تأثیرات پیروزی راستگرایان در انتخابات پارلمانی اروپا-راهبرد معاصر
واکنش نمایندگی ایران به تحریم‌های خزانه داری آمریکا توافقات مالی ایران و روسیه از ماه آینده اجرایی خواهد شد مسکو: قرارداد جدیدی برای همکاری با ایران امضا خواهد شد وزیر جنگ اسرائیل: ایران بزرگ‌ترین تهدید برای آینده دنیاست اسماعیل هنیه: حمله به خانواده‌ام منجر به تغییر مواضع مقاومت نخواهد شد شرط سازمان ملل برای تداوم کمک‌ به غزه وزیر دفاع آمریکا از تشدید تنش‌ها در مرز لبنان ابراز نگرانی کرد تحریم‌های آمریکا علیه ۵۰ شخص و نهاد به بهانه ارتباط با ایران تأکید وزیر خارجه نپال بر تقویت مناسبات دوجانبه با ایران هشدار کرملین به ارمنستان: با پیوستن به اتحادیه اروپا بازار روسیه را از دست خواهید داد تأکید وزیر خارجه کویت بر توسعه روابط با ایران تاکید باقری بر عزم جدی تهران در توسعه روابط با ریاض جلسه شورای امنیت با محوریت تحولات نوار غزه آغاز مذاکرات عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا حملات پهپادی و موشکی مقاومت لبنان به شمال اراضی اشغالی
یادداشت لیلی نقولا، تحلیلگر لبنانی؛

تأثیرات پیروزی راستگرایان در انتخابات پارلمانی اروپا

این اشتباه است باور کنیم راستگرایان اروپا بلوکی یکپارچه هستند و موضع واحدی در قبال موضوعات مطرح شده در اروپا اتخاذ خواهند کرد، اما موفقیت و پیدایش آن‌ها نشان می‌دهد رأی دهندگان اتحادیه اروپا از سیاست‌های دولت‌های خود حمایت نمی‌کنند.
لیلی نقولا؛ تحلیلگر لبنانی
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 12
کد خبر: ۲۴۴۸۹۵

تأثیرات پیروزی راستگرایان در انتخابات پارلمانی اروپا

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ انتخابات پارلمان اروپا تحت تأثیر موفقیت جناح راست این قاره قرار گرفته است و تاکنون 350 میلیون رأی دهنده در سراسر اتحادیه اروپا به نمایندگان مستقیم خود در پارلمان اروپا رأی دادند. در انتخابات اخیر اروپا مهاجران از موضوعات تعیین‌کننده بود و بسیاری معتقدند گرایش به احزاب راست نتیجه موج مهاجرت به اروپا در سال های گذشته است. این موضوع نگرانی بزرگی برای بوروکرات های اتحادیه اروپا در بروکسل است که می تواند بر سیاست‌ها، اقتصاد و جنگ اوکراین تسلط داشته باشد.


جناح راست اروپا در زمینه امنیتی سازی موضوعات مختلف به ویژه در زمینه سیاست های مهاجرتی، محیط زیست و رابطه میان دو طرف اقیانوس اطلس و ناتو موفق بوده است.

پناهندگی در اروپا به موضوعی امنیتی تبدیل شده است، جوامع اروپایی را تهدید می کند و باعث می شود سهم جناح راست افراطی به شدت افزایش یابد


امنیتی سازی چیست؟

«امنیتی‌سازی» اصطلاحی است که در علوم سیاسی و روابط بین‌الملل به کار می‌رود، به این معنی که بازیگران سیاسی در دولت (اعم از رأس قدرت یا خارج آن) موضوعات اجتماعی یا اقتصادی غیرامنیتی را امنیتی می‌کنند. به عبارت دیگر، استعاره ای از سیاسی کردن موضوعات، بزرگنمایی خطر پذیر بودن آنها و به تصویر کشیدن آن به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی است.

 


این موضوعات ممکن است لزوماً معرف موضوعات اساسی برای بقای دولت نباشند، بلکه امکان دارد مربوط به مشکلی باشند که افراد را تحت تأثیر قرار می دهد یا ممکن است شامل موضوعاتی مانند اغراق در تهدید مهاجرت به کشور شود که برای اقشار مختلف، هویت اجتماعی یا حریم خصوصی فرهنگی در اروپا نگرانی ایجاد می کند. عموم مردم می گویند، هدف مهاجرت تغییر چهره فرهنگی اروپا در یک یا دو نسل آینده و تحمیل تغییر بافت جمعیتی است.


راستگراها، امنیت مهاجرت و موضوعات زیست محیطی

پناهندگی در اروپا به موضوعی امنیتی تبدیل شده است، جوامع اروپایی را تهدید می کند و باعث می شود سهم جناح راست افراطی به شدت افزایش یابد، به ویژه پس از پیوند عامل مذهبی و فرهنگی با مهاجران و القای پناهندگی به عنوان تهدیدی برای امنیت جوامع اروپایی.


در زمینه سیاست های زیست محیطی، جناح راست توانسته است آن را به موضوعی تبدیل کند که امنیت اجتماعی و غذایی شهروندان اروپایی را تحت تأثیر قرار دهد. احزاب راستگرا از نگرانی شهروندان از هزینه گذار به اقتصاد سبز و سیاست های اعمال شده در چارچوب چشم انداز اتحادیه اروپا برای کاهش 90 درصدی انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2040 میلادی سود می برند.

 

اوربان حمایت مستمر از اوکراین را رد می کند و خواستار توافق با روس هاست، همانطور که حزب «اجتماع ملی» فرانسه به ریاست مارین لوپن چنین کرده است


راستگراها و جنگ اوکراین

به طور کلی، جناح راست هزینه های دفاعی کلان را برای اقتصاد زیان بار می داند و معتقد است باید به تقویت اقتصاد و رفاه اهمیت داد تا اینکه مبالغ هنگفتی برای تقویت توانمندی های ناتو پرداخت. جنگ اوکراین راستگرایان اروپایی را با چالش مواجه کرده است و باعث می شود نتوانند جریان واحدی را مدیریت کنند؛ حتی اگر بیشتر کرسی های پارلمان اروپا را به دست آورند. 


به عنوان نمونه، مواضع ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان با جورجیا ملونی نخست وزیر ایتالیا که از حامیان روابط درون آتلانتیکی و تقویت ناتو هستند، متفاوت است. این کشور متعهد شده است مانند حزب راستگرای حاکم سوئد به اوکراین کمک های نظامی و اقتصادی مستمر ارائه دهد، در حالی که اوربان حمایت مستمر از اوکراین را رد می کند و خواستار توافق با روس هاست، همانطور که حزب «اجتماع ملی» فرانسه به ریاست مارین لوپن چنین کرده است.


بهره سخن

این اشتباه است باور کنیم راستگرایان اروپا بلوکی یکپارچه هستند و موضع واحدی در قبال موضوعات مطرح شده در اروپا اتخاذ خواهند کرد، اما موفقیت و پیدایش آن ها نشان می دهد رأی دهندگان اتحادیه اروپا از سیاست های دولت های خود حمایت نمی کنند. به عنوان نمونه، محبوبیت رؤسای دولت‌ها، به‌ویژه در فرانسه و آلمان که پیش تر از ریاست جمهوری امانوئل مکرون و صدراعظمی اولاف شولتز حمایت می کردند، کاهش یافته است.


پیچیدگی سیاست های جناح راست در اتحادیه اروپا در توسل احزاب راست میانه و احزاب قدرتگراست که از گفتمان های راست افراطی در زمینه مهاجرت و پناهندگی تقلید و رأی دهندگان خود را که با گفتمان های افراط گرایی، ترس و نیز امنیتی شدن موضوعات مربوط به مهاجرت و پناهندگی همسو شده اند، حفظ کنند.


این موضوعات در شاکله امنیت ملی به تغییر هویت اتحادیه اروپا و امنیت آینده آن منجر خواهد شد. بر این اساس، جناح راست در زمینه موضوعات یادشده متحد و مؤثر خواهد بود، اما در برخورد با موضوعات امنیتی واقعی مانند هزینه های دفاعی، ناتو و موضع گیری درباره جنگ اوکراین چندپاره خواهد شد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده