مهران مرکز ثقل زائرین حسینی-راهبرد معاصر

مهران مرکز ثقل زائرین حسینی

همزمان با خروج جمع کثیری از زائرین حسینی از مرز مهران، موج بازگشت شماری از زائران از این گذرگاه آغاز شده و عملا مهران را به مرکز ثقل آمد و شد زائرین تبدیل کرده است.
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 12
کد خبر: ۲۴۶۳۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ مهران این روزها محل تردد خیل عظیم زائرانی است که با وجود اینکه چند روز دیگر به اربعین مانده خود را از اقصی نقاط کشور برای شرکت در راهپیمایی بزرگ اربعین خود را به استان ایلام رسانده اند.

 

قاسم سلیمانی دشتکی در گفت و گویی خبری اظهار داشت: بیش از ۶۶ هزار نفر طی ۲۱ ساعت و نیم گذشته از طریق مرز مهران وارد کشور شده اند که نسبت به مدت مشابه رشد ۱۲ برابری را نشان می دهد.

 

وی افزود: به طور قطع آمار بازگشت زائران در روزهای آینده سیر صعودی خواهد داشت و تراکم زائران در مرحله بازگشت به مراتب سنگین تر از مرحله خروج آنها از مرز خواهد بود چرا که با توجه به تجارب گذشته در مرحله بازگشت به علت ورود زائران در یک بازه زمانی کوتاه، تراکم جمعیت نسبت به مرحله رفت بیشتر است.

 

استاندار ایلام تاکید کرد: همچنین تجربه سال های قبل نشان داده است که در مرحله بازگشت تعداد زیادی از زائران که از دیگر مرزها به کشور عراق سفر کرده اند در مرحله بازگشت، مرز مهران را برای ورود به کشور با توجه به نزدیکی مسیر انتخاب می کنند بنابرین همه دستگاه ها و مسئولان دست اندرکار اربعین باید برای عملیات سنگین موج برگشت زائران در آمادگی کامل باشند.

 

سلیمانی دشتکی با بیان اینکه در ۲۱ ساعت و نیم گذشته ۳۰۰ هزار نفر از مرز مهران عبور کرده اند، یادآور شد: روند خروج زائران از مرز مهران به سمت عراق نسبت به مدت مشابه سال گذشته چهار برابر شده است.

 

 بیش از یک میلیون نفر زائر اربعین از ابتدای ماه صفر تاکنون از مرز مهران تردد کردند.شهرستان مرزی مهران در ۸۵ کیلومتری جنوب غربی ایلام با داشتن مرز بین‌المللی از معابر اصلی و مهم تردد خودروهای شخصی، کامیون های حامل کالاهای صادراتی و خودروهای حامل زائران عتبات عالیات است.

 

ظرفیت خالی برای پارک خودرو درشهر وجود ندارد
سرهنگ ابوالفضل کهزادی در حاشیه بازدید هوایی از آخرین وضعیت ترافیک در شهر مهران اظهارداشت: مشاهدات هوایی حاکی از تکمیل ظرفیت ۱۰۰ درصدی پارکینگ های درون شهری و حاشیه خیابان ها و فضای عمومی شهر مهران است.

 

وی با بیان اینکه اعمال محدودیت های ترافیکی در مبادی ورودی شهر همچنان به قوت خود باقی است، افزود: زائران می توانند برای ادامه مسیر از طریق کمربندی شرقی به پایانه مرزی مراجعه کنند.

 

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه تلاش ها برای روان سازی ترافیک درمهران تشدید شده، خاطرنشان کرد:کلیه معابر درون شهری باز و تردد در آنها جریان دارد.

 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان ایلام از زائران خواست: وسیله نقلیه شخصی خود را در پارکینگ های بیرون شهر پارک و اصراری برای حرکت به سمت پایانه مرزی با خودوری شخصی نداشته باشند.

 

تردد در مرز مهران با وجود تراکم جمعیت روان است

 

سردار حسن کرمی در گفت و گویی خبری اظهار داشت: هرچند تراکم جمعیت در استان ایلام و به ویژه در هر ۲ سمت مهران و زرباطیه زیاد است اما با تلاش پلیس گذرنامه مستقر در گیت های ورودی و خروجی و همراهی زائران با این واحد هیچ خلل خاصی در تردد وجود ندارد.

 

وی در مورد مرز خسروی نیز افزود: به علت محدودیت هایی که در این مرز برای تردد زائران با توجه به وضعیت عراق در آن سوی مرز وجود دارد روزانه به طور متوسط ۲۰ هزار نفر مجاز به تردد هستند که این تعداد زائر همان ساعات ابتدایی روز تکمیل می شود.

 

سردار کرمی یادآور شد: سایر زائرانی که موفق به خروج از مرز نشده اند مجبور به برگشت به شهر قصرشیرین می شوند یا به سمت مهران و دیگر مرزها تغیر مسیر می دهند.

 

وی اضافه کرد: تردد در مرزهای شلمچه و چذابه نیز روان و بدون مشکل است هرچند در بعضی مواقع به علت مشکلات زیرساختی از جمله کمبود وسایل نقلیه در آن سوی مرز و از طرف عراق خروج زائران با کندی یا اختلال موقت همراه می شود که البته با همکاری مسئولان عراقی مشکلات در سریع ترین زمان مرتفع می شود.

 

وی تاکید کرد: زائران آگاه باشند که امکانات و زیرساخت ها در کشور عراق محدود است و با توجه به حجم بسیار بالای زائران در اربعین امسال گاه توقف یا اختلال هایی در روند تردد یا انتقال زائران ایجاد می شود که موقتی و زودگذر است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار