حماس: از صفر مذاکره نمی‌کنیم-راهبرد معاصر
واکنش نمایندگی ایران به تحریم‌های خزانه داری آمریکا توافقات مالی ایران و روسیه از ماه آینده اجرایی خواهد شد مسکو: قرارداد جدیدی برای همکاری با ایران امضا خواهد شد وزیر جنگ اسرائیل: ایران بزرگ‌ترین تهدید برای آینده دنیاست اسماعیل هنیه: حمله به خانواده‌ام منجر به تغییر مواضع مقاومت نخواهد شد شرط سازمان ملل برای تداوم کمک‌ به غزه وزیر دفاع آمریکا از تشدید تنش‌ها در مرز لبنان ابراز نگرانی کرد تحریم‌های آمریکا علیه ۵۰ شخص و نهاد به بهانه ارتباط با ایران تأکید وزیر خارجه نپال بر تقویت مناسبات دوجانبه با ایران هشدار کرملین به ارمنستان: با پیوستن به اتحادیه اروپا بازار روسیه را از دست خواهید داد تأکید وزیر خارجه کویت بر توسعه روابط با ایران تاکید باقری بر عزم جدی تهران در توسعه روابط با ریاض جلسه شورای امنیت با محوریت تحولات نوار غزه آغاز مذاکرات عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا حملات پهپادی و موشکی مقاومت لبنان به شمال اراضی اشغالی

حماس: از صفر مذاکره نمی‌کنیم

یکی از رهبران جنبش حماس امروز سه‌شنبه تصریح کرد که این جنبش دیگر برای بررسی هیچ طرحی، پیش از موافقت اسرائیل، وقت نمی‌گذارد و حاضر به آغاز مسیر مذاکرات «از صفر» نیست.
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۷ - ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 04
کد خبر: ۲۴۳۸۸۷

به گزارش راهبرد معاصر، در سایه تداوم کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی در مسیر مذاکرات برای توافق آتش‌بس و تبادل اسرا و نیز فشار جامعه اسرائیلی بر کابینه نتانیاهو بر برداشتن گامی در این مسیر، حماس اعلام کرد که دیگر نادیده گرفتن طرح پیشین آتش‌بس و آغاز مسیر مذاکرات از صفر را نمی‌پذیرد. یکی از رهبران این جنبش مقاومت در گفت‌وگو با شبکه المیادین گفت که حماس آنچه را که میانجی‌ها پیشنهاد کرده‌اند، تحویل نگرفته و نپذیرفته و فردا (چهارشنبه) نیز هیچ هیأتی به قاهره اعزام نخواهد کرد.


وی افزود که حماس پس از آن‌که دفعه پیش با پیشنهاد آتش‌بس موافقت کرده، دیگر آغاز مذاکرات «از نقطه صفر» را نمی‌پذیرد. «شرط اصلی ما اکنون این است که موافقت رسمی، اعلامی و صریح اسرائیل را بر روی کاغذ قبلی دریافت کنیم، در غیر این صورت نمی توان از صفر وارد دورهای گفت‌وگو شد».این رهبر حماس همچنین از «درخواست مستمر دولت آمریکا از میانجی‌ها برای جلب موافقت حماس در درجه اول آن هم در حالی که طرف اسرائیلی با آن موافقت نمی‌کند» ابراز تعجب می‌کند..«ما دیگر هیچ برگه‌ای را بررسی نمی‌کنیم مگر اینکه ابتدا اسرائیل آن را پذیرفته باشد».


رئیس جمهور آمریکا جو بایدن جمعه شب از طرحی سه‌مرحله‌ای برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه خبر داد که شامل خروج نیروهای اسرائیلی از غزه و پایان خصومت‌ها بود.جنبش حماس از همان ابتدا از طرحی که جو بایدن به عنوان پیشنهاد اسرائیل برای آتش‌بس در غزه یاد کرده استقبال و آن را «مثبت» ارزیابی کرد اما در عین حال تاکید کرد که آماده تعامل بر سر هر طرحی است که پیشنهاد آتش‌بس دائم، خروج کامل نیروهای اسرائیل از غزه، بازسازی منطقه و بازگشت آوارگان را می‌دهد. پس از آن نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو به صراحت گفت که طرح منتشر شده دقیق نیست و این طرح جزئیات دیگری دارد که بایدن آن‌ها را فاش نکرده است.

 

«ما می‌توانیم جنگ را به مدت 42 روز با هدف بازگردانی گروگان‌ها متوقف کنیم؛ اما نمی‌توانیم جنگ را پایان دهیم». هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید جان کربی نیز پس از آن گفت که چیزی که بایدن مطرح کرده، «پیشنهاد اسرائیل بود که پس از دیپلماسی فشرده با تیم امنیت ملی و خارجه حاصل شده است».

 

 واشنگتن منتظر پاسخ رسمی حماس به پیشنهاد بایدن است و «انتظار داریم در صورتی که حماس موافقت خود را اعلام کند، اسرائیل نیز با آن موافقت کند»./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار