سازمان دامپزشکی:کمبودی برای عرضه دام عید قربان وجود ندارد-راهبرد معاصر

سازمان دامپزشکی:کمبودی برای عرضه دام عید قربان وجود ندارد

معاون پیشگیری سازمان دامپزشکی گفت: به افراد توصیه می‌شود که از ذبح دام خارج از چرخه نظارت دامپزشکی همچون ذبح در معابر عمومی خودداری کنند.
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۳ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 15
کد خبر: ۲۴۵۴۸۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ در برنامه گفتگو نمیروز شبکه خبر رسانه ملی در خصوص کالاهای اساسی پروتئینی و شرایط دام عید قربان با حضور مسئولان نکاتی مطرح شد.

در همین رابطه پیمان پاک قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت : جذابیت تولید باعت رشد آن و پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا و در نتیجه ثبات در بازار می‌شود. بحث ارز ترجیحی بخشی از قیمت تمام شده کالا است نکته مهم این است که بر اساس آمار‌ها ما تورم کشورمان یک سوم کاهش داشته است. امروز حدود ۴ الی ۵ قلم کلا ارز ترجیحی دریافت می‌کنند در حال برنامه‌ریزی برای حذف ارز ترجیحی این کالا‌ها یا استفاده ترکیبی آنها ارز ترجیحی هستیم.

او می‌گوید: از شهریور بحران حوزه نهاده ما حدف شده و تا پایان مهر نهاد‌های بخش تولید تامین شده است، اما این هماهنگی ناشی از برنامه‌ریزی درست و مدیریت مناسب ارز بود. یکی از موضوعات مهم دیگر این است که ما روش‌های تامین ارز را متنوع کردیم.

پیمان پاک بیان کرد: بر اساس آمار بیش از ۵۰ هزار تن در شش ماه پایانی سال گذشته رشد تولید گوشت قرمز را نسبت به قبل داشتیم که در کنار آن اقدامات دیگر را هم انجام دادیم تا شاهد کار‌های دیگر مانند کشتن دام‌های مولد نباشیم. در پایان سال گذشته قیمت دام سنگین ما بین ۲۲۰ تا ۲۲۵ هزار تومان رسید و اکنون کاهشی است. بعد از عید قربان قطعا شاهد کاهش قیمت دام سبک خواهیم بود. دام سبک بین ۴۸۰ تا ۵۲۰ هزار تومان هدف گذاری شده است.

 

در ادامه امر‌الهی مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال باتوجه به شرایط مراتع ذوق و شوق دامداران بیشتر بود و دامداران نسبت به تولید بیشتر رقبت داشتند. از فردا ۹ صبح در تهران عرضه دام آغاز می‌شود و جلوی کشتار دام مولد گرفته می‌شود. دام قیمت مصوب ندارد، اما میانگین قیمت کشوری در بازار حدود ۲۶۰ هزار تومان است.

همچنین اختیار زاده معاون پیشگیری سازمان دامپزشکی گفت: امسال ۸۶۴ اکیپ ثابت و ۱۰۴۹ اکیپ سیار را داریم در روز عید قربان ۱۲۶۱ دامپزشک و ۶۲۰ ناظر ناظر ذبح شرعی داریم. ۱۵۱۲ خط رابط بین مردم و اداره کل دامپزشکی استان‌ها است. بازرسی دام پیش و پس از ذبح وجود دارد. به افراد توصیه می‌شود که از ذبح دام خارج از چرخه نظارت دامپزشکی همچون ذبح در معابر عمومی خودداری کنند و همواره گوشت و آلایش خوراکی دام ذبح شده را قبل از مصرف حداقل ۲۴ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه سانتی گراد یخچال نگهداری کنند.

 

در ادامه پیمان پاک در خصوص بازار مرغ گفت: زمانی که عرضه بر تقاضا پیشی بگیرد نظارت کمتری را می‌خواهیم در حوزه تولید مرغ زمانی که عوامل تولید تسهیل می‌شود تولید مطلوب و خیال تولید کننده آسوده می‌شود بزودی به صادرات جوجه یک روزه خواهیم رسید. حدود ۱۷ هزار تن برنامه‌ریزی صادرات در یک بازه زمانی مشخص را داریم در حوزه تخم مرغ هم به همین شکل است حدود ۲۰۰ هزار تن در این بخش مازاد تولید داریم.

در ادامه بختیار زاده مدیرعامل سازمان میوه و تربار گفت: در شهر تهران ۳ جایگاه دائمی و ۱۲ جایگاه موقت عرضه دام را داریم قیمت هم هر کیلوگرم ۳۳۰ هزار تومان است در هر ۱۵ مرکز دام به اندازه کافی وجود دارد و کمبودی برای عرضه دام عید قربان وجود ندارد. دام توسط عشایر و تولیدکنندگان تامین می‌شود قبل از ورود به جایگاه معاینه و بعد اجازه ورود به آنها برای عرضه داده می‌شود. نکته دیگر این که در هر ۱۵ جایگاه ذبح به شکل رایگان انجام می‌شود در سطح شهر هم بنر آدرس‌ها درج شده در سایت سازمان میادین هم درج شده است./باشگاه خبرنگاران جوان 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار