غدیرخم، عید هدایت و رستگاری بشر-راهبرد معاصر
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

غدیرخم، عید هدایت و رستگاری بشر

خداوند از انتخاب دین اسلام و واگذاری ولایت و رهبری مردم در غدیرخم رضایت دارد، زیرا مسیر هدایت از غدیر و پذیرش حضرت علی (ع) به عنوان هدایتگر اسلام می‌گذرد.
ملیحه زرین پور؛ کارشناس مسائل اجتماعی
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۰۵ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 25
کد خبر: ۲۴۶۸۱۱

غدیرخم، عید هدایت و رستگاری بشر

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ هجدهم ذی الحجه یادآور نقطه ای در تاریخ بشریت و نه تنها برای شیعیان و مسلمانان بلکه برای بشریت روایتگر واقعه ای شگرف است؛ وقتی امیرالمؤمنین علی (ع) بر بلندای تاریخ عظمت دین خدا را معنا و باور مسلمانان به دین الهی را تکمیل کرد. غدیر تجلّی اراده خداوند، مکمل باور ما و نقطه تأملی در تاریخ است؛ عیدی که تنها مختص شیعیان نیست و برای همه انسانیت و عدالت است. 
غدیر عید آزادی، ارج نهادن به ارزش‌های الهی و یکی از با عظمت ترین و مهم ترین اعیاد شیعیان است که در گستره دین به پیامبرشناسی، دشمن شناسی، سنت شناسی، امام شناسی و درنهایت امت شناسی تعبیر می شود.


عیدی که خداوند در وصف عظمت و اهمیتش در قرآن آورده است: «الیوم یئس الذین کفروا من دینکم، فلا تخشوهم و اخشون»؛ امروز کافران از دست اندازی به دین شما ناامید شدند، بنابراین از آنها نترسید ... همچنین آمده است: «الیوم اکملت لکم دینکم»، امروز دین را برای شما کامل کردم و «واتممت علیکم نعمتی» نعمتم را بر شما تمام گردانیدم «و رضیت لکم الاسلام دینا» و خرسند شدم که اسلام کیش (آیین) شما باشد.

خداوند می‌فرماید، در این روز و با واقعه شگرف غدیر کفار را از دست اندازی به دین خدا مأیوس کردیم


غدیر و اهمیت خاص آن

خداوند در آیات خود چند ویژگی و اهمیت خاص را برای غدیر خم برمی شمارد و از مأیوس شدن کفار از دست اندازی به دین، کامل شدن دین، تمام کردن نعمت های الهی بر مسلمانان و درنهایت راضی شدن به انتخاب دین اسلام برای مسلمانان یاد می کند؛ ویژگی هایی که هرکدام در جای خود عجیب و پر معناست و جایگاه رفیع این عید را به خوبی بازگو می کند.


خداوند می‌فرماید، در این روز و با واقعه شگرف غدیر کفار را از دست اندازی به دین خدا مأیوس کردیم و تعبیر می شود که خداوند با برگزیدن جانشین بر حقی برای پیامبر (ص) از این موضوع که کفار بعد از رحلت پیامبر (ص) نقشه های شومی برای دست اندازی و تحریف داشته باشند، مأیوس شدند؛ زیرا به دستور خداوند کاروان حج در غدیر خم متوقف میشود تا مقام ولایت و امامت حضرت علی(ع) به عنوان راهبر و راهنمای دین خدا و امام مردم بعد از رسول خدا به همگان اعلام شود.


خداوند به پیامبر (ص) دستور می دهند، «ای پیامبر! آنچه از جانب پروردگار بر تو نازل شده است، ابلاغ کن که اگر این کار را انجام ندهی، رسالتت را به جای نیاورده ای». اینچنین می شود که با اعلام جانشینی بحق امیرالمؤمنین و پذیرش این مهم از جانب مسلمانان دین خدا کامل و حجت بر مؤمنان تمام می شود؛ پذیرشی که در آن برهه از تاریخ و در این برهه حساس راه حق و باطل را مشخص می کند.

 
تمام کردن نعمت ها

خداوند نعمت های الهی را برای مسلمانان تمام می کند؛ یعنی هر آنچه لازم بود برای طی مسیر سعادت و نیک‌بختی دنیا و آخرت از نعمت های الهی در اختیار باشد، با این واقعه و تکمیل شدن دین خدا با پذیرش امامت و ولایت بر مسلمانان تمام می شود.


درنهایت خداوند از این انتخاب، یعنی دین اسلام به ولایت و رهبری منتخب غدیرخم رضایت دارد، زیرا مسیر هدایت را از غدیر و پذیرش حضرت علی(ع) به عنوان هدایتگر اسلام قرار می دهد.

 
عیدالله الاکبر

به عید غدیر خم «عیدالله الاکبر» و «عید آل محمد(ص)» گفته می‌شود، زیرا بزرگترین، مهم ترین و پرفضیلت ترین عیدهاست و اعمال اجتماعی بسیاری همچون تبریک و تهنیت، توسعه زندگی، مصافحه، برادر شدن، زینت دادن و آذین‌بندی، جشن گرفتن و شادی کردن، قضای حوائج مؤمنان به جای آوردن، مهربانی و عطوفت، طعام دادن، صدقه دادن، هدیه دادن و افطاری دادن ازجمله اعمال این عید بزرگ است.


عید غدیرخم را عید اخوت و برادری نیز می گویند، زیرا در این روز مهم که پیامبر اسلام حضرت محمد(ص)، حضرت علی(ع) را برادر، وصی و جانشین بحق خود در زمین خواندند، دو نفر می توانند با هم عقد برادری ببندند و تا آخر عمر برادر پیمانی یکدیگر بمانند.

 
عیدترین عیدها

حضرت امام رضا (ع) در فضیلت و اهمیت عید غدیر می فرمایند: به خدا سوگند اگر مردم به فضیلت عید غدیر شناخت صحیح و کامل داشتند، فرشتگان روزی ۱۰ مرتبه با آنان دست می‌دادند.


عید غدیر عیدترین عیدهاست؛ چنانچه عنوان می شود خرید لباس و مایحتاج یک سال زندگی در این روز یا به نیت آن مشمول زکات و خمس و به روایتی مالیات اسلامی نمی‌شود.

 
امام صادق (ع) از پدران بزرگوارشان نقل می‌کنند،‌ پیامبر (ص) فرمود: برترین عید امت من عید غدیرخم است. روزی که خداوند تعالی دستور داد برادرم علی‌بن‌ ابیطالب (ع) را به عنوان پرچم برای امت نصب کنم تا پس از من به واسطه وی هدایت شوند، روزی که خداوند دین را کامل و نعمتش را بر امت  تمام کرد و اسلام را به عنوان دین آنها پسندید.

 

حضرت امام رضا (ع) در فضیلت و اهمیت عید غدیر می فرمایند: به خدا سوگند اگر مردم به فضیلت عید غدیر شناخت صحیح و کامل داشتند، فرشتگان روزی ۱۰ مرتبه با آنان دست می‌دادند.


عهد معهود

امام صادق (ع) می فرمایند: عید غدیر، بزرگترین عید خداوند است، خدا هیچ پیامبری را مبعوث نکرد، مگر آنکه این روز را عید قرار داد و احترام آن را نگه داشت. نام این روز در آسمان «عهد معهود» و در زمین «روز پیمان گرفته شده و جمع مشهود» است.

 


عید غدیر آنچنان پرفضیلت است که به فرموده امام رضا (ع)، اگر از طولانی شدن کلام کراهت وجود نداشت، از فضیلت این روز و عطای الهی برای کسانی که معرفت به آن دارند، آنقدر بیان می‌کرد که به شمارش درنیاید.


عید غدیر شهرتی آسمانی دارد و به روایت امام رضا (ع) در آسمان‌ها مشهورتر است تا زمین. پیامبر (ص) به امیرالمؤمنین سفارش کرد، این روز را عید قرار دهد؛ چنان که پیامبران به جانشینان خود سفارش می‌کردند، این روز را عید بگیرند و به روایت های مشهوری عمل و کار نیک و عبادت در این روز با عبادت 80 ماه برابری می کند.


به روایت مشهور دیگری خرج کردن در این روز بزرگ یکصد برابر و بلکه میلیون ها برابر است. می گویند در عید غدیر لباس پاکیزه بپوشید، عطر بزنید، عهد برادری ببندید، عیدی بدهید، لبخند بزنید و با دیگران مهربانی کنید که هر یک از اینها به قدر چندین برابر روزهای دیگر برایتان نعمت و برکت و عزت دارد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار