آدرس غلط نیویورک تایمز از قطعنامه آژانس-راهبرد معاصر
نامه انتخاباتی ۲۶۰۰ عالم اهل سنت به رهبر انقلاب ستاد انتخابات کشور: تبلیغات انتخابات فردا ۸ صبح به پایان می‌رسد تأکید مخبر بر مسئولیت شرعی و قانونی مسئولان درباره مشارکت بهادری‌جهرمی: آیین‌نامه پذیرش صدور ضمانت‌نامه دولتی برای شرکت‌های بخش خصوصی تصویب شد حمایت حسن روحانی از مسعود پزشکیان شروع فرصت‌های ۱۵ دقیقه‌ای نامزدها در تلویزیون از ساعت ۱۸ اعلام رئوس برنامه‌های قالیباف در حوزه ارتباطات سخنگوی سپاه: راهبرد انتخاباتی سپاه دعوت به مشارکت حداکثری و ممنوعیت ورود مصداقی است وحیدی: 61 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات هستند تصمیم جدید رسانه ملی برای تبلیغات کاندیداهای ریاست‌جمهوری انتخابات در چه صورتی به مرحله دوم کشیده می‌شود؟ تفاوت‌‌های اساسی مناظرات انتخاباتی اخیر با ادوار گذشته امروز آخرین روز تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری است جزئیات و زمان برگزاری مراسم اربعین شهید جمهور و همراهانش قالیباف بعد از مناظره: مشارکت اقتدار ملی ما است

آدرس غلط نیویورک تایمز از قطعنامه آژانس

اصل صدور قطعنامه ضد ایرانی در آژانس و همراهی دقیقه نودی آمریکا با اروپا در این روند، نشان دهنده بی تعهدی مطلق واشنگتن در قبال مذاکرات هسته ای با ایران و احیای توافق هسته ای است.
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 08
کد خبر: ۲۴۴۲۶۰

به گزارش راهبرد معاصر؛  مقامات سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه کشورمان، قطعنامه غیرحقوقی و کاملاً سیاسی صادرشده از سوی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را محکوم و تاکید کرده اند جمهوری اسلامی ایران پاسخ قاطعانه ای نسبت به این موضوع خواهند داد.

 

در این میان، شاهد انتشار گزارشها و تحلیلهای هدفمندی در رسانه ای غربی در قبال دستپخت مشترک آمریکا و تروییکای اروپایی هستیم. نشریه نیویورک تایمز آمریکا گزارش کرده است که متن قطعنامه پیشنهادی سه قدرت اروپایی علیه جمهوری اسلامی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به درخواست آمریکا «تعدیل» شده بود.

 

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تصویب قطعنامه‌ای از تهران خواست همکاری‌های خود را با این سازمان افزایش دهد و محدودیت‌های اخیر برای بازرسان این نهاد را لغو کند.

 

نیویورک تایمز به نقل از منابع خود گفته است «متن [ابتدایی] قطعنامه پیشنهادی چنان تند بیان شده بود که می‌توانست واکنش‌های شدیدی را در تهران به دنبال داشته باشد» و از این رو مقامات دولت بایدن «آشکارا نگران شده بودند».

 

مطابق اطلاعات منتشره آنها به همتایان اروپایی خود اعلام کرده بودند که با نگرانی‌هایشان هم‌عقیده‌اند، اما «نمی‌خواهند از قطعنامه‌ای غیرقابل اجرا حمایت کنند که ممکن است ایران را وادار سازد برنامه هسته‌ای خود را توسعه دهد و تنش‌ها را تشدید کند».

 

همان گونه که مشخص است، نیویورک تایمز در صدد ارائه چهره ای از آمریکا به عنوان یک بازیگر منطقی در نظام بین الملل است! این درحالیست که اصل صدور قطعنامه ضد ایرانی در آژانس و همراهی دقیقه نودی آمریکا با اروپا در این روند، نشان دهنده بی تعهدی مطلق واشنگتن در قبال مذاکرات هسته ای با ایران و احیای توافق هسته ای است.

 

تکلیف تروییکای اروپایی نیز از قبل در این معادله مشخص بوده است. در چنین شرایطی تفکیک آمریکا و اروپا از یکدیگر ، یک خطای تحلیلی و محاسباتی فاحش محسوب می شود. اساسا از ابتدای طرح مسئله مخالفت آمریکا با صدور قطعنامه ضد ایرانی در آژانس، چنین ادعا و موضوعی صحت نداشته است.

 

پیش از این نشریه وال استریت ژورنال آمریکا گزارش داده بود که مخالفت قبلی  آمریکا با تصویب قطعنامه به این خاطر بوده که جو بایدن می‌خواست  از تشدید تنش با تهران قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در پائیز امسال جلوگیری کند اما اکنون مشخص شده که بر خلاف القائات قبلی رسانه های غربی، شاهد یک بازی تاکتیکی از پیش تعیین شده میان واشنگتن و تروییکای اروپایی بوده ایم.نیویورک تایمز مدعی شده  پس از اعمال «برخی تعدیل‌ها» در متن، آمریکا به قطعنامه پیشنهادی فرانسه، بریتانیا و آلمان رای مثبت داده است.

 

ادعایی که با واقعیات جاری در شورای حکام و مناسبات  تاکتیکی و رفتاری همیشگی آمریکا و تروییکای اروپایی همخوانی ندارد.بنابراین باید مراقب آدرسهای انحرافی رسانه های غربی از جمله نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال در خصوص تفاوت آمریکا-اروپا در روند صدور قطعتامه اخیر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه کشورمان بود. بدیهی است که پاسخ کشورمان و کاهش مجدد تعهدات آن باید به گونه ای محکم و قوی باشد که ضمن خنثی سازی اهداف این بازی تاکتیکی ضد ایرانی، پیام بسیار محکمی را به غرب مخابره نماید./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده