افزایش ۸۰ درصدی تولید کلزا در سال جاری-راهبرد معاصر

افزایش ۸۰ درصدی تولید کلزا در سال جاری

مجری طرح خودکفایی دانه‌های روغنی، از افزایش ۸۰ درصدی تولید دانه روغنی کلزا در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ خبر داد.
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۲ - ۱۹ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 09
کد خبر: ۲۴۹۱۷۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ سعدالله منصوری، مجری طرح خودکفایی دانه‌های روغنی با اشاره به اینکه رویه خرید کلزا نسبت به سال‌های گذشته تغییر کرده است، گفت: وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ای را تدوین کرد تا شرکت‌های واردات کننده دانه‌های روغنی، کنجاله و روغن خرید داخل را هم انجام دهند. خرید دانه روغنی کلزا اکنون توسط بخش خصوصی در حال انجام است، میزان پرداختی برای حدود ۱۰۰ هزار تن به صورت کامل انجام شده و باقی نیز در حال اجرا است که امیدواریم بخش خصوصی مطالبات کلزاکاران را سریع‌تر پرداخت کند.

وی افزود: سطح برداشت کلزا در سال زراعی گذشته ۸۸ هزار هکتار با تولید نهایی ۱۳۸ هزار تن بود، اما تولید برداشت شده در سال جاری تاکنون ۲۴۰ هزار تن است که امیدواریم در پایان فصل برداشت، تولید کلزا از ۲۷۰ هزار تن عبور کند.

مجری طرح خودکفایی دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری سطح برداشت کلزا بالغ بر ۱۴۵ هزار هکتار است، اظهار کرد: تاکنون ۱۲۰ هزار هکتار در مناطق گرم برداشت شده است.

وی از استان‌های گلستان و خوزستان به عنوان بیشترین تولیدکننده دانه روغنی کلزا نام برد و گفت: در سال زراعی آتی برای کشت بیش از ۲۵۰ هزار هکتار کلزا، بذر تأمین شده است.

منصوری از افزایش تولید دانه‌های روغنی کاملینا و گلرنگ نیز نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: در سال زراعی جاری برای یک کیلو دانه کلزا ۳۵ هزار تومان تعیین قیمت شده است که امیدواریم با افزایش قیمت‌ها در سال زراعی آینده، شاهد استقبال کشاورزان در کشت و افزایش تولید دانه‌های روغنی در کشور باشیم.

وی با بیان اینکه تناوب کشت یکی از دلایل تمرکز بر کشت کلزا است، گفت: تولید دانه‌های روغنی در کشور مبتنی بر کلزا، سویا، آفتابگردان، کنجد و گلرنگ است، کلزا، سویا و آفتابگردان گیاهانی هستند که وطن اصلی آن‌ها خارج از کشور است یعنی به نوعی وارد کشور شده‌اند، اما کنجد و گلرنگ گیاهانی هستند که وطن اصلی یا یکی از مراکز تنوع اولیه و ثانویه آنها، در کشور است و از این حیث ژن‌پلاسم یا مواد ژنتیکی قابل اتکا و غنی در کشور داریم که می‌توانیم از آن‌ها برای توسعه کشت این دو گیاه استفاده کنیم.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: با توجه به زراعت کلزا در فصل پاییز در تناوب با گندم، برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی و بیشترین اتکای ما بر مبنای توسعه کلزا و در تابستان بر توسعه گیاهان کم‌آب‌بر استقرار یافته است./مهر

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار