گفتگوی پزشکیان با نیکولاس مادورو و نیکول پاشینیان+ جزئیات-راهبرد معاصر

گفتگوی پزشکیان با نیکولاس مادورو و نیکول پاشینیان+ جزئیات

رئیس جمهور منتخب در گفتگو با نخست وزیر ارمنستان گفت: جمهوری اسلامی ایران به تمامیت ارضی همه کشورها احترام گذاشته و مخالف هرگونه تغییر در مرزهای بین‌المللی است.
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۴ - ۲۰ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 10
کد خبر: ۲۴۹۲۴۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان شامگاه سه‌شنبه در تماس تلفنی با رئیس جمهور منتخب، ضمن تبریک پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری و با اشاره به سوابق طولانی و موفق فعالیت‌های سیاسی وی گفت: لازم می‌دانم یکبار دیگر مراتب تاسف خود را از فقدان دکتر رئیسی ابراز کنم. روند روابط فیمابین در دوره ایشان به خوبی گسترش یافته بود و ارمنستان به همه توافقاتی که در دوره شهید رئیسی پایبند است.

 

نخست وزیر ارمنستان با اظهار امیدواری نسبت به اینکه روابط دو کشور در دوره پیش‌رو نیز همچنان گرم و صمیمی پیش برود، افزود: روابط ایران و ارمنستان بر پایه منافع مشترک استوار است. روابط دو کشور صرفا رابطه دو همسایه با یکدیگر نیست، بلکه روابطی ممتاز است که هیچگاه تحت تاثیر هیچ عامل دیگری قرار نمی‌گیرد.

 

پزشکیان نیز در این گفتگوی تلفنی با تشکر از ابراز لطف و پیام تبریک نخست وزیر ارمنستان اظهار کرد: ارمنستان در میان همسایگان ایران جایگاه مهمی دارد و روابط با این کشور در منظومه سیاست خارجی جمهوری اسلامی بسیار با اهمیت است؛ مرز ایران با ارمنستان اگر چه کوتاه، اما مرز امید و زندگی مسالمت‌آمیز است و سیاست اصولی ما در قبال شما خدشه‌ناپذیر است.

 

رئیس جمهور منتخب با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به تمامیت ارضی همه کشورها احترام گذاشته و مخالف هرگونه تغییر در مرزهای بین‌المللی است، تصریح کرد: از گفتگوهای صلح ارمنستان و جمهوری آذربایجان حمایت کرده و آماده هرگونه مساعدتی در این زمینه هستیم.

 

پزشکیان متقابلا بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهدات با ارمنستان و نیز آمادگی برای توسعه بیش از پیش روابط تاکید کرد و حمایت دولت این کشور از فعالیت فعالان بخش خصوصی اقتصادی ایران در ارمنستان را مایه خرسندی دانست.

 

همچنین نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا در گفت‌وگوی تلفنی با مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب ایران به او برای پیروزی در انتخابات تبریک گفت.

 

وزارت امورخارجه ونزوئلا در بیانیه‌ای با اعلام خبر تماس تلفنی میان مادورو و پزشکیان تصریح کرد 2 طرف در اظهارات خود، ماهیت برادرانه روابط بین دو ملت را مورد تاکید قرار دادند.

 

در این بیانیه آمده است: آنها همچنین تمایل خود را برای ادامه همکاری در جهت ارتقای روابط راهبردی بلندمدت، برگزاری نشستی در سطح بالا در نزدیک‌ترین زمان ممکن و ادامه همکاری و برنامه‌های توسعه مشترک از این طریق ابراز کردند.

 

دولت بولیواری ونزوئلا روز شنبه نیز پس از اعلام پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات طی پیامی به مردم ایران به خاطر تعهدی که به دموکراسی کشورشان نشان دادند، تبریک گفت.

 

رئیس‌جمهور ونزوئلا در این پیام تمایل خود را برای ادامه تلاش‌ها به همراه مسعود پزشکیان به منظور تحکیم جهان چندمرکزی و چندقطبی که برای «تداوم شکست ادعاهای هژمونی که چندجانبه‌گرایی و صلح جهانی را تهدید می‌کند» اعلام کرد./ تسنیم

 

 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار