هشدار هواشناسی و خسارت به کشاورزان ۱۲ استان-راهبرد معاصر

هشدار هواشناسی و خسارت به کشاورزان ۱۲ استان

سازمان هواشناسی با صدور هشدار فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایداری‌های محلی در ۱۲ استان طی امروز و فردا از احتمال سیلاب و خسارت به کشاورزان خبر داد.
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۸ - ۲۴ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 14
کد خبر: ۲۴۹۸۴۵

به گزارش راهبرد معاصر؛ پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز یکشنبه در برخی مناطق گیلان، اردبیل، غرب مازندران، خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی، شمال آذربایجان غربی و ارتفاعات البرز مرکزی در تهران و سمنان رگبار باران رعدوبرق و وزش باد شدید موقت پیش بینی می شود.

 

این وضعیت فردا دوشنبه در برخی نقاط شمال آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی و ارتفاعات البرز مرکزی و روزهای سه شنبه و چهارشنبه در ارتفاعات البرز مرکزی و پنجشنبه در شمال آذربایجان غربی شمال آذربایجان شرقی و ارتفاعات البرز مرکزی روی می‌دهد.

 

شایان ذکر است طی دو روز آینده به ویژه در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب شرایط برای رشد ابر و رگبار و رعدوبرق و وزش باد در جنوب شرق فارس، ارتفاعات جنوبی سیستان و بلوچستان، ارتفاعات کرمان و ارتفاعات هرمزگان فراهم است.

 

طی پنج روز آینده در شرق و جنوب شرق به ویژه شمال سیستان و بلوچستان و شرق ،کرمان شمال شرق دامنه های جنوبی البرز بخش‌هایی از مرکز و جنوب غرب در برخی ساعات وزش باد شدید گاهی همراه با گردوخاک پیش بینی می شود.

 

شرق دریای عمان طی پنج روز آینده مواج است خلیج فارس و شرق تنگه هرمز نیز طی پنج روز آینده به تناوب مواج است. دریای خزر یکشنبه تا بعدازظهر دوشنبه به نسبت مواج است.

توصیف سامانه اول: فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایداری‌های محلی

زمان پایان: دوشنبه 1403/04/25

نوع مخاطره: رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت و در برخی نقاط گردوخاک

منطقه اثر:

یکشنبه 1403/04/24: مازندران، دامنه و ارتفاعات گیلان، ارتفاعات استان‌های تهران، سمنان، البرز و قزوین، شرق و غرب و شمالی هرمزگان، جنوب و جنوب غرب کرمان، جنوب سیستان و بلوچستان و جنوب شرق فارس.

دوشنبه 1403/04/25: غرب و شمال آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی، ارتفاعات مازندران، ارتفاعات در مرکز کرمان، شرق هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: احتمال آبگرفتگی محلی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، صاعقه، لغزندگی بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی، وزش باد نسبتا شدید، در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ و درختان کهنسال.

توصیه: عدم اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی بویژه در ساعات بعدازظهر، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها، خودداری از محلول پاشی و سم پاشی باغات و مزارع، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال.

 

توصیف سامانه دوم: افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: دوشنبه 1403/04/25

نوع مخاطره: وزش باد نسبتا شدید تا شدید و در نواحی مستعد همراه با گرد و خاک

منطقه اثر:

یکشنبه 1403/04/24: شرق و جنوب سمنان، جنوب تهران، اصفهان، قم، یزد، مرکزی، خراسان شمالی، شرق خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان و خوزستان.

دوشنبه 1403/04/25: شرق و جنوب سمنان، اصفهان، قم، مرکزی، جنوب تهران، شرق خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: پرهیز از کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، عدم جابجایی با گلایدر و بالگرد، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول‌پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها، بسته نگه داشتن درب سالن‌های پرورشی./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار