوهش دقتی تازه برای شناختش ایجاد شود.

حکیم نظامی در سرودن منظومه «خسرو و شیرین» با افزودن جزئیات به مخاطب برای تصویر بهتر کمک کرده. هیچ‌یک با واکاوی این تصویر، پژوهش شیرین را کامل و به عکس تبدیل کرده است.

بهنوش طباطبائی بازیگر گزیده‌کار هنر درباره این بازآفرینی می‌گوید: «ادبیات کهن ما، سند تاریخی مهمی است که جا دارد به هر دلیلی وارد زندگی روزمره ما شود. من همیشه علاقه‌مند به این هستم که حتی قدمی کوچک ولی به درستی و در جایی درست برای این هدف بردارم. شناخت کافی حکیم نظامی، فردوسی و... می‌تواند مسیر فکری خوبی به ما بدهد»

«هیچ‌یک» مجله پژوهشی فرهنگ، هنر و سبک زیست است که تلاش می‌کند با بازسازی یک چهره خاص یا لحظه تاریخی جریانِ فرهنگی بسازد.

هیچ‌یک بعد از پنج شماره اول با بازسازی چه‌گوارا، احمد شاملو، میرزا کوچک‌خان جنگلی، مظفرالدین شاه و عطار نیشابوری با بازآفرینی «شیرین» سراغ پژوهش درباره زنان تأثیرگذار می‌رود.

شیرین از زنان پرنفوذ ساسانی و از معشوقه‌های مشهور و کامروای ادب فارسی است. نظامی، شیرین را ملکه ایرانی ارمنی‌الاصل دانسته که مدتی نیز جای عمه‌اش بر تخت سلطنت می‌نشیند.

مورخان او را یکی از زیباترین زنان طول تاریخ نام برده‌اند که آوازه زیبایی‌اش در همه جا به‌طور چشمگیر گسترده بود. تاریخ گواهی می‌دهد که از زمان هوشنگ به این سو، یعنی ازآغاز خلقت، ماهرویی، چون او «بر تخت ناز» ننشسته‌است. ویژگی‌هایی، چون عشق، صلابت، استواری، صبر، وفاداری به شوهر و پاکدامنی و مرگ پرافتخارش او را به زنی اعلا و آرمانی در تاریخ و ادبیات بدل کرده‌است.

بهنوش طباطبائی چهره‌ای شبیه به آنچه درباره شیرین نوشته، سروده یا نقاشی شده است دارد. لباس این بازآفرینی از پارچه قصب است و رنگ ارغوانی برگرفته از توضیح نظامی برای پوشش «شیرین» است. در این بازآفرینی از پوستیژ استفاده شده است.

مدیر مسئول «هیچ‌یک» چاوش شیرانی است. این مجله به سردبیری مارال دوستی به شکل مجازی منتشر می‌شود. طراح گرافیک میثم میرزایی و طراح گریم محمودپورمحود است. / ایرنا

بهنوش طباطبایی در نقش یکی از زیباترین زنان تاریخ ظاهر شد + عکس

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده