تراژدی دردناک مرگ کودکان بر اثر گرسنگی در غزه-راهبرد معاصر
واکنش نمایندگی ایران به تحریم‌های خزانه داری آمریکا توافقات مالی ایران و روسیه از ماه آینده اجرایی خواهد شد مسکو: قرارداد جدیدی برای همکاری با ایران امضا خواهد شد وزیر جنگ اسرائیل: ایران بزرگ‌ترین تهدید برای آینده دنیاست اسماعیل هنیه: حمله به خانواده‌ام منجر به تغییر مواضع مقاومت نخواهد شد شرط سازمان ملل برای تداوم کمک‌ به غزه وزیر دفاع آمریکا از تشدید تنش‌ها در مرز لبنان ابراز نگرانی کرد تحریم‌های آمریکا علیه ۵۰ شخص و نهاد به بهانه ارتباط با ایران تأکید وزیر خارجه نپال بر تقویت مناسبات دوجانبه با ایران هشدار کرملین به ارمنستان: با پیوستن به اتحادیه اروپا بازار روسیه را از دست خواهید داد تأکید وزیر خارجه کویت بر توسعه روابط با ایران تاکید باقری بر عزم جدی تهران در توسعه روابط با ریاض جلسه شورای امنیت با محوریت تحولات نوار غزه آغاز مذاکرات عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا حملات پهپادی و موشکی مقاومت لبنان به شمال اراضی اشغالی

تراژدی دردناک مرگ کودکان بر اثر گرسنگی در غزه

سازمان‌های بین‌المللی با هشدار درباره فراگیر شدن قحطی در نوار غزه اعلام کردند که با توجه به جلوگیری صهیونیست‌ها از ورود کمک‌های غذایی و پزشکی به غزه، هزاران کودک زیر ۵ سال در این منطقه با خطر مرگ بر اثر گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند.
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۲ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 06
کد خبر: ۲۴۴۱۱۳

به گزارش راهبرد معاصر، در حالی که اشغالگران هرگونه راه ورود کمک‌های غذایی و تجهیزات پزشکی و سایر امکانات امدادی به نوار غزه را بسته‌اند، سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) درباره بحران وحشتناک قحطی در غزه هشدار داده و اعلام کرد: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که بیش از 1 میلیون نفر در غزه تا اواسط ماه جولای با قحطی واقعی و مرگ بر اثر آن مواجه می‌شوند.

 

این سازمان بین‌المللی با هشدار درباره فراگیر شدن قحطی در مکان‌های مختلف نوار غزه اعلام کرد: انتظار می‌رود که ناامنی غذایی در مناطق مختلف غزه بدتر شود.

 

در بیانیه سازمان فائو آمده است که 100 درصد ساکنان غزه که جمعیت آنها به بیش از 2.2 میلیون نفر می‌رسد، در میان بحران غذایی قرار دارند. تجاوزات اسرائیل به غزه بحران گرسنگی در این منطقه را تشدید می‌کند، در حالی که هم اکنون مردم غزه در سطح فاجعه باری از قحطی و مرگ و میر و همچنین آوارگی قرار دارند.

 

تشدید مرگ و میر کودکان غزه بر اثر گرسنگی

از طرف دیگر نهادهای بین المللی گزارش دادند که بیش از 3500 کودک زیر 5 سال در نوار غزه دچار سوء تغذیه بسیار وحشتناک هستند؛ به طوری که خطر مرگ بر اثر گرسنگی و تشنگی به شدت آنها را تهدید می‌کند.

 

بر اساس این گزارش‌ها، با وجود اینکه همه مردم غزه دچار بحران گرسنگی هستند اما کودکان آسیب پذیرترین قشر محسوب می‌شوند و شاهد مرگ آنها یکی پس از دیگری بر اثر گرسنگی هستیم. علاوه بر عدم ورود کمک‌های غذایی به اغلب مناطق غزه، به ویژه بعد از اشغال گذرگاه رفح توسط اشغالگران صهیونیست، عدم سوخت رسانی به غزه و جلوگیری از ورود تجهیزات پزشکی موجب از کار افتادن تقریبا همه بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی در این منطقه شده و همه مردم غزه به تعداد محدودی از مراکز درمانی که هنوز توانسته‌اند فعال بمانند وابسته هستند.

 

کودکان زیر 5 سال در غزه با توجه به کمبود شدید مواد غذایی و شیر خشک و همچنین عدم انجام واکسیناسیون دوره‌ای خود در معرض خطر جدی مرگ قرار دارند و این در حالی است که برای چهارمین هفته متوالی، رژیم اشغالگر از ورود هرگونه کمک‌های بشردوستانه به غزه جلوگیری می‌کند.

 

آمار وزارت بهداشت فلسطین در غزه حاکی از آن است که از ابتدای تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه تاکنون طبق آمار رسمی که در بیمارستان‌ها ثبت شده نزدیک به 40 کودک بر اثر سوء تغذیه جان خود را از دست داده‌اند. علاوه بر آن شمار زیادی از کودکان هم بر اثر گرسنگی جان باختند که آمار آنها ثبت نشده است؛ زیرا خانواده‌های این کودکان به دلیل محاصره و بمباران‌های شدید دشمن علیه مناطق مختلف غزه قادر به انتقال کودکان خود به بیمارستان‌ها نبوده‌اند.

 

بیشترین آمار مرگ و میر کودکان بر اثر گرسنگی مربوط به منطقه شمالی نوار غزه است. در شرایطی که رژیم صهیونیستی ساکنان شمال غزه را ترغیب به مهاجرت به سمت مناطق جنوبی کرده و مدعی بود این مناطق امن هستند، بعد از جنایت‌های وحشیانه‌ای که طی هفته‌های گذشته ارتش اشغالگر در جنوب غزه به ویژه منطقه رفح انجام داده است، سیستم بهداشتی این منطقه نیز از هم پاشیده و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی قادر به ارائه خدمات به مردم نیستند.

 

«محمد ابوعلبه» پزشک کودکان در غزه که شماری از کودکان را در منطقه نزدیک به المواصی در غرب شهر رفح معاینه کرده بود اعلام کرد که بدن این کودکان به شدت تحلیل رفته است و خطر مرگ بر اثر سوء تغذیه شدیداً آنها را تهدید می‌کند؛ به ویژه با توجه به اینکه صهیونیست‌ها همچنان به اشغال گذرگاه رفح ادامه می‌دهند و مانع ورود کمک‌های غذایی و بهداشتی به غزه می‌شوند.

 

وی اظهار داشت: یک کودک عادی به حداقل 1500 کالری در روز نیاز دارد و همچنین باید پروتئین و سایر عناصر غذایی موجود در میوه‌ها و سبزیجات و غلات را دریافت کند. این در حالی است که کودکان غزه هیچ یک از این مواد غذایی را پیدا نمی‌کنند و هر چیزی که مقابل خود ببینند می‌خورند تا از گرسنگی نمیرند.

 

مرگ بر اثر گرسنگی تنها یک نمونه از ظلم وحشتناکی است که اشغالگران به کودکان غزه تحمیل کرده‌اند. آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) در گزارشی درباره آسیب‌های روحی و روانی شدیدی که در نتیجه تجاوزات مستمر رژیم اشغالگر به نوار غزه به کودکان فلسطینی در این منطقه وارد شده است هشدار داده اعلام کرد که کودکان غزه از سطوح ویرانگر و بالایی از اضطراب رنج می‌برند.

 

همچنین آنروا گزارش داد که 90 درصد از مردم نوار غزه به‌طور کامل برای تأمین منابع غذایی خود به ورود کمک‌ها نیاز دارند، در این میان وضعیت کودکان بسیار بد است و آنها از کم‌آبی و سوءتغذیه شدید رنج می‌برند.

 

«کاترین راسل» مدیر اجرایی یونیسف هم گفت: این میزان مرگ‌ومیری که طی چند ماه در غزه شاهد آن بودیم، در هیچ درگیری دیگری در هیچ کجای جهان تاکنون اتفاق نیفتاده است. بسیاری از کودکان غزه از کم‌خونی شدید و سوءتغذیه حاد رنج می‌برند و حتی دیگر انرژی برای گریه کردن هم ندارند، این درحالی است که چالش‌های زیادی در برابر ورود کاروان‌های کمک‌رسانی به غزه وجود دارد./ تسنیم

کلمات کلیدی: غزه قحطی هشدار
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده