رئیس‌کل گمرک:صادرات شركت‌های دانش بنیان به ۲.۵ میلیارد دلار رسید-راهبرد معاصر

رئیس‌کل گمرک:صادرات شركت‌های دانش بنیان به ۲.۵ میلیارد دلار رسید

رئیس‌کل گمرک در مراسم افتتاح گمرک فولاد مبارکه با بیان اینکه اجرای بسته تسهیل تجارت خارجی با تمركز بر شرکت‌های دانش‌بنیان‌ است، گفت: صادرات شركت‌های دانش‌بنیان به ۲.۵ میلیارد دلار رسید.
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۹ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 11
کد خبر: ۲۴۴۹۷۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ محمد رضوانی‌فر رئیس کل گمرک در مراسم افتتاح گمرک فولاد مبارکه با اشاره به اجرای بسته تسهیل تجارت خارجی با تمرکز بر شرکت‌های تولیدی و دانش بنیان بنابر مطالبه رئیس جمهور شهید و دستور وزیر اقتصاد تاکید کرد: در نتیجه اجرای این بسته، صادرات این شرکت‌ها به بیش از ۲.۵ میلیارد دلار رسید و اکنون متوسط ارزش صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان حدود ۶۰۰ دلار است.
به گزارش شادا، محمد رضوانی‌فر در مراسم افتتاح طرح توسعه گمرک اختصاصی فولاد مبارکه اصفهان امروز (سه‌شنبه بیست‌ودوم خرداد) اظهار کرد: روزهای پایانی پاییز سال گذشته وزارت اقتصاد میزبان رئیس جمهور شهید بود، در جلسه‌ای که در ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۲ برگزار شد، مجموعه‌ای از اقدامات وزارت اقتصاد به ایشان ارائه شد که می‌شد بارقه‌های امید را در کلام و نگاه ایشان مشاهده کرد.
وی افزود: در آن جلسه گفته شد که حجم تجارت خارجی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۳۹۹ ، ۵۴ درصد رشد داشته است، حجم ترانزیت کشور از ۱۱.۵ میلیون تن به بیش از ۱۷.۸ میلیون تن رسیده که رشد ۵۴ درصدی داشته است، همچنین درآمدهای وصولی و واریزی به خزانه گمرک از ۲۶ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ به بیش از ۲۵۶ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است.
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: با ارائه این اعداد و ارقام به رئیس جمهور شهید ایشان فرمودند ما در مجموعه گمرک ضمن جهش درآمدها و توسعه زیرساخت‌ها نیازمند تسهیل‌گری، روان‌سازی و  مهیا کردن شرایط برای فعالان اقتصادی هستیم. از این رو وزیر اقتصاد دستور داد که مسیر طراحی تسهیل‌گری‌های تجارت خارجی با تمرکز بر  شرکت‌های تولیدی و دانش‌بنیان بازنگری شود.
رضوانی فر اضافه کرد: بسته حمایت از این شرکت‌ها در دو بخش در حال دنبال شدن است، در حوزه نرم‌افزاری و استفاده از زیرساخت‌های جدید اقداماتی انجام شده که نوید آن سامانه جدید گمرکی است که بیش از ۹۰ درصد پیشرفت داشته است.
وی ادامه داد: بخش دیگری از بسته حمایت از شرکت‌های تولیدی و تسهیل و روان‌سازی تجارت خارجی به سرمایه‌گذاری در حوزه دستگاه‌های تشخیصی مرتبط می‌شد، در این دولت معادل ۵۰ درصد کل دستگاه‌هایی که در ۲۰ سال گذشته نصب شده بود، دستگاه‌های آشکارساز در گمرک‌های کشور نصب شد.
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: علاوه بر این تصمیم گرفته شد انبارهای اختصاصی به نفع شرکت‌های تولیدی توسعه یابد، پذیرش تضامین برای شرکت‌ها شفاف شد و سال گذشته بیش از ۵۵ هزار میلیارد تومان ضمانتنامه به عوض حقوق ورودی از شرکت‌های تولید و دانش‌بنیان دریافت شد که
به سرمایه در گردش و سهولت تأمین مواد اولیه خطوط تولید کمک می‌کند.
رضوانی‌فر اضافه کرد: تعداد و ترکیب شرکت‌های فعال مجاز و  فعال برگزیده بازنگری شد، اکنون حدود ۵۵۰ شرکت داریم که با استانداردهای تعریف شده جدید به عنوان شرکت‌های فعال مجاز و برگزیده انتخاب شده‌اند و از تسهیلات استفاده می‌کنند.
وی تصریح کرد: در اواخر سال ۱۴۰۱ اولین گمرک تخصصی مجوز گرفت و در منطقه ویژه اقتصادی پیام تأسیس شد که عملیات اجرایی در آن آغاز شده و با تکمیل زیرساخت شاهد افتتاح آن نیز خواهیم بود.
معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: یکی از تسهیل‌گری‌های دیگری که در گمرک تعریف شد، اصلاح مسیربندی‌ها بود؛ بسته ویژه حمایتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان تعریف شد که در نتیجه آن صادرات این شرکت‌ها به بیش از ۲.۵ میلیارد دلار رسید و متوسط ارزش صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان حدود ۶۰۰ دلار است.
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: اولویت گمرک طبق دستور رئیس جمهور شهید، تسهیل‌گری بوده است، توسعه گمرکات اختصاصی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های بزرگ پیشران کمک می‌کند که علاوه‌بر اینکه از ظرفیت‌ها در گمرکات مرزی و مناطق محروم استفاده کنیم، بتوانیم در داخل کشور نیز از مجموعه‌هایی همچون فولاد مبارکه برای توسعه بهره‌مند شویم، این نوع توسعه‌ها را در کل کشور نیز گسترش دهیم./فارس

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده