روند هدایت تحصیلی دانش‌آموزان آغاز شد-راهبرد معاصر

روند هدایت تحصیلی دانش‌آموزان آغاز شد

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه در تعیین اولویت‌های انتخاب رشته دانش‌آموزان فقط نمرات دخیل است، گفت: ثبت‌نام در مدارس غیردولتی بدون اولویت‌بندی انتخاب رشته است.
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۸ - ۲۰ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 10
کد خبر: ۲۴۹۲۶۸

به گزارش راهبرد معاصر، روند هدایت تحصیلی دانش‌آموزان از روز دوشنبه 18 تیر 1403 آغاز شده است و عوامل مختلفی در انتخاب رشته دانش‌آموزان نقش دارد.

 

برخی از عوامل بدین شرح است:

نظر دانش‌‌آموز: توجه به انتخاب و اولویت‌بندی دانش‌آموز از بین شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی در دوره متوسطه به میزان 10 درصد از کل امتیاز.

 

نتایج عملکرد تحصیلی: بررسی نمرات دانش‌آموزان در تمام دروس دوره اول متوسطه با ضرایب اختصاصی هر یک از آنها در رشته‌ها و گروه‌های تحصیلی به میزان 35 درصد از کل امتیاز.

 

نتایج آزمون‌های مشاوره‌ای: نتایج آزمون‌های استعداد، رغبت، شخصیت و ارزش‌های تحصیلی ـ شغلی دانش‌آموزان به میزان 30 درصد از کل امتیاز.

 

نظر معلمان: توجه به نظر معلمان تمام دروس اول متوسطه در تعیین اولویت‌های انتخاب شاخه و رشته تحصیلی دانش‌آموزان به میزان 10 درصد از کل امتیاز.

 

نظر والدین: دریافت نظر والدین در انتخاب و اولویت‌بندی رشته فرزند خود به میزان 5 درصد از کل امتیاز.

 

نظر مشاور: بررسی تخصصی عملکرد تحصیلی دوره ابتدایی و متوسطه، نتایج آزمون‌ها، نتایج عملکرد تحصیلی، مصاحبه و مشاوره با دانش‌آموزان و والدین آنها و توجه به نمره کسب شده به میزان 10 درصد کل امتیاز.

 

همچنین اگر دانش‌آموزان پس از شرکت در امتحانات خرداد یا شهریور حدنصاب نمره برای ورود به رشته را کسب نکرده باشند می‌توانند با هدایت منطقه آموزش و پرورش در شاخه فنی و حرفه‌ای یا کاردانش ثبت‌نام کنند.

 

در همین ارتباط امیر تجلی‌نیا؛ مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره هدایت تحصیلی دانش‌آموزان گفت: هدایت تحصیلی دانش‌‌آموزان از 18 تیر آغاز شده است و تا پایان شهریور ادامه دارد.

 

وی درباره اعمال سهمیه برای خانواده شهدا و ایثارگران برای ورود به رشته تجربی گفت: هیچ فاکتوری برای این موضوع وجود ندارد و این موضوع صحت ندارد.

 

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش درباره ایجاد ظرفیت‌های جدید برای انتخاب رشته گفت: برخی رشته‌های کاردانش متوقف شده و ظرفیت آن به رشته فنی و حرفه‌ای اضافه شده است.

 

تجلی‌نیا ادامه داد: در برخی از مناطق که عرضه و تقاضا هماهنگ نیست اولویت الف و ب تعریف شده است، در کسب اولویت الف یا ب هیچ فاکتوری به جز نمرات دانش‌آموزان تأثیر ندارد؛ نمرات پایه هفتم باضریب یک، پایه هشتم باضریب یک و پایه نهم با ضریب سه در انتخاب رشته دانش‌آموزان تأثیر دارد.

 

وی با اشاره به اینکه با توجه به ظرفیت موجود در منطقه تعداد دانش‌آموزان با اولویت الف تعیین می‌شوند، گفت: دانش‌‌آموزان با اولویت الف از 18 تیر تا دو هفته برای ثبت‌نام فرصت دارند و پس از دو هفته ظرفیت باقی مانده به دانش‌آموزان با اولویت ب اختصاص می‌یابد.

 

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در رشته‌های کم متقاضی تمام دانش‌‌آموزان با اولویت الف محسوب می‌شوند؛ برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش محدوده‌بندی جغرافیایی اعمال نمی‌شود همچنین درمدارس غیردولتی اولویت الف و ب برای انتخاب رشته وجود ندارد اما برای ورود به رشته‌های مدنظر باید حدنصاب نمرات را کسب کرده باشند.

 

به گفته وی، حدنصاب نمرات برای رشته علوم انسانی، زبان و ادبیات فارسی 14، مطالعات اجتماعی 13 و عربی 12 است، رشته علوم و معارف اسلامی، معارف اسلامی 14، عربی 13، فارسی 12 است. رشته تجربی، ریاضی 13 و علوم 14 است و رشته علوم ریاضی، ریاضی 14 و علوم 13 است./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار