اختصاص ۲۰۰۰ میلیارد برای حفاظت از دریاچه ارومیه-راهبرد معاصر

اختصاص ۲۰۰۰ میلیارد برای حفاظت از دریاچه ارومیه

هیئت دولت در مصوبه ای هرگونه افزایش بهره برداری از حوضه های آبریز منتهی به دریاچه ارومیه را ممنوع کرده و مبلغ ۲هزار میلیارد ریال را برای احیای بیش از پیش دریاچه اختصاص داده است.
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۱ - ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 09
کد خبر: ۲۴۴۱۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ دریاچه ارومیه این روزها بواسطه بارندگی های مساعد سال گذشته در شرایط نسبتا مساعدی بسر می برد. مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست آذربایجان‌غربی چند روز پیش در این باره گفت: وضعیت مطلوب دریاچه ارومیه در شهریور ماه امسال طی هشت سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

 

مهران نظری اظهار داشت: تراز دریاچه ارومیه طبق آخرین پایش به یکهزار و ۲۷۱ متر و ۳۲ سانتی‌متر رسیده است که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته ۱۰۴ سانتی‌متر افزایش دارد. وی ادامه داد: روند نزولی کاهش تراز دریاچه ارومیه و عقب‌نشینی آب در سال‌های گذشته از نیمه دوم اردیبهشت ماه آغاز می‌شد اما امسال به علت بارندگی‌های مناسب و خنکی هوا، این روند دیرتر آغاز شد و وضعیت دریاچه مطلوب است.

 

اکنون نیز هیئت دولت با مصوبه ای به داد دریاچه ارومیه رسیده تا زمینه تثبیت شرایط موجود را فراهم نماید. هیئت وزیران در این مصوبه هرگونه عملیات منجر به افزایش برداشت از منابع آب حوضه اعم از ایجاد و بهسازی ایستگاه‌های پمپاژ آب، احداث استخر ذخیره آب و سدهای معیشتی در سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه را ممنوع کرد.

 

علاوه بر این، با تصویب هیئت وزیران، مبلغ ۲هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح های مصوب کارگروه نجات دریاچه ارومیه و عملیات اجرایی مربوط در حوضه دریاچه ارومیه در چارچوب موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه کشور اختصاص یافت.

 

دولت هم‌چنین هرگونه توسعه اراضی کشاورزی اعم از تبدیل اراضی ملی منابع طبیعی به کشاورزی، دیم به آبی، زراعی به باغی در سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه و هرگونه عملیات منجر به افزایش برداشت از منابع آب حوضه اعم از ایجاد و بهسازی ایستگاه‌های پمپاژ آب، احداث استخر ذخیره آب و سدهای معیشتی در سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه را ممنوع و وزارت‌خانه های نیرو و جهادکشاورزی را موظف کرد ضمن خودداری از صدور هرگونه مجوز در این خصوص، با متخلفان برخورد کنند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار