سالیوان: تصمیمی از سوی ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای ندیده‌ام-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه

سالیوان: تصمیمی از سوی ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای ندیده‌ام

مشاور امنیت ملی آمریکا در نشست مجمع امنیتی "آسپن" اظهار داشت که تاکنون تصمیمی از سوی ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای ندیده‌ام.
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۸ - ۳۰ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 20
کد خبر: ۲۵۰۵۵۳

به گزارش راهبرد معاصر، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در مجمع امنیتی "آسپن"، در کلرادو با بیان اینکه ایالات متحده از نزدیک به دنبال هرگونه نشانه‌ای مبنی بر تصمیم ایران برای ساخت تسلیحات در برنامه هسته‌ای خود است، گفت: «من تصمیمی از سوی ایران برای حرکت به این سمت به گونه‌ای که نشان دهد این کشور تصمیم گرفته است در حال حاضر یک بمب هسته‌ای تولید کند، ندیده‌ام.»

 

وی در ادامه اظهارات خود گفت: «اگر آنها شروع به حرکت در این مسیر کنند، با یک مشکل واقعی با ایالات متحده مواجه خواهند شد.»

 

سالیوان همچنین بدون توجه به تصریحات مقامات بلند پایه ایران مبنی بر عدم قصد ساخت سلاح هسته‌ای، مدعی شد: «ایالات متحده از زمان حملات و ضدحملات آوریل بین ایران و اسرائیل و متحدانش، به "افزایش اظهارنظرهای عمومی مقامات ایرانی در مورد این احتمال" توجه کرده است.»

 

اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا در این مجمع امنیتی در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران بارها به صراحت اعلام کرده‌اند که در دکترین دفاعی و هسته‌ای ایران سلاح اتمی هیچ جایگاهی ندارد.

 

پیشتر علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه ایران در مصاحبه با سی‌ان‌ان در پاسخ به سوال مجری در خصوص ممنوعیت ساخت سلاح هسته‌ای گفت: این فتوای رهبری ایران است؛ رهبری ایران هم عالی‌ترین مرجع دینی در ایران است و هم عالی‌ترین مرجع حکومت ایران است. لذا دستور و فتوایی که ایشان صادر می‌کنند برای تمامی اجزای حکومت لازم الاجراست، و هیچ‌کس نمی‌تواند از آن تخطی کند و نخواهد کرد.

 

پیشتر نیز آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست امنیتی "آسپن" بیان کرده بود که ایران تا بدین لحظه هیچ سلاح هسته‌ای توسعه نداده است.

 

وزیر امور خارجه آمریکا بیان کرد که توافقی که در دولت اوباما درباره برنامه هسته ای ایران بسته شده بود، این برنامه را تحت کنترل گرفته بود و یکی از بزرگترین اشتباهات آمریکا در سال‌های اخیر این بود که این توافق را کنار گذاشت و به ایران امکان داد که از این محدودیتی که آمریکا بر آن قرار داده بود، خارج شود.

 

وی در ادامه بار دیگر بر اتهامات تکراری آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد و مدعی شد که ایران ظرفیتی دارد که شاید یک یا دو هفته برای تولید مواد لازم برای تولید سلاح هسته‌ای زمان نیاز داشته باشد.

 

بلینکن در پایان گفت: بنابراین اولین چیزی که باید ببینیم این است که آیا ایران در مورد تعامل جدی است و در واقع از کاری که در برنامه خود انجام می‌دهد عقب نشینی می‌کند./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده