صادر‌کنندگان فرش مشوقی ندارند-راهبرد معاصر

صادر‌کنندگان فرش مشوقی ندارند

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌‌های فرش دستباف با اشاره به اینکه بیش از ۱۰هزار کارشناس ارشد در حوزه فرش دستباف داریم، گفت: صادر‌کنندگان فرش مشوقی ندارند و مصوبه تعهد ارزی به ضرر‌ صادرکنندگان فرش بوده است.
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 22
کد خبر: ۲۵۰۹۵۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ عبدالله بهرامی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌‌های فرش دستباف با اشاره به اینکه از دولت چهاردهم خواستاریم که به بحث فرش دستباف توجه ویژه ای داشته باشد گفت: درحال حاضر بیش از 10هزار کارشناس ارشد در حوزه فرش دستباف وجود دارد که باید از ظرفیت این نیروهای آماده برای اتصال آنها به بازار کار استفاده کرد.

 

 وی با اشاره به اینکه صادرکنندگان فرش مشوقی ندارند افزود: صادر‌کنندگان فرش مشوقی ندارند و مصوبه تعهد ارزی به ضرر‌ صادرکنندگان فرش بوده است. در دو دولت قبل به هر فرشی که صادر می‌‌شد 5درصد جایزه صادراتی تعلق می‌‌گرفت اما امروز آن جایزه صادراتی نه تنها وجود ندارد بلکه گفته شده ارز حاصل از صادرات به حساب بانک مرکزی برگردانده شود.

 

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی فرش دستباف با بیان اینکه گلوگاه مشکل صادرات فرش ما ناشی از خودتحریمی داخلی است، گفت: محدودیت بانک مرکزی برای صادرکنندگان فرش باید برداشته شود. علاوه بر تحریم‌های بیرونی، تحریم‌های داخلی از جمله مصوبه تعهد ارزی بانک مرکزی و عدم حمایت از قالیبافان و صادرکنندگان باعث شد تا تولید فرش دستباف به یک‌سوم و صادرات آن به شدت کاهش یابد .

 

وی افزود: مصوبه تعهد ارزی حداقل 30‌درصد روی قیمت است، ارز نیمایی با ارز آزاد بالای 30‌درصد اختلاف قیمت دارد، بنابراین توجیه‌پذیر نیست کالایی که یک دلار هم برایش هزینه و سرمایه‌گذاری نشده و در واردات مواد اولیه به آن ارز نیمایی اختصاص نیافته است، پول صادرات آن به ارز نیمایی برگردانده شود.

 

بهرامی با اشاره به اینکه صادرات فرش در سال 1402 حدود 42 میلیون دلار بوده است گفت: این رقم در سال های 92تا1402 بالای 2میلیارد دلار بوده است و در دهه 90حدوداً400تا500میلیون دلار صادرات بوده است.در سال جاری با توجه به تحریم های داخلی و خارجی فرش, عدم حمایت از بافنده و صادر کننده میزان صادرات فرش رو به کاهش است.

 

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌‌های فرش دستباف با بیان اینکه در زمانی که قیمت ارز روند رو به رشد داشت, بهترین زمان برای فرش بود گفت:این یک فرصت برای قالیبافان بود؛‌اما متأسفانه این مزیت را با تعهد ارزی از بافندگان گرفتند,ایران در 100سال اخیر رتبه اول در صادرات فرش را داشت. اما در حال حاضر این جایگاه را از دست داده و به جایگاه 5و 6رسیده است.

 

بهرامی با بیان اینکه در این حرفه حداقل 2میلیون بافنده وجود داشت گفت: حدود 6میلیون نفر از این محل ارتزاق می کردند.عدم سرمایه گذاری در بخش فرآوری پشم در کنار سایر مسائل وجود داررد. در بحث مواد اولیه نیز مشکل داریم. ایران در بحث تولید پشم بزرگترین تولید کننده پشم در جهان هستیم‌,‌اما با توجه به اینکه فرآوری نداریم,‌سالیانه حدود 65 میلیون تن پشم وارد می کنیم. اگر کسی در این حوزه توجه کافی داشت. بدون شک صنعت نساجی دچار تحول عظیمی می شد.

 

وی با اشاره به مشکلات بافندگان اظهار داشت: تا سالهای قبل بیش از 2 میلیون نفر بافنده در کشور وجود داشت ولی اکنون زیر یک میلیون بافنده در کشور داریم. در دهه هفتاد ظرفیت تولید ما 6میلیون متر مربع بود که امروز به کمتر از 2میلیون متر مربع تولید رسیده و طبعا به همان نسبت تعداد بافندگان کاهش یافته است.تعداد قالیبافان بیمه شده کشور از 500هزار نفر بافنده در سال 1393به 185هزار نفر رسیده و بیمه نزدیک‌ به 315 هزار نفر در طول این سالها قطع شده است./تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده