آغاز نشست فصلی شورای حکام آژانس-راهبرد معاصر

آغاز نشست فصلی شورای حکام آژانس

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی امروز در وین آغاز به کار کرد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 03
کد خبر: ۲۴۳۷۹۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین آغاز به کار کرد و رافائل گروسی، مدیرکل آژانس در ابتدای این نشست بیانیه افتتاحیه را قرائت کرد.

این نشست امروز دوشنبه ۱۴ خردادماه آغاز به کار کرد و تا روز پنجشنبه ۱۷ خرداد ماه ادامه خواهد داشت.

موضوع هسته‌ای ایران و اجرای موافقتنامه جامع پادمانی از جمله موضوعات در دستورکار در این نشست خواهد بود.

هفته گذشته گزارش محرمانه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بین اعضای شورای حکام ارائه و در این خصوص جزئیاتی توسط رسانه‌های غربی در این باره منتشر شد.

در این بین برخی رسانه‌ها از جمله وال استریت ژورنال، گزارش‌ها و زمزمه‌هایی در خصوص برنامه کشور‌های اروپایی برای تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام منتشر کردند و همچنین مدعی شدند که آمریکا با رویکرد سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه در خصوص تصویب قطعنامه علیه ایران مخالف است.

طبق گزارش وال استریت ژورنال انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها به واشنگتن از قصد خود برای قطعنامه‌ای تند برعلیه ایران گفته‌اند. همچنین این رسانه افزود که آمریکا خلاف دفعات قبل و فشاری که پیش از هر نشست شورای حکام اعمال می‌داشت، تعدادی دیگر از کشور‌ها را نیز برای رای ممتنع در این نشست تحت فشار قرار داده است.

در این بین کشور‌های غربی که در حال یک اقدام تکنیکال جهت مشوش کردن اوضاع داخلی ایران و همچنین تاثیرگذاری بر روند انتخابات در ایران هستند، باید به این نکته توجه کنند با توجه به تجربه دفعات قبل که در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۱ رخ داد، اگر اقدام به صدور قطعنامه‌ای کنند، ایران هم عکس العمل نشان خواهد داد و این موضوع بیش از آنکه به ضرر ایران باشد به ضرر خود آنها خواهد بود و متفاعد می‌شوند که ایجاد هزینه سیاسی برای ایران باعث هزینه علیه خود آنها خواهد شد.

ایران بار‌ها نشان داده است که به دنبال تعامل و همکاری سازنده با آژانس در خصوص برنامه صلح آمیز هسته‌ای خود است و در این‌باره کاملا با ثبات قدم عمل کرده، اما در عین حال در مقابل سیاسی کاری‌ها و فشار‌های اعضای غربی هیچگاه دست بسته نبوده و پاسخ در خوری به رفتار‌های دوگانه و سیاست‌های مخرب آنان داده است. / تسنیم

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده