تداوم هرج و مرج ناشی از اختلال در فناوری اطلاعات در انگلیس-راهبرد معاصر

تداوم هرج و مرج ناشی از اختلال در فناوری اطلاعات در انگلیس

حمل و نقل، شبکه‌های بهداشت و درمان، خدمات بانکی و فروشگاهی در انگلیس همچنان درگیر اختلال در فناوری اطلاعات است.
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۳۱ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 21
کد خبر: ۲۵۰۷۴۹

به گزارش راهبرد معاصر، اخبار منتشر شده در انگلیس نشان می‌دهد هرج و مرج ناشی از اختلال در فناوری اطلاعات که علت آن اختلال در نرم افزار مایکروسافت اعلام شده همچنان به طور گسترده مجموعه‌ای از خدمات رسانی اجتماعی اعم از حمل و نقل و شبکه‌های بهداشت و درمان، خدمات بانکی و فروشگاهی و برخی دیگر از خدمات را به چالش کشیده است. 

 

 قطعی فناوی اطلاعات در مقیاس جهانی که از روز جمعه در انگلیس بروز کرده است موجب شد سازمان ملی بهداشت و درمان انگلیس درباره اختلال در وقت‌های تعیین شده برای معاینه و عمل جراحی بیماران هشدار دهد. 

 

در بخش حمل ونقل هوایی صد‌ها پرواز لغو یا با تاخیر انجام شد، در بخش ریلی و دریایی نیز در هم ریختگی‌ها ادامه دارد و برنامه سفر هزاران مسافر در اوج سفر‌های تابستانی لغو شد و شماری از مسافرانی که پروازشان انجام شده نیز اعلام کردند علاوه بر تاخیر طولانی مدت در انجام پرواز هنگامیکه به مقصد رسیدند از چمدانشان خبری نبود و گم شده یا از مبدا بارگیری نشده بود و برخی هم از معطلی ۹ ساعته در فرودگاه خبردادند. 

 

مسافران جا مانده از سفر‌های هوایی هم می‌گویند با خودرو به سفر رفتند که در بندر دوردر جنوب انگلیس که معبر ورود به به فرانسه و دیگر کشور‌های عضو اتحادیه اروپاست با صف‌های طولانی و هرج و مرج و آوارگی مسافران مواجه شدند.

 

رسانه‌های انگلیس می‌گویند: با به روز رسانی شرکت جهانی امنیت سایبری کراود استرایک (CrowdStrike) که بسیاری از رایانه‌های شخصی ویندوز مایکروسافت را با نمایش «صفحه آبی مرگ» روی صفحه نمایش‌ها آفلاین کرد، قطعی در سراسر جهان گسترش یافت.

 

برخی منابع هم علت این بحران را حمله سایبری می‌دانند، اما موسس این شرکت مدعی است که علت آن یک باگ در به روزرسانی است و نه حمله سایبری.

 

سازمان ملی بهداشت و درمان انگلیس (NHS) می‌گوید در با تلاش‌های انجام شده از بعد از ظهر شنبه در بیشتر مناطق مشکل ارتباط بر خط برطرف شده است، اما کندتر از حد معمول کار می‌کند.

 

یک سخنگوی این سازمان هم هشدار داده که ممکن است اختلال روی داده در برخی مناطق تا هفته آینده نیز پابرجا باشد. 

 

داروخانه‌ها نیز که نسخه‌های برخط بیماران را آماده می‌کنند با بیان اینکه نسخه‌های اورژانسی و نسخه‌های جراحی‌ها در اولویت رسیدگی قرار دارند از تداوم اختلال خبرداده و از بیماران خواسته صبوری کنند.

 

شرکت مایکروسافت که پشت این اختلال گسترده است و ارزش سهامش به شدت نزول کرده تخمین زده است که ۸.۵ میلیون دستگاه ویندوز در سراسر جهان تحت تأثیر قرار گرفته باشند که معادل یک درصد کل دستگاه هاست. اما کارشناسان هشدار داده اند که اختلال در مقیاس جهانی ممکن است هفته‌ها طول بکشد تا شرایط به روال عادی بازگردد.

 

هنوز خسارات رسوایی اختلال گسترده و در مقیاس جهانی برآورد نشده است، اما اعلام شد براورد اولیه نشان می‌دهد میلیارد‌ها یورو به مردم و شرکت‌ها خسارت وارد شده است.

 

این اختلال گسترده موجب شده است برخی فعالیت‌ها و حتی صدور بلیت و جانمایی به صورت دستی انجام شود.کارشناسان می‌گویند این اختلال گسترده و فلج کننده هشداری جدی است به کشور‌ها که راهی برای کاهش وابستگی به فناوری اطلاعات و تامین پشتیبانی‌های لازم در صورت بروز چنین شکستی پیدا کنند./ باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده