اظهارات غریب‌آبادی درباره وضعیت تبعه ایرانی زندانی در عراق-راهبرد معاصر

اظهارات غریب‌آبادی درباره وضعیت تبعه ایرانی زندانی در عراق

معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان درباره پیگیری وضعیت محمد رضا نوری، تبعه ایرانی زندانی در عراق توضیحاتی را ارائه کرد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۵ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 08
کد خبر: ۲۴۴۲۹۷

به گزارش راهبرد معاصر. «کاظم غریب آبادی»، معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، درخصوص وضعیت آقای «محمدرضا نوری»، تبعه ایرانی زندانی در عراق و پیگیری های مختلف انجام شده در این رابطه، گفت: وضعیت این تبعه ایرانی دو بار به صورت تلفنی و همچنین در جریان سفر رییس محترم قوه قضائیه به عراق در اسفندماه سال گذشته، از سوی ایشان مورد پیگیری قرار گرفت. 

 

در اثر پیگیری های حقوقی و قضایی، عنوان اتهامی آقای نوری از اقدام تروریستی به عناوین دیگر تغییر پیدا کرد. از اینرو، زمینه حقوقی برای انتقال نامبرده به ایران، در چارچوب موافقت نامه انتقال محکومین فراهم گردید. البته، ادعاها و اتهامات وارده به ایشان مبنا و وجاهت ندارد و در همین چارچوب و پیگیری‌های به عمل آمده، درخواست آمریکا برای استرداد این تبعه ایرانی نیز مورد موافقت طرف عراقی قرار نگرفته است. 

 

غریب آبادی افزود: بعد از ملاقات چند ماه قبل پدر آقای نوری با اینجانب و تشریح وضعیت نامناسب نامبرده، مکاتبه ای با آقای خالد شوانی، وزیر دادگستری و حقوق بشر عراق داشتم و از وی خواستم تا اقدامات لازم را درخصوص بهبود شرایط نگهداری آقای نوری و در اختیار گذاشتن تسهیلات مورد نیاز به عمل آورند. سفارت کشورمان در عراق در این رابطه با آقای نوری و مقامات زندان در تماس است. معاون امور بین الملل قوه قضائیه تاکید کرد انتقال آقای نوری به ایران در دستورکار و پیگیری های جدی قوه قضائیه و وزارت امور خارجه قرار دارد.


غریب آبادی افزود: در همین رابطه، نامه ای نیز هفته گذشته برای وزارت امور خارجه ارسال نموده تا با بکارگیری ظرفیت های لازم، این امر به زودی محقق شود. دبیر ستاد حقوق بشر در پایان تاکید کرد بازداشت آقای نوری از مصادیق بازداشت خودسرانه است و باید هرچه سریع تر به ایران منتقل شود./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار