کابینه احتمالی نامزدها، عامل افزایش شور انتخاباتی-راهبرد معاصر
ابوالفضل ظهره وند، عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

کابینه احتمالی نامزدها، عامل افزایش شور انتخاباتی

ابوالفضل ظهره وند، عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از مؤلفه‌های افزایش مشارکت در انتخابات، مشخص شدن کابینه نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است، گفت: بهتر است نامزدها از هم اکنون برای مردم مشخص کند چه کابینه‌ای دارند.
ابوالفضل ظهره وند؛ عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۰۵ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 25
کد خبر: ۲۴۶۴۵۵

کابینه احتمالی نامزدها، عامل افزایش شور انتخاباتی

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ مردم این روزها در کنار توجه به رویکردها، نظرات و سیاست های اتخاذ شده به وسیله نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری توجه ویژه ای دارند که کدام افراد و سلایق به 6 نامزد از طیف های مختلف جامعه نزدیک تر هستند. در این میان به باور برخی ناظران شهادت آیت الله رئیسی، رئیس جمهور مغتنم کشورمان الگوی مشخصی برای انتخاب نامزد اصلاح معرفی کرده است.


مردمی که دولت های گذشته را دیده اند و وابستگی به غرب را عامل رکود و فاجعه اقتصادی در کشور می دانند، این روزها چندان تمایلی به یادآوری خاطرات گذشته و مشاهده ارتباط برخی مسئولان دولت های قبلی با برخی نامزدهای فعلی ندارند. در این میان نامزدی می تواند نظر مردم جامعه ایران اسلامی را به خود جلب کند که همچون شهید آیت الله رئیسی وزیران و مسئولانی پرکار، مردمی و خاضع در کنارش داشته باشد.

مؤلفه مهم دیگر که زمینه ساز افزایش مشارکت آحاد مختلف مردم را در پای صندوق رأی موجب می شود، مشاهده توانایی نامزدهاست؛ یعنی نامزد انتخابات ریاست جمهوری باید عملکرد صحیح و قابل ارزیابی برای مردم داشته باشد


ابوالفضل ظهره وند، عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی درباره مؤلفه های افزایش مشارکت مردم در انتخابات به «راهبرد معاصر» گفت: نخستین اولویت در افزایش مشارکت مردم، مطالبه مردمی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مبتنی بر ارائه برنامه های روشن، قابل فهم و قابل پذیرش در حوزه های اقتصادی، سیاسی و ارتباط این جنبه ها با حوزه های فرهنگی و اجتماعی است.

 
وی افزود: اگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری بتواند دورنمای روشنی از آینده ایران در مباحثش ترسیم کند، مؤلفه بسیار مهمی را در دستور کار قرار داده است، زیرا مردم دورنما و آینده روشنی برای خود ترسیم می کنند و سهمی از آینده برای خود قائل می شوند. بنابراین مؤلفه مهم مشارکت افزایی در جامعه در گفتمان انتخاباتی نباید مغفول واقع شود.


عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مؤلفه مهم دیگر که زمینه ساز افزایش مشارکت آحاد مختلف مردم را در پای صندوق رأی موجب می شود، مشاهده توانایی نامزدهاست؛ یعنی نامزد انتخابات ریاست جمهوری باید عملکرد صحیح و قابل ارزیابی برای مردم داشته باشد تا نسبت به ابعاد مختلف زندگی، دیدگاه ها و رویکردهای وی اطمینان حاصل شود.


ظهره وند درباره روند کلی مناظره های انتخاباتی گفت: برخی نامزدها در مناظره ها بیشتر به جنبه های سلبی و وعده های کلی می پردازند که خوب نیست، زیرا کلی گویی بر مؤلفه مشارکت اثر منفی می گذارد.

 
وی معتقد است: نامزدها موضوعات مد نظرشان را هر چقدر مستند و مشخص برای مردم تبیین کنند، به ویژه در زمینه ارائه راهکارهایی برای تأمین معیشت مردم، حل معضل مسکن، خودرو، اشتغال، آزادی های اجتماعی و ... می تواند در افزایش مشارکت مردم تأثیر بیشتری داشته باشد.

 
عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی دیگر از مؤلفه های افزایش مشارکت مشخص شدن کابینه احتمالی نامزدهای انتخابات است. باید مشخص کنند عناصر کلیدی ای که وارد صحنه می کنند، چه کسانی هستند، زیرا مردم این افراد و عملکردشان را قضاوت می کنند و با این روش به رئیس جمهور منتخب خود رأی می دهند. اگر عناصر کلیدی دولت آینده مشخص باشد و وزیران پیشنهاد شده تک به تک برنامه های دولتشان را برای مردم توضیح دهند، شاهد افزایش مشارکت در انتخابات خواهیم بود.


ظهره وند گفت: با توجه به اینکه در ایران احزاب فعال نیستند و سخنگوی حزب با مردم سخن نمی گوید، رئیس جمهور باید کابینه احتمالی خود را مشخص کند تا گفتمان دولت آینده و عناضر کاری اش به مردم معرفی شوند.


وی عنوان کرد: مردم باید آگاهانه رأی دهند، در غیر این صورت ممکن است برخی نامزدهای وابسته به دولت های گذشته که عملکرد چندان مناسبی نداشتند، با فعالیت های سلبی خود و ادعای اینکه صدای مخالفان هستند، به دنبال بهره گیری از آرای خاکستری برآیند. باید توجه کرد، مشارکت واقعی مردم در گرو برخوردهای واقعی با بطن جامعه است و بازی های روانی و فریب افکار عمومی چندان جوابگو نیست.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده