واکاوی فرمایشات رهبر انقلاب درباره لزوم مشارکت در انتخابات-راهبرد معاصر
حمیدرضا ترقی، کارشناس موضوعات سیاسی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

واکاوی فرمایشات رهبر انقلاب درباره لزوم مشارکت در انتخابات

حمیدرضا ترقی، کارشناس موضوعات سیاسی با بیان اینکه در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری برخی در انتخاب نامزد اصلح مردد بودند، گفت: از سال گذشته و انتخابات مجلس شورای اسلامی مقام معظم رهبری بر افزایش مشارکت مردم در انتخابات بسیار تأکید فرمودند و این تأکید نشان می‌دهد ایشان دغدغه قابل توجهی نسبت به مشارکت مردم در انتخابات دارند.
حمیدرضا ترقی؛ کارشناس مسائل سیاسی
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۹ - ۱۵ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 05
کد خبر: ۲۴۸۲۰۴

واکاوی فرمایشات رهبر انقلاب درباره لزوم مشارکت در انتخابات

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار تولیت جدید، مدیران و جمعی از اساتید مدرسه عالی شهید مطهری فرمودند: در مرحله نخست انتخابات مشارکت مردم کمتر از مقداری بود که توقع داشتیم و حدس زده می شد. افراد مختلف حدس‌هایی درباره مشارکت می زدند و همه‌اش بیشتر از آن چیزی بود که در واقع اتفاق افتاد. 


ایشان افزودند: آنچه مسلم است، اینکه اگر کسی تصور کند عده‌ای رأی ندادند به دلیل این بود که با نظام مخالف بودند، سخت در اشتباه است. این برداشت صددرصد اشتباه است.

دولت شهید آیت الله رئیسی برای حل مشکلات معیشتی و بالا بردن قدرت خرید مردم تلاش کرد، زیرا یکی از موضوعات مد نظر مقام معظم رهبری برای بهبود وضعیت زندگی مردم است


حمیدرضا ترقی، کارشناس موضوعات سیاسی درباره بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی و دلایل کمتر بودن مشارکت مردم در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری به «راهبرد معاصر» گفت: رهبر معظم انقلاب هرچند مختصر، به درستی دلایل کاهش مشارکت مردم را بیان کردند، و خواهان بررسی این روند به وسیله جامعه شناسان و نخبگان سیاسی کشور شدند، زیرا به جز دلایل سیاسی، موضوعات دیگری زمینه ساز کاهش مشارکت مردم در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری بود.

 


وی افزود: از ابتدای انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال گذشته مقام معظم رهبری بر موضوع افزایش مشارکت مردم در انتخابات بسیار تأکید فرمودند. تأکید معظم له نشان می دهد ایشان دغدغه قابل توجهی نسبت به میزان مشارکت مردم در انتخابات دارند، اما نکته حائز اهمیت اینکه افزایش مشارکت نیازمند مهیا بودن الزاماتی است که بنا به دلایلی مانند کاهش نرخ تورم در این دوره امکان پذیر یا زمان برای انجامش کافی نبود تا موجب افزایش مشارکت شود.


کارشناس موضوعات سیاسی عنوان کرد: تلاش های بسیار زیاد دولت سیزدهم تا حدی موجب مهار تورم شد، ولی به نحوی نبود که در سفره مردم دیده شود. دولت شهید آیت الله رئیسی برای حل مشکلات معیشتی و بالا بردن قدرت خرید مردم تلاش کرد، زیرا یکی از موضوعات مد نظر مقام معظم رهبری برای بهبود وضعیت زندگی مردم است.


ترقی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها تأکید کردند، موضوعات معیشتی مردم باید حل شود تا مشارکت قابل توجهی در انتخابات داشته باشند. دولت سیزدهم در حد توان خود گام هایی برای تحقق آن برداشت، اما به طور کامل محقق نشد، زیرا کاهش نرخ تورم ازجمله برنامه های بلندمدتی است که باید در چهار سال انجام شود، اما دولت شهید آیت الله رئیسی در راستای بهبود وضعیت معیشتی مردم اقدامات کوتاه مدتی مانند اعطای کالابرگ، افزایش مستمری بازنشستگان، مددجویان و ... انجام داد.

 
وی تصریح کرد: برنامه های مرتبط با کاهش نرخ تورم به دلیل اینکه دوره دولت سیزدهم به دلیل شهادت آیت الله رئیسی ناتمام ماند، پایان نیافت. این موضوع می تواند عامل دیگری در کاهش مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری باشد.


کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: در گذشته گروه های مرجعی وجود داشت که در افزایش مشارکت و جلب اعتماد مردم برای حضور بیشتر پای صندوق رأی بسیار تأثیرگذار بودند، اما در سال های اخیر این گروه ها، احزاب و شخصیت هایی که به شکلی مورد توجه مردم بودند، تضعیف شدند.

همان گونه که رهبر انقلاب فرمودند، نخبگان جامعه باید روی موضوع کاهش مشارکت کار کنند تا ابعاد آن روشن شود


وی تصریح کرد: این روند بر اثر سیاست های استکبار جهانی بعد از شیوع کرونا، نفوذ زیاد ماهواره و فضای مجازی بر نسل جوان و نوجوان و ... باعث مرجع زدایی شد. وقتی گروه های مرجعی در میان نباشند تا مردم را به مشارکت دعوت کنند و در موضوعات مرتبط با انتخابات و شناسایی نامزدها به مردم فعالیت جدی داشته باشند، مشارکت مردم کاهش می یابد.

 


کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه حضور گروه های مرجع در کنار تبلیغات تلویزیونی بسیار خوب است گفت: با اینکه رسانه ملی فرصتی مغتنم و عادلانه برای تبلیغات و شناسایی نامزدها ایجاد کرد و امکانات را مساوی در اختیار نامزدها قرار داد، اما گروه های مرجع در کنار صدا و سیما برای مردمی که در تصمیم گیری انتخاب نامزد ریاست جمهوری دچار سختی می شوند، بسیار مهم است.


وی تصریح کرد: حتی در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری برخی در اینکه به چه کسی رأی دهند مردد بودند. وقتی گروه مرجعی برای هدایت مردم وجود نداشته باشد، شاهد اختلال در مشارکت خواهیم بود هرچند موضوعات دیگری نیز در کاهش مشارکت اثرگذار است.

 
متقی عنوان کرد: همان گونه که رهبر انقلاب فرمودند، نخبگان جامعه باید روی موضوع کاهش مشارکت کار کنند تا ابعاد آن روشن شود. رهبر معظم انقلاب در بخشی دیگر از بیانات خود فرمودند، مشکلات مردم را نمی توان نادیده گرفت که این موضوع بسیار درست است.


وی افزود: مشکلات معیشتی مردم به قدری است که برای آن وقت زیادی صرف می کنند و همه درگیر تأمین معاش هستند که طبیعی است فرصت چندانی برای حضور در پای صندوق رأی نداشته باشند.


ترقی گفت: هوای گرم برخی شهرهای جنوبی و غرب کشور با دمای بالای 45 درجه مانع حضور مردم در مشارکت می شود، اما نمی توان نسبت به آن بی توجه بود که بخش قابل توجهی از مردم از تورم و موضوعات اقتصادی ناراضی هستند. دغدغه های اقتصادی جزو موضوعات اولویت دار مردم است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار