اوج تنش روسیه و غرب/ خطر استفاده از تسلیحات اتمی-راهبرد معاصر
ادعای نتانیاهو: به ایران می‌گوییم که هر کس ما را هدف قرار دهد، ما نیز او را هدف قرار خواهیم داد/ چالش‌های بزرگی پیش رو داریم گفتگوی تلفنی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و لبنان انفجار‌های شدید در شهرک‌های صهیونیست نشین اطراف رام‌الله و قدس اشغالی وزارت امور خارجه: جنایات رژیم صهیونیستی بی‌کیفر نخواهد ماند نخست‌وزیر لبنان: با همکاری مردم، با اسرائیل مقابله خواهیم کرد دفاع تمام عیار بایدن از ترور سید حسن نصرالله نجباء: حزب‌الله می‌تواند جنگ را مدیریت کند؛ حتی فراتر از لبنان نتانیاهو برای شرکت در یک نشست امنیتی راهی تل‌آویو شد واکنش انصارالله به شهادت نصرالله | ۳ روز عزای عمومی در یمن واکنش روسیه به ترور سید حسن نصرالله رئیس دفتر سید حسن نصرالله به شهادت رسید + عکس نخست وزیر روسیه به تهران سفر می‌کند تحریم‌های جدید نفتی آمریکا بر ونزوئلا در راه است اعلام سه روز عزای عمومی در سوریه به مناسبت شهادت سید حسن نصرالله برپایی تجمعات در اسرائیل ممنوع شد
مرتضی مکی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

اوج تنش روسیه و غرب/ خطر استفاده از تسلیحات اتمی

مرتضی مکی، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان خطرات ناشی از وعده‌های غرب و آمریکا برای ارسال سلاح‌های اتمی به اوکراین گفت: فضای روابط روسیه و غرب بسیار متشنج خواهد شد که آثارش در عرصه بین المللی مشهود خواهد بود و موضوعات اقتصادی و امنیتی جهان را دچار چالش‌های مختلف خواهد کرد.
مرتضی مکی؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۵ - ۰۶ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 26
کد خبر: ۲۴۶۶۲۴

اوج تنش روسیه و غرب/ خطر استفاده از تسلیحات اتمی

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ نشریه وال استریت ژورنال به نقل از مقام اوکراینی نوشت، آمریکا به اوکراین اجازه داد از سلاح های این کشور علیه روسیه تا فاصله کمتر از 100 کیلومتری از مرز استفاده کند. در عین حال مقام های آمریکایی این گزارش را تأیید نمی کنند.

 
پنتاگون همچنین اعلام کرد، به کی‌یف اجازه داده شده است از سامانه‌های دفاع هوایی آمریکا برای حمله به جنگنده‌های روسی در صورتی که آنها قصد دارند در حریم هوایی اوکراین حملاتی را شکل دهند، استفاده کنند. پیش تر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفته بود، مجوز واشنگتن برای تمام مناطقی که نیروهای روسی از مرز عبور می کنند، اعمال می شود.
 

با توجه به شدت گرفتن تنش های سیاسی و نظامی روسیه و غرب، انتظار می‌رود دو طرف مواضع سختی علیه هم در هفته های آینده اتخاذ کنند


مرتضی مکی، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره استفاده از سلاح آمریکایی به وسیله اوکراین و صدور اجازه برای حمله به مواضعی در خاک روسیه به «راهبرد معاصر» گفت: کنفرانس صلح سوئیس نشان داد صف آرایی حامیان اوکراین به سمت شدت گرفتن علیه مواضع سیاسی، نظامی و اقتصادی روسیه بالا گرفته است. با اینکه روسیه پیشنهادهایی مبنی بر صلح مطرح کرد و نشان داد حاضر نیست از قلمرویی که در 2.5 سال گذشته در اوکراین به دست آورده است عقب نشینی کند، اما به دنبال صلح است؛ هرچند به نظر می آید غرب سودای دیگری در سر دارد.
 


وی افزود: به نظر می آید آمریکا و غرب قصد دارند مانع از خواسته های روسیه شوند، زیرا مسکو به دنبال آن است خط واحدی میان سرزمین اصلی خود و اوکراین ایجاد کند. خط مورد نظر یا خط  حائل به روسیه اجازه می‌دهد از مسیر دریایی به خاک اوکراین متصل شود و بخشی از دریای سیاه را به تصرف خود دربیاورد.


کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: با توجه به شدت گرفتن تنش های سیاسی و نظامی روسیه و غرب، انتظار می‌رود دو طرف مواضع سختی علیه هم در هفته های آینده اتخاذ کنند. وقتی دولت‌های اروپایی و آمریکا در حمایت از اوکراین تسلیحات نظامی در اختیار این کشور قرار می دهند تا به وسیله آن مراکز اقتصادی و نظامی روسیه را در عمق خاک این کشور هدف قرار دهد، یعنی آمریکا و غرب تلاش می کنند دامنه جنگ را گسترش دهند.
 
مکی گفت: این در حالی است که پیش تر جنگ محدود به اوکراین بود و غرب در این زمینه خط قرمزی برای خود ترسیم کرده بود تا درگیری مستقیم میان روسیه و اروپا ایجاد نشود. به نظر می آید غرب در حال فراتر رفتن از موضع قبلی خود است، زیرا دادن تسلیحات نظامی به اوکراین برای حمله به روسیه مانع از به وجود آمدن چشم انداز صلح در اوکراین در آینده ای نه چندان دور می شود.
 
کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: با توجه به اینکه در عرصه سیاسی و میدانی چشم اندازی از آتش بس یا صلح در اوکراین دیده نمی‌شود، قطعاً دو طرف به دنبال تحکیم مرزهای خود هستند. با توجه به شرایط موجود، در اختیار قرار دادن سلاح‌های راهبردی به اوکراین و هدف قرار دادن مراکز اقتصادی- نظامی روسیه می‌تواند تنش میان غرب و روسیه را افزایش دهد؛ به طوری که انتظار می رود در مرحله بعد روسیه واکنش‌های جدی‌تری نسبت به مواضع آمریکا و دولت‌های اروپایی انجام دهد.
 
وی با بیان اینکه روس ها پیش تر دنیای غرب را نسبت به عملکردشان تهدید کرده بودند که از سلاح‌های راهبردی اتمی در صورت حمایت های تسلیحاتی از اوکراین استفاده خواهند کرد، گفت: طرح اینگونه موضوعات از سوی روسیه و تندتر شدن مواضع آمریکا علیه روسیه در حمایت از اوکراین نشان می‌دهد در روزها و ماه‌های آینده باید منتظر فضای پرتنشی میان روسیه و غرب باشیم.
 

انتظار می رود در مرحله بعد روسیه واکنش‌های جدی‌تری نسبت به مواضع آمریکا و دولت‌های اروپایی انجام دهد


مکی معتقد است: دسترسی اوکراین به سلاح های غربی و حمله به مواضع روسیه به واکنش‌های تندی علیه اروپا و اوکراین منجر می شود؛ بنابراین باید منتظر افزایش فشار سیاسی- نظامی علیه روسیه و حتی علیه اوکراین و کشورهای غربی باشیم.
 


کارشناس مسائل بین‌الملل تأکید کرد: اگر وعده‌های غرب و آمریکا برای ارسال سلاح‌های اتمی به اوکراین محقق شود، باید منتظر فضای پرتنش جدیدی میان روسیه و غرب باشیم که در عرصه بین المللی به شدت تأثیرگذار خواهد بود و موضوعات اقتصادی و امنیتی جهان را دچار چالش های مختلفی خواهد کرد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار