اهمیت توسعه مناسبات سیاسی ایران و بحرین-راهبرد معاصر
حسن هانی زاده، کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

اهمیت توسعه مناسبات سیاسی ایران و بحرین

حسن هانی زاده، کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه به دلیل ریشه‌های تاریخی و فرهنگی، بحرین خواهان خرید کالای ایرانی است، گفت: برقراری رابطه سیاسی میان ایران و بحرین می‌تواند به ارتقای مناسبات اقتصادی دو کشور منتهی شود.
حسن هانی زاده؛ کارشناس سیاست خارجی
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۴ - ۰۵ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 25
کد خبر: ۲۴۶۸۷۳

اهمیت توسعه مناسبات سیاسی ایران و بحرین

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ وزیر امور خارجه بحرین که برای شرکت در اجلاس مجمع گفت و گو و همکاری آسیا (ACD) به تهران سفر کرده است، با سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان دیدار و رایزنی کرد. در این دیدار دو طرف توافق کردند سازوکارهای لازم برای آغاز گفت‌وگوهای دو کشور برای بررسی چگونگی ازسرگیری روابط سیاسی ایجاد شود.
 
حسن هانی زاده، کارشناس سیاست خارجی درباره توسعه ارتباطات میان ایران و بحرین به «راهبرد معاصر» گفت: دیدار سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان با وزیر امور خارجه بحرین نتیجه سیاست متوازن دولت سیزدهم است، زیرا در حوزه سیاست خارجی اعتقاد وافری به توسعه روابط با کشورهای همسایه ازجمله کشورهای منطقه وجود دارد.

آنچه در عرصه سیاست خارجی و تعاملات با منطقه در دولت سیزدهم به همت شهید امیرعبداللهیان دنبال شد، در نزدیک شدن دیدگاه‌های عربستان و بحرین به ایران خود را نشان داده است


وی افزود: دستگاه دیپلماسی کشورمان در دولت سیزدهم بسیار تلاش کرد زمینه های لازم را برای توسعه همکاری و ارتباطات با 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس به صورت متعادل و پایدار برقرار کند، لذا آنچه شهید آیت الله رئیسی، رئیس جمهور فقید کشورمان دنبال کرد، امروز نتیجه داده است.


کارشناس سیاست خارجی عنوان کرد: شهید آیت الله رئیسی برای کاهش تنش ها و اختلافات میان ایران و کشورهای همسایه به ویژه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بسیار مصمم و معتقد بود، ایران باید با عربستان و سایر کشورهای عربی مسلمان منطقه ارتباط معناداری برقرار کند؛ لذا برای بازکردن فضای تعامل میان ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از هیچ کوششی فروگذار نبود. نتیجه آنچه شهید رئیسی درباره توسعه روابط با کشورهای همسایه دنبال کرد را امروز در انزوای رژیم صهیونیستی شاهدیم.


هانی زاده گفت: آنچه در عرصه سیاست خارجی و تعاملات با منطقه در دولت سیزدهم به همت شهید امیرعبداللهیان دنبال شد، در نزدیک شدن دیدگاه‌های عربستان و بحرین به ایران خود را نشان داده است.

 
وی درباره اهمیت بهبود و توسعه روابط میان ایران و بحرین تصریح کرد: بحرین به عنوان یکی از 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس مایل به همکاری و توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران است، لذا در ماه های گذشته در تلاش بود به نوعی رابطه متعادل و قابل قبولی با ایران کلید بزند، به همین دلیل مقدمات دیدار سرپرست وزارت امور خارجه و وزیر امور خارجه بحرین در راستای ارتقای ارتباط میان تهران و منامه کلید خورد. انتظار می رود به زودی شاهد عزیمت سفیران دو کشور به پایتخت‌های یکدیگر باشیم.


هانی زاده درباره اهمیت توسعه روابط میان ایران و بحرین و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در راستای انزوای هر چه بیشتر رژیم صهیونیستی گفت: افزایش ارتباطات میان ایران و بحرین و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به این دلیل حائز اهمیت است که باعث شکست طرح عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و کشورهای حوزه خلیج فارس می‌شود، بنابراین باید به توسعه ارتباطات اهمیت داد.


کارشناس سیاست خارجی درباره عواید اقتصادی و تجاری ناشی از بهبود روابط ایران و بحرین عنوان کرد: با اینکه بحرین کشوری کوچک است، اما به لحاظ اقتصادی توانمند با قدرت خرید بالاست؛ ضمن اینکه مردم بحرین علاقه ویژه ای به مردم ایران دارند و بالطبع خواهان خرید کالای ایرانی هستند.


هانی زاده گفت: به دلیل ریشه‌های تاریخی و فرهنگی مشترک میان مردم ایران و بحرین، خواهان خرید و مصرف کالای تولید ایران هستند، لذا برقراری رابطه سیاسی ایران و بحرین می‌تواند به ارتقای مناسبات اقتصادی دو کشور منتهی شود.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده