پدر روح الله زم کیست؟-راهبرد معاصر
بازگشت ناو شهید مهدوی نیروی دریایی سپاه از ماموریت اقیانوسی تاکید معاون ایمنی سپاه بر استفاده از هوش مصنوعی فرایند انتخابات یک مرحله‌ای شود تأکید آیت الله رئیسی بر پرداخت بموقع وام ازدواج سردار زهرایی: طوفان‌الأقصی سبب بیداری ملت‌ها شد پلیس این 5 گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند آخرین وضعیت بررسی پرداخت مطالبات فرهنگیان بازنشستگان بابت رتبه‌بندی معلمان و متناسب سازی حقوق در مجلس اسلامی: ایران به ونزوئلا برای راه اندازی شتاب‌دهنده‌های پزشکی کمک می‌کند استاندار گیلان: واردات چای به دستور رئیس‌جمهور محدود شد در دوره اتحادیه مجمع اسلامی دانشجویان چه گذشت؟ سردار قریشی: رسانه ها ستون فقرات جهاد تبیین و دریای امیدآفرینی هستند نظر وزیر کشور درباره تقسیم استان سیستان و بلوچستان آیت الله رئیسی و علی‌اف فردا سد قیز قلعه‌سی را افتتاح می‌کنند جزییات جدید درباره تعطیلی شنبه‌ها/ بانک‌ها هم شنبه‌ها تعطیل هستند؟ آخرین دستورکار هفتگی مجلس یازدهم

پدر روح الله زم کیست؟

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی زم یکی از روحانیون مطرح کشور و پدر روح الله زم است که راهبرد معاصر در این گزارش زیر و بم مسیر روح الله زم از سرخوشی تا سقوط را بررسی می‌کند.
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۴ - ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 14
کد خبر: ۲۴۹۳۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی زم یکی از روحانیون کشور پدر روح الله زم سرشبکه کانال آمد نیوز است و در حیطه تهیه کنندگی سینما فعالیت کرده است و برای مدتی پسرش هم در آثار سینمایی ورود پیدا کرده است.

 

محمدعلی زم همچنین نامزد دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شهر تهران در تاریخ بیست‌ونهم اردیبهشت ۱۳۹۶ بود اما نتوانست رای لازم را کسب کند و در سمت پیشین‌اش یعنی معاون فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ایران به کار خود ادامه داد.

 

پدر روح الله زم کیست؟

 

روح الله زم موسس کانال و سایت آمد نیوز که توسط موقعیت پدرش در کشور توانست به فرزندان مسئولان کشور نزدیک شود و در تلاش باشد که علیه کشور و نظام و مسئولان اخباری منتشر کند.

 

وی در جریانات سال 88 دستگیر و پس از گذشت چندماه زمانی که از زندان مرخصی گرفت  از کشور گریخت و نخست به مالزی و سپس به پاریس رفت و مقیم کشور فرانسه شد.

 

آمدنیوز چگونه معروف شد

روح‌الله زم، بابک اجلالی و مجید نیکنام از بنیانگذاران آمد نیوز بودند و در جریان آشوب‌های ۹۶ به‌عنوان یک کانال دردسرساز مطرح شد و به شکل عجیبی روایت‌های مخدوش و نادرستی را از این اعتراضات منعکس می‌کرد؛ کانالی که با صراحت مردم را دعوت به اغتشاش می‌کرد.

 

فعالیت‌های آمدنیوز چنان بود که حتی تلگرام هم آمدنیوز را با شکایت ایران و به‌دلیل تبلیغ فعالیت‌های تروریستی از دسترس خارج کرد. با این حال کمی بعد همان تیم به نام صدای مردم کانالی را به راه انداخت.

 

پدر روح الله زم کیست؟

 

اعلام برائت جنجالی پدر از پسر 

روح الله زم در یک ارتباط ویدئویی با پدرش به گونه ای سخن می گوید که گویی رفتار و عملکردش مورد تأئید پدر است و صرفاً به توصیه پدر تصمیم گرفته بیشترپشت پرده کار کند تا پدر در تهران اذیت نشود.

 

 

حجت الاسلام زم پدر روح الله زم در نامه ای به پسرش صریح و بی پرده از او برائت جست.

 

محمدعلی زم، در «نهیب‌نامه» به پسرش بدواً او را بسیار اهل فضل و کمالات معرفی می‌کند و در همین نامه ابتدا تلویحاً نظام را می‌نوازد و مثلاً در لفافه نظام را به خاطر ایجاد «حصر» برای سران فتنه، به بری بودن از «آدمیت» متهم می‌کند و حتی تقصیر مزدوری فرزندش را به برخورد دستگاه امنیتی نظام و حبس حدوداً سه ماهه او در سال ۸۸ می‌اندازد.

 

لازم به ذکر است که محمدعلی زم در این نامه خط قرمز جدایی و مفارقت خود را با پسرش، ورود کانال منتسب به او به عرصه توهین و حرمت‌شکنی رهبر انقلاب می‌خواند. زم کل عملکرد آمدنیوز در تبلیغات مسموم علیه همه ارکان نظام، ایجاد گسل‌های اجتماعی، تبلیغ برای آشوب و اغتشاش و پیشبرد دستورات مستقیم و عیان سرویس‌های جاسوسی سعودی و رژیم صهیونیستی را نادیده می‌گیرد و مدعی است که خط قرمز او «توهین به رهبر انقلاب» است.

 

بگذریم که ظاهراً زم پدر در این نامه از «افعال معکوس» استفاده کرده بود، چرا که فرزندش از آن پس، نسبت به رهبر انقلاب هتاک‌تر شد!

 

محمد علی زم در جایی گفت: "«روح الله» از یک سو و من از سوی دیگر بارها اعلام داشته‌ایم که نسبت خونی ما به معنای نسبت نگرشی، بینشی و سیاسی ما نیست و فاصله‌ی باورها و اعتقادات اجتماعی سیاسی خانواده‌ی روح الله با آنچه او می‌کند و باور دارد، بسیار عمیق است."

 

روابط ویژه محمد علی زم با فرزندانش در ایستگاه پایانی دروغ 

اسفند ماه 97 پخش مستند ایستگاه پایانی دروغ خیلی مسائل را برای مردم روشن کرد. این مستند خوش ساخت به خوبی نشان داد زم و دوستانش در پاریس چه خوابی برای ضربه به منافع ملی کشور دیده اند.

 

پدر روح الله زم

 

«ایستگاه پایانی دروغ» نشان می‌دهد که محمدعلی زم با فرزند ضدانقلاب خود تماس می‌گیرد و از دلیل "ریزش ۵۰، ۶۰ هزاری اعضای کانال آمدنیوز" استفسار می‌کند، یا اینکه به گفته خودِ نیما زم، پدرش برای او «فال»‌هایی می‌گیرد که تاییدکننده توهمات او درباره «خورشید سوزان» بودن اوست، بر خلاف ادعا‌ها و نوشتن «نهیب‌نامه» از سوی پدر، نه تنها فرزند خود را «عاق» نکرده، که با او در تماس منظم است و از او حمایت هم «معنوی» می‌کند و جویای فعالیت‌های کانالش می‌شود!

 

دستگیری روح الله زم توسط سپاه پاسداران

امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که روح‌الله زم در عملیات اطلاعاتی هوشمندانه توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شده است.سپاه پاسداران نحوه به دام انداختن روح الله زم را با "حربه فریب اطلاعاتی" اعلام کرده است.

 

جزئیات عملیات دستگیری «روح الله زم» توسط اطلاعات سپاه

 

بیانیه سپاه می‌گوید روح الله زم در ایران بازداشت شده است، اما مشخص نکرده که آیا افراد دیگری در این رابطه بازداشت شده اند یا نه.
پس از دستگیری زم کنترل کانال آمدنیوز نیز به دست سپاه افتاده است.
 
پدر روح الله زم کیست؟
 

اولین جمله روح الله زم پس از دستگیری چه بود؟

پس از به دام افتادن روح الله زم توسط نیروهای امنیتی سپاه پاسداران، وی خطاب به آنها می گوید: قطعا شما از سپاه هستید... هیچ کس به جز سپاه پاسداران توان و قدرت دستگیری مرا نداشت!

 

مهم ترین بخش دستگیری سرشبکه آمد نیوز

یک فعال رسانه ای در حساب کاربری خود در توییتر درباره دستگیری روح الله زم نوشت:

 

پدر روح الله زم کیست؟

 
محمد علی زم در جریان آمدن فرزندش به ایران بوده است؟
محمدعلی زم گفت: "من اصلا در جریان جزییات نیستم و کلیت موضوع را هم از زیرنویس تلویزیون خبردار شدم. ما تقریبا با ایشان در این مدت‌ها حالت قهر داشتیم و تنها گهگاهی نصیحت و پیغامی برایش می‌فرستادیم."
 

زم در پاسخ به این سوال که «فرزندش پیش از آمدن به ایران آیا پیامی نداده است و چیزی درباره‌ی دلیل آمدنش که عجیب هم هست نگفته است؟»، گفت: دنیا دار مکافات و مجازات است؛ این را خداوند متعال و همه‌ی بزرگان گفته‌اند. بالاخره این دنیا، دنیای امتحان آدم‌هایی است که در آن زندگی می‌کنند. خوب و بد باید امتحان دهند و آنها که بد کردند مجازات شوند.

واکنش ها و حواشی بازداشت روح‌الله زم

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در نوشته ای به این خبر واکنش نشان داد و گفت: «انتشار خبر دستگیری اعجاب آور یک عنصر پلید و معاند توسط سپاهیان گمنام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه بدون شک نماد غیرقابل انکار اقتدار اطلاعاتی کشور و زبونی و ضعف سرویس‌های اطلاعاتی حریف و شایسته قدردانی و سپاس فراوان است، اما به رسم و آیین پاسداری باز هم از خود نمی‌گوییم و با خدا نجوا می‌کنیم.»

مرتضی روحانی رونامه نگار اصولگرا می‌گوید "به نظرم گرفتن روح الله زم آنقدر‌ها جذاب نیست، جذاب آن لحظه ایست که همکاران داخلی‌اش را می‌گیرند و عده‌ای برای آزادی‌شان هشتگ می‌زنند. لازم است پیشاپیش متذکر شوم که خبرنگار جاسوس نیست، ولی بعضی جاسوس‌ها خبرنگار، آخوند، مدیر، فعال محیط زیست و ... اند."

علی نادری سردبیر سابق سایت رجانیوز نیز از همین موضع به ماجرا نگاه کرده و گفته است" فقط لطف کنید و "همه" همکاران داخلی که بهش رسونده بودن رو معرفی کنید. بخشش بخشش نکنید که نامردیه! "

اپوزیسیون خارج از کشور از بازداشت روح الله زم غافلگیر شده است. بسیاری از کاربران، به خصوص فعالان سیاسی و روزنامه نگاران خارج از کشور از اینکه روح الله زم به ایران بازگشته و در تور امنیتی افتاده است ابراز شگفتی کرده اند.

کارشناس شبکه ایران اینترنشنال معتقد است "بازداشت زم امر ساده‌ای نیست چرا که او مسائل امنیتی را به خوبی رعایت می‌کرده است، حتا از خانه خارج نمی‌شده و با هیچکس قرار نمی‌گذاشته است. حتی تحت حفاظت پلیس امنیتی فرانسه بوده است. "

به گفته کارشناس شبکه ماهواره ایران اینترنشنال "دستگیری زم واقعه‌ای جدید است که در ارتباط با مسائل امنیتی مخالفان ایران رخ داده و باید منتظر اطلاعات جدید از این عملیات بود."

 احمدرضا کاظمی طنز پرداز در این باره نوشته است " فکر کنم به روح الله زم گفتن ایران انقلاب شده بیا می‌خوایم به پاس زحماتت بذاریمت رئیس‌جمهور دولت موقت، اونم ذوق زده شده اومده."

 عده‌ای هم از براندازان و مخالفان نظام اظهار نظر‌های شگفت انگیزی مطرح می‌کنند و می‌گویند زم اپوزیسیون قلابی و پلاستیکی بوده و توسط سرویس‌های امنیتی ایران حمایت می‌شده است.

در این بین برخی از کاربران از زاویه دیگری به ماجرا نگاه کرده اند و گفته اند حالا که دستگاه امنیتی می‌تواند روح الله زم را دستگیر کند، خوب است که به فکر دستگیری محمود رضا خاوری رییس پیشین بانک ملی که به کانادا گریخته است هم باشد.
 
پایان زَم
 
 
 
 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده