عملیات پیچیده فضایی ایران به‌زودی انجام می‌شود-راهبرد معاصر

عملیات پیچیده فضایی ایران به‌زودی انجام می‌شود

وزیر ارتباطات گفت: احتمالاً در مردادماه سیزدهمین پرتاب ماهواره در دولت سیزدهم را خواهیم داشت که یک رکورد محسوب می‌شود و یکی از عملیات‌های پیچیده فضایی خواهد بود.
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 23
کد خبر: ۲۵۱۱۷۵

به گزارش راهبرد معاصر، عیسی زارع‌پور؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر، گزارشی از اقدامات و دستاوردهای این وزارتخانه در دولت سیزدهم ارائه کرد.

 

زارع‌پور با اشاره به حمایت‌ها و پیگیری‌های شهید جمهور برای رسیدن به دستاوردهای فضایی، افزود: احتمالا در مردادماه سیزدهمین پرتاب ماهواره در دولت سیزدهم را خواهیم داشت که یک رکورد محسوب می‌شود و یکی از عملیات‌های پیچیده فضایی خواهد بود.

 

وزیر ارتباطات به بزرگترین قراردادساخت ماهواره با بخش خصوصی و دانش بنیان فضایی اشاره کرد و گفت: با اجرای این قرارداد ایران به کشورهای محدود منظومه‌سازان دنیا وارد می‌شود که اولین ماهواره‌های این منظومه امسال به فضا پرتاب می شود.

 

وی درباره پایگاه فضایی چابهار نیز با اشاره به افتتاح فاز اول این پروژه در سال جاری، خبر از پرتاب نخستین ماهواره در دهه فجر سال جاری از این پایگاه داد.

 

زارع‌پور به اجرای دولت هوشمند اشاره کرد و گفت: با اجرای دولت هوشمند بسیاری از مشکلات مردم در تعامل با دولت رفع می‌شود. 

 

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه در ابتدای دولت کارهای پراکنده‌ای در حوزه الکترونیکی کردن خدمات دولت اتفاق افتاده بود، خاطرنشان کرد: با دستور و پیگیری رییس جمهور شهید مراکز فناوری اطلاعات و هوشمندسازی در همه دستگاه‌ها به بالاترین سطح سازمانی و زیر نظر بالاترین مرجع دستگاه‌ها ارتقا یافتند و در قوانین بودجه سنواتی سال‌های اخیر هم همه دستگاه‌ها مکلف شدند که همه خدمات خود را از طریق یک درگاه واحد ارائه دهند و پنجره ملی خدمات خود را راه‌اندازی کنند.

 

وی به راه‌اندازی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در اردیبهشت سال 1401 توسط وزارت ارتباطات اشاره کرد و افزود: تاکنون تمام دستگاه‌های دولت با حدود 70 درصد خدمات خود به صورت الکترونیکی در این پنجره حضور دارند و حدود 600 خدمت نیز به صورت هوشمند ارائه می‌شود و تا 3 سال آینده کسی نباید برای دریافت خدمات به دستگاه‌های اجرایی مراجعه کند.

 

زارع‌پور با اشاره به همکاری راهبردی سازمان امور استخدامی در این پروژه، گفت: تاکنون 48 میلیون نفر در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند احراز هویت شده‌اند و 500 میلیون بار نیز از این پنجره استفاده شده است.

 

وی استعلامات بین دستگاهی را 8 میلیارد در سال گذشته اعلام کرد و با اشاره به اینکه امسال این عدد به 10 میلیارد می‌رسد، افزود: هر استعلام به معنی عدم نیاز به مراجعه حضوری یک فرد به یک دستگاه است.

 

وزیر ارتباطات پیگیری شهید جمهور و صداوسیما را در اجرایی شدن پنجره ملی خدمات دولت هوشمند موثر عنوان کرد.

 

وی به وضعیت شبکه ارتباطی کشور در ابتدای این دولت و عقب ماندگی‌های حوزه ثابت نیز اشاره کرد و افزود: برای بهبود کیفیت شبکه باید در تمام لایه‌های شبکه ارتباطی، نوسازی انجام می‌شد که این نوسازی آغاز و در حال آنجام است. 

 

زارع‌پور با اشاره به روند شروع و ادامه پروژه فیبرنوری در دولت سیزدهم به عنوان زیرساخت اصلی ارتباطات، گفت: تا امروز در 600 شهر اجرای پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها آغاز و با شهرداری‌های این شهرها توافق صورت گرفته و دسترسی 40 درصد خانوارهای شهری به شبکه فیبرنوری در کشور فراهم شده و در صورت درخواست امکان اتصال آنها وجود دارد.

 

وی با بیان اینکه تعداد اتصال منازل و کسب وکارها به شبکه فیبرنوری نسبت به ابتدای دولت 2 تا دو و نیم برابر شده، افزود: با ریل‌گذاری مناسب و الزام قانون هفتم توسعه برای اجرای 20 میلیون اتصال و با تداوم آن در دولت بعدی، میزان اتصال به 3 میلیون مشترک تا پایان سال جاری می‌رسد.

 

وزیر ارتباطات افزایش سایت‌های نسل چهارم از 33 هزار به 44 هزار و نسل پنجم از 10 سایت به 2 هزار سایت را از دیگر اقدامات انجام شده برای نوسازی و توسعه شبکه ارتباطی عنوان کرد و گفت: بر‌اساس برنامه‌ریزی انجام شده سایت‌های نسل پنجم تا پایان سال به 6 هزار سایت افزایش می‌یابد.

 

زارع‌پور 2 برابر شدن ظرفیت شبکه انتقال و آی پی کشور و 5 برابر شدن ظرفیت تبادل ترافیک را از دیگر اقدامات مهم برای نوسازی و توسعه شبکه ارتباطی دانست و گفت: با این اقدامات یک کار اساسی برای توسعه و نوسازی شبکه ارتباطی کشور صورت گرفته است تا به شکل ریشه‌ای مسئله سرعت اینترنت برای همیشه حل شود.

 

وی به مسیرهای متنوع ورود اینترنت به کشور اشاره کرد و افزود: هم اکنون پهنای باند اینترنت تامین شده به اندازه دوبرابر نیاز کشور رسیده است.

 

وزیر ارتباطات، توسعه ارتباطات در روستاها را بر مبنای نگاه عدالت محور دولت سیزدهم دانست و گفت: در این دولت 8 هزارو 200 روستای بالای بیست خانوار به اینترنت پرسرعت متصل شدند و در راه‌اندازی سایت‌های این روستاها 3 هزار روستای زیر 20 خانوار نیز تحت پوشش قرار گرفتند که آمار روستاهای تحت پوشش به 97 درصد و جمعیت روستایی که به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند را به 98.5 می‌رساند.

 

زارع‌پور به حمایت از سکوها و پیام‌رسان‌های داخلی در دولت سیزدهم نیز اشاره کرد و گفت: کاربران این سکوها بین 4 تا 12 برابر افزایش داشتند و برنامه ما این است که این پیام‌رسان‌ها به سمت خدمت‌رسانی و ارائه خدمات به مردم حرکت کنند.

 

وی از 30 مورد حمایت در مصوبه حمایت از کسب و کارها در کارگروه اقتصاد دیجیتال یاد کرد و افزود: یک مورد این حمایت‌ها معافیت مالیاتی این کسب و کارهای فعال در سکوهای داخلی است.

 

وزیر ارتباطات گفت: در 3 سال گذشته 500 هزار کسب و کار جدید در سکوهای داخلی راه‌اندازی شده است./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده