جاسوسی آمریکا از نمایشگاه فضایی روسیه!-راهبرد معاصر

جاسوسی آمریکا از نمایشگاه فضایی روسیه!

در بحبوحه رقابت شدید شوروی سابق و آمریکا در صنعت فضایی، آمریکایی‌ها موفق شدند اطلاعات مربوط به نخستین ماه‌نورد روسیه را بدزند!
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۷ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 23
کد خبر: ۲۵۱۱۸۴

به گزارش راهبرد معاصر. در اواخر دهه 1950 و ابتدای دهه 1960، رقابت فضایی بین آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی بسیار داغ بود و هر دو کشور تلاش می‌کردند با نمایش قدرت تکنولوژی و نظامی خود بر دنیا تاثیر بگذارند.

 

نهایتا در تاریخ 13 سپتامبر 1959، اتحاد جماهیر شوروی با فضاپیمای "لونا 2" موفق شد لحظه ورود نخستین انسان به کره ماه را ثبت کرده و نخستین کشوری باشد که پرچم خود را در این سیاره نصب ‌می‌کند.

 

به دنبال این شکست، آمریکا درصدد دزدی اطلاعات لونا 2 بود و برای کسب اطلاعات درباره نحوه ساخت تجهیزات ماه‌نورد شوروی، سازمان سیا در سال 1959 اقدام به جاسوسی از نمایشگاه فضایی کرد که در شوروی برگزار شده بود.

 

در طی عملیاتی که سیا ترتیب داده بود، گروهی از افسران این سازمان جاسوسی پس از تاریک شدن هوا و در زمان تعطیلی نمایشگاه به لونا 2 دسترسی پیدا کردند و برخلاف تصور، نمونه‌ای از لونا 2 که در نمایشگاه بود، یک ماکت نبود، بلکه یک سیستم کاملاً عملیاتی بود!

 

نهایتاً جاسوسان آمریکایی به طور مخفیانه یک مدل از لونا 2 را باز کردند تا از تکنولوژی و طراحی آن عکس بگیرند. آنها توانستند بدون اینکه کسی متوجه شود، قطعات را دوباره سر جای خود بگذارند. به این ترتیب اطلاعات ارزشمندی درباره طراحی و قابلیت‌های لونا 2 به دست آمد.

 

در دست‌نوشته یکی از جاسوسان آمریکایی که در این عملیات حاضر بود آمده است: "شوروی هم از هیچ‌چیز خبر نداشت. به نظر می‌رسد عملیات ما داستان فیلم‌های جاسوسی باشد، اما واقعیت دارد."

 

سال‌ها بعد، این عملیات مخفی توسط سیا فاش شد و به عنوان یک موفقیت بزرگ جاسوسی که بدون اطلاع شوروی انجام شده، مورد توجه قرار گرفت./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده