لزوم اصلاح فوری مصوبه اقلام مشمول ارز ۲۸۵۰۰ تومانی توسط دولت-راهبرد معاصر

لزوم اصلاح فوری مصوبه اقلام مشمول ارز ۲۸۵۰۰ تومانی توسط دولت

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: مصوبه‌ای که موج جدیدی از گرانی ها را در بازار ایجاد کرده، فوراً باید اصلاح و کالاهای حذف شده به لیست تامین ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی بازگردد.
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 06
کد خبر: ۲۴۴۱۲۳

به گزارش راهبرد معاصر، حسین صمصامی با بیان اینکه ضرورت دارد، موضوع معیشت مردم به خوبی رصد شود، اظهار کرد: مساله تورم و گرانی‌ها مسئله مهمی است که سفره و معیشت مردم را تحت تأثیر خود قرار داده و بدیهی است باید وضعیت معیشت مردم دائماً مورد رسیدگی دقیق قرار بگیرد.

 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون به طور مثال قیمت برخی از کالاهای اساسی مانند قند و شکر و حبوبات حدوداً بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است به طوری که شنیده‌ها حاکی از این است که توزیع قند و شکر اکنون برای مردم با مشکلاتی روبرو شده است که گرانی اقلام مذکور در معیشت مردم تأثیر گذاشته و سوال این است که چرا این افزایش قیمت‌ها رخ داده و این افزایش قیمت‌ها چه تأثیری روی سایر اقلام دارد؟

 

صمصامی یادآور شد: دولت در ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به استناد به بند الف تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۳ که در آن ارز ترجیحی در نظر گرفته شده برای کالای اساسی ۱۳.۶ میلیارد یورو تعیین شده (نسبت به سال گذشته ۲ میلیارد دلار کاهش داشته است) مصوبه‌ای دارد که در آن برخی کالای اساسی مشمول ارز ۲۸ هزار ۵۰۰ تومانی حذف شده است. اگر این مصوبه با مصوبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ دولت مقایسه کنیم (کالاهای مشمول ارز ۲۸۵۰۰ تومانی تعیین شده) اقلامی مانند شکر، کره، حبوبات، چای، کاغذ، لاستیک و سایر اقلام از تخصیص ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی حذف شده به عبارتی کالاهای نام برده دیگر مشمول این ارز نمی‌شوند.

 

وی ادامه داد: آثار حذف این اقلام از فهرست ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی این است که اولاً قیمت این کالاها در بازار افزایش پیدا کرده و خواهد کرد، ثانیاً این مسئله می‌تواند قیمت سایر کالاها را نیز تحت تأثیر قرار دهد، برای مثال وقتی تولیدکننده برنج، گندم، گوشت، روغن خام یا برخی اقلام دیگر، حبوبات و شکر را با افزایش قیمت ۵۰ درصدی خریداری می‌کند، به دولت فشار می‌آورد تا ارز کالاهای او نیز آزادسازی شود، چرا کشاورز تولیدکننده نباید محصول خود را بدون افزایش قیمت به فروش برساند.

 

صمصامی در گفت و گویی که با خانه‌ی ملت داشته، اضافه کرد: همین مصوبه موجب ایجاد موج افزایش قیمت‌ها در جامعه شده و در آینده نزدیک نیز تشدید خواهد شد، آنچه در این مقطع زمانی اهمیت دارد، این است که دولت باید به سرعت این مصوبه را اصلاح کند و کالاهای خارج شده از لیست اقلام ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی مانند شکر را برگرداند تا این موج گرانی ایجاد شده در زندگی مردم به سرعت متوقف شود.

 

نماینده مردم تهران، ری شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: گرچه بر اساس قانون بودجه امسال، رقم ۲ میلیارد دلار ارز ترجیحی کمتری نسبت به سال گذشته در نظر گرفته شده است ولی دولت نمی‌بایست از همین ابتدای سال لیست تخصیص ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای کالاها را محدود می‌‎کرد چراکه راه‌های دیگری برای جبران این ۲ میلیارد دلار تا انتهای سال وجود دارد. در حال حاضر سه نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، نرخ نیمایی حدود ۴۰ هزار تومان و نرخ اشخاص که ۵ درصد کمتر از نرخ ارز بازار است، درباره صادرات اعمال می‌شود که با همین نرخ‌ها نیز در مورد واردات هم اعمال می‌شود. آنچه که دولت در نظر دارد این است که از کالاهای مشمول ۲۸۵۰۰ (کالاهای اساسی) حذف کند و شمول کالاهای نیمایی و ارز اشخاص را افزایش دهد. این سیاست به مفهوم این است که افزایش نرخ ارز از جیب قشر متوسط و ضعیف جامعه به نفع قشر اقلام صادرکننده، قاچاقچی، فرار سرمایه و سفته باز تأمین شده و خواهد شد.

 

صمصامی ادامه داد: دولت باید این سیاست غلط را متوقف کند و به جای اینکه به نفع صادرکننده خاص، قاچاقچی، فرار سرمایه و سفته باز عمل کند نرخ ارز را مدیریت و کنترل کند و دایره شمول ارز ۲۸۵۰۰ تومانی را برای اقلام و کالاهای اساسی، مواد اولیه تولید و کالاهای سرمایه‌ای افزایش دهد. این سیاست به نفع معیشت مردم بوده و جریان فوق‌الذکر را معکوس خواهد کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه پیشنهادات روشنی هم وجود دارد که در قالب نامه‌ای قبلاً به رئیس جمهور شهید ارائه شده بود و البته این موضوع پیگیری می‌شود و بنده به عنوان نماینده مردم آمادگی خود را برای هرگونه همکاری و ارائه کمک اعلام می‌دارم./ مهر

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار