گرد و غبار؛ نخستین گام ابتلا به سرطان ریه-راهبرد معاصر

گرد و غبار؛ نخستین گام ابتلا به سرطان ریه

یک عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: ریه ما در مواجه با ذرات معلق، دارای تغییراتی در سلول‌های اپیتلیال ریه می‌شود. اگر این روند ادامه پیدا کند و ماکروفاژها التهابی شوند، گام نخست سرطانی شدن سلول‌های ریه اتفاق می‌افتد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۹ - ۲۳ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 13
کد خبر: ۲۴۹۶۸۰

به گزارش راهبرد معاصر،‌صبح امروز مراسم بزرگداشت روز جهانی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار در سالن شهدا محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

 

در این مراسم دکتر غلامرضا گودرزی؛ عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: سالانه 7 میلیون نفر در جهان به دلیل آلودگی هدا فوت می‌شوند. برای اینکه این حجم از جمعیت را تصور کنید، باید بدانیم که جمعیت 3 پایتخت اروپایی، یعنی پاریس، رم و مادرید روی هم 7 میلیون نفر است.

 

این استاد دانشگاه گفت: ریه ما در مواجه با ذرات معلق، دارای تغییراتی در سلول‌های اپیتلیال ریه می‌شود. اگر این روند ادامه پیدا کند و ماکروفاژها التهابی شوند، گام نخست سرطانی شدن سلول‌های ریه اتفاق می‌افتد.

 

وی بیان کرد: در واقع هرچه قدر مواجه ما با ذرات معلق بیشتر باشد، ریسک سرطان بالاتر می‌رود.

 

گودرزی خاطرنشان کرد: ذرات کمتر از 10 میکرون در کودکان می‌تواند اختلالات رشد را در پی داشته باشد و در بزرگسالی با انواع سرطان‌ها و بیماری‌های تنفسی و قلبی در ارتباط است./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار