مخالفت ۹۰ درصد مردم با طرح بنزینی پزشکیان-راهبرد معاصر

مخالفت ۹۰ درصد مردم با طرح بنزینی پزشکیان

در حالی که مسئولان ارشد ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان از آزادسازی قیمت بنزین به عنوان راهکار رفع ناترازی مصرف آن سخن گفته‌اند، یک نظرسنجی نشان می‌دهد بیش از 90 درصد مردم با افزایش قیمت بنزین مخالفند.
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۲ - ۱۲ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 02
کد خبر: ۲۴۸۰۲۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ علی عبدالعلی‌زاده رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان اخیرا اعلام کرد که در صورت پیروزی وی در انتخابات، برای حل مشکل مصرف بالا و اجبار به واردات بنزین، قیمت آن حتما افزایش خواهد یافت اما قبل از آن اطلاع‌رسانی لازم به مردم صورت خواهد گرفت تا مثل دولت روحانی بحران آبان سال 1398 تکرار نشود.
عبدالعلی‌زاده حتی اعلام کرد که اگر کارشناسان بگویند که بنزین باید 50 هزار تومان شود، پزشکیان با نظرات کارشناسان موافقت خواهد کرد.
ضمنا پزشکیان قبل از کاندیداتوری در انتخابات نیز در اظهارنظری گفته بود بنزین با 25 هزار تومان شود.
محمدجواد آذری جهرمی، قائم‌مقام ستاد انتخاباتی پزشکیان، هم در اظهارنظری صریح گفته بود که باید قیمت بنزین، گازوئیل، آب و برق آزاد شود تا مشکلات کشور حل شود.
با توجه به این اظهارات مقامات ارشد ستاد پزشکیان، مشخص است که در دولت احتمالی وی، افزایش قیمت بنزین قطعی خواهد بود.
این در حالی است که یک نظرسنجی که توسط مرکز افکارسنجی سرمایه انجام شد، مشخص کرد که اکثریت مردم اساسا با گران کردن بنزین مخالفند.
بر اساس این نظرسنجی فقط 3.7 درصد مردم «خیلی زیاد» و 5.5 درصد هم «زیاد» با افزایش قیمت بنزین موافقند. 
این در حالی است که 11.4 درصد مردم در پاسخ به سوالی مبنی بر موافقت با افزایش قیمت بنزین گزینه «کم» و 9.3 درصد هم گزینه «خیلی کم» را انتخاب کرده‌اند. 
70.1 درصد هم گفته‌اند اصلا با افزایش قیمت بنزین موافق نیستند. با توجه به گزینه‌های این نظرسنجی می‌توان گفت فقط دو گزینه خیلی زیاد و زیاد به معنای موافقت واضح مردم با افزایش قیمت بنزین است که مجموع آرای آنها 9.2 درصد می‌شود و مابقی (بیش از 90 درصد) موافقتی با افزایش قیمت بنزین ندارند.
بنابراین مشخص است که جامعه هیچ‌گونه همسویی با گزاره ارزان بودن بنزین به عنوان ریشه مصرف بالای آن ندارد و دولت بعد نمی‌تواند آنطور که رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان گفته با همراهی مردم اقدام به آزادسازی قیمت بنزین کند. 
این نظرسنجی از نمونه 896 نفری در سراسر کشور به صورت تلفنی انجام شده است.
بر اساس سوال دیگر این نظرسنجی، فقط 23.3 درصد از پاسخگویان با پرداخت یارانه بنزین به صورت نقدی و آزادسازی آن (طرح مدنظر ستاد پزشکیان) موافقند و سایر مردم با آن مخالفند.
30.4 درصد از مردم ادامه وضعیت کنونی توزیع بنزین را ترجیح می‌دهند و 36.6 درصد هم با طرح اعطای سهمیه بنزین به هر فرد با امکان فروش آن در بازار آزاد موافقند. 9.7 درصد هم سایر طرح‌ها را ترجیح می‌دهند.
این نظرسنجی از نمونه 896 نفری در سراسر کشور به صورت تلفنی انجام شده است./فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده