جهان در آستانه «جنگ غذا»-راهبرد معاصر
گزارش «فایننشال تایمز»؛

جهان در آستانه «جنگ غذا»

یکی از بزرگ‌ترین فعالان صنعت کشاورزی جهان می‌گوید، جهان به سمت «جنگ‌های غذایی» پیش می‌رود، زیرا تنش‌های ژئوپلیتیکی و تغییرات آب‌وهوایی کشورها را به درگیری بر سر کاهش عرضه سوق می‌دهد.
تاریخ انتشار: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - 29 June 2024

جهان در آستانه «جنگ غذا»

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ سانی ورگزه (Sunny Verghese)، مدیرعامل «اولام اگری» (Olam Agri)، شرکت فعال در حوزه تجارت کشاورزی مستقر در سنگاپور گفت: جنگ‌های زیادی بر سر نفت داشته‌ایم و جنگ‌های بیشتری بر سر غذا و آب خواهیم داشت.


وی در سخنرانی هفته گذشته خود در کنفرانس Redburn Atlantic Rothschild  هشدار داد، موانع تجاری تحمیل شده به وسیله دولت هایی که به دنبال تقویت ذخایر داخلی مواد غذایی هستند، باعث افزایش قیمت مواد غذایی شده است.

هم زمان با افزایش قیمت ها و تغییرات آب و هوایی که تولید محصولات کشاورزی را در جهان مختل می کند، دولت ها به طور فزاینده ای به سیاست های حمایت گرایانه روی می آورند


تاجران بزرگ محصولات کشاورزی که سال 2022 سودهای بی سابقه ای به دست آوردند، به افزایش تورم به وسیله افزایش سود متهم شده اند؛ اما ورگزه اعتقاد دارد، تورم قیمت مواد غذایی تا حدی نتیجه مداخله دولت ها و گسترش موانع تجاری غیرتعرفه‌ای در سال 2022 ناترازی اغراق آمیزی در عرضه و تقاضا ایجاد کرده است.


ورگزه عنوان کرد، کشورهای ثروتمندتر مازاد کالاهای راهبردی خود را احتکار می‌کنند که به تقاضای بیش از حد و در نتیجه قیمت‌های بالاتر منجر می‌شود.

 
قیمت مواد غذایی به دنبال شیوع ویروس کرونا و پس از جنگ اوکراین رو به افزایش رفت و حتی صادرات برخی غلات و کود به دلیل درگیری ممنوع شد. این موضوع ناامنی غذایی را در کشورهای فقیر عمیق تر و مصرف کنندگان سراسر جهان را با بحران هزینه زندگی مواجه کرده است.


هم زمان با افزایش قیمت ها و تغییرات آب و هوایی که تولید محصولات کشاورزی را در جهان مختل می کند، دولت ها به طور فزاینده ای به سیاست های حمایت گرایانه روی می آورند.


سال 2022 اندونزی صادرات روغن پالم را برای حمایت از بازار داخلی ممنوع کرد، در حالی که سال گذشته هند در تلاش برای کنترل افزایش قیمت‌های داخلی قبل از انتخابات پارلمانی، محدودیت‌های صادراتی را برای برخی انواع برنج اعمال کرد، زیرا بارش‌های موسمی نامنظم تولید را مختل و نگرانی ها نسبت به کمبود عرضه داخلی افزایش یافت که ورگزه این سیاست را اشتباه می خواند.


مدیرعامل Olam Agri  که غلات، دانه‌های روغنی، خوراکی، برنج و پنبه را پردازش و عرضه می‌کند در گردهمایی مدیران صنعت مصرف عنوان کرد، صنعت غذا و کشاورزی که به مواد اولیه، خوراک و فیبر وابسته است، سال سختی را پشت سر گذاشت.


ورگزه با پرداختن به تأثیر تغییرات آب و هوایی بر درآمدهای جهانی، از مدیران صنعت کشاورزی و تولیدکنندگان خواست، از خواب غفلت بیدار شوند و اقدامات بیشتری در زمینه همگام شدن با تغییرات آب و هوایی انجام دهند.


اولام آگری، شرکت کلیدی عرصه فرآوری و تأمین غلات، دانه های روغنی، برنج و پنبه است که با چالش هایی ازجمله تحقیقات و کاهش قابل توجه سود مواجه شد. با وجود رفع اتهام کلاهبرداری از این شرکت در نیجریه، گروه اولام برای نیمه نخست سال 2023 هشداری برای سود صادر کرد و نرخ بهره بالا و عملکرد ضعیف باغ های بادام خود را در استرالیا به عنوان عوامل اصلی کاهش 56 درصدی سود سالانه عنوان کرد.


فولکر ترک، مسئول حقوق بشر سازمان ملل متحد پیش تر هشدار داده بود، جهان به سوی آینده ای فاجعه بار پیش می رود که در آن ده ها میلیون نفر در معرض خطر قحطی خواهند داشت، مگر اینکه تغییرات آب و هوایی به اندازه کافی مورد توجه قرار گیرد. وی گفت، تغییرات آب و هوایی شدید تأثیر منفی قابل توجهی بر محصولات، گله ها و اکوسیستم ها می گذارد و نگرانی های بیشتری را در زمینه در دسترس بودن غذا در جهان ایجاد می کند.

 

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار