تظاهرات صد‌ها هزار فرانسوی علیه جریان راست افراطی-راهبرد معاصر

تظاهرات صد‌ها هزار فرانسوی علیه جریان راست افراطی

هزاران نفر از مردم فرانسه روز شنبه در پاریس و سایر شهر‌های این کشور در آستانه انتخابات زودهنگام پارلمانی علیه حزب راست افراطی «اجتماع ملی» تظاهرات کردند.
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۸ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 15
کد خبر: ۲۴۵۵۴۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ پس از پیروزی اجتماع ملی در انتخابات پارلمان اروپا در روز یکشنبه اتحادیه‌های کارگری، گروه‌های دانشجویی و حقوق بشری خواستار برگزاری تظاهرات علیه این حزب شدند.

دستکم در ۱۵۰ شهر فرانسه از جمله پاریس، مارسی، تولوز، لیون و لین تظاهرات علیه اجتماع ملی برگزار شد و ۲۱ هزار مامور پلیس مسئولیت تامین این اعتراضات را بر عهده داشتند.

پلیس اعلام کرد که ۷۵ هزار نفر در تظاهرات پاریس شرکت کردند و در سراسر کشور ۲۱۷ هزار نفر تظاهرات کردند. اما اتحادیه CGT شمار معترضان در سراسر کشور را ۶۴۰ هزار نفر برآورد کرد که ۲۵۰ هزار نفر آنها در پایتخت فرانسه به خیابان آمده بودند.

«سوفی بینت» رهبر اتحادیه CGT در میدان جمهوری پاریس به خبرنگاران گفت: ما به دلیل تظاهرات می‌کنیم که بشدت نگران نخست وزیر شدن «جوردن باردلا» (رهبر اجتماع ملی) هستیم. ما می‌خواهیم از این فاجعه جلوگیری کنیم.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه پس از پیروزی اجتماع ملی در انتخابات پارلمان اروپا، پارلمان فرانسه را منحل و ۳۰ ژوئن و هفتم ژوئیه (دهم و ۱۷ تیر ماه) را روز برگزاری انتخابات دو مرحله‌ای تعیین کرد.

نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اجتماع ملی می‌تواند آرای زیادی کسب کرده و در موقعیت تشکیل دولت جدید فرانسه قرار بگیرد.

بر اساس نتایج نظرسنجی OpinionWay-Vae Solis که روز شنبه منتشر شد احتمال می‌رود که اجتماع ملی در دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه ۳۳ درصد آرا را کسب کند و «جبهه ملی» با ۲۵ درصد و اردوگاه میانه‌رو‌های نزدیک به مکرون با کسب ۲۰ درصد آرا در جایگاه‌های دوم و سوم قرار بگیرند. / ایرنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار