گزارش تخلفات دو مسئول وزارت صمت به دادگستری تهران-راهبرد معاصر

گزارش تخلفات دو مسئول وزارت صمت به دادگستری تهران

رییس مرکز بهبود محیط کسب و کار در نامه ای به رییس کل دادگستری تهران اعلام کرد که رییس سازمان توسعه تجارت و دستیار ویژه وزیر صمت، قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار را رعایت نمی کنند.
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۶ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 23
کد خبر: ۲۵۱۱۹۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ سید امیر سیاح رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار در نامه‌ای به القاصی مهر رئیس کل دادگستری استان تهران و رئیس پیگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دادگستری استان تهران درباره دو مسئول وزارت صمت نامه نگاری کرده است.

 

در این نامه آمده است:

همانگونه که مستحضرید بر اساس مواد 24 و 30 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و آئین نامه لزوم ثبت و اطلاع رسانی مقررات در پایگاه اطلاعات قوانین و مقررات مرتبط با محیط کسب و کار به شماره 17976 ت 1134 عه مورخ 1402/2/9 و دستورالعمل نحوه تدوین پیش‌نویس مقررات مرتبط با محیط کسب و کار به شماره 13544 مورخ 1403/2/1 دولت و دستگاه‌های اجرایی مکلفند به منظور شفاف سازی برنامه‌های اقتصادی و ایجاد ثبات اقتصادی، هرگونه تغییر مقررات و رویه‌های اقتصادی را در زمان مقتضی قبل از اجرا از طریق درج در پایگاه اطلاعات قوانین و مقررات مرتبط یا محیط کسب و کار به اطلاع عموم برسانند.

 

علیرغم عزم جدی قانون گذار و دولت مبنی بر پیش بینی پذیری اقتصاد و عدم وضع مقررات خلق الساعه، سازمان توسعه تجارت ایران با تغییر مقررات بدون رعایت ضوابط قانونی فوق، مشکلات فراوان بر سر راه فعالان حوزه تجارت خارجی و تأمین کالاهای مورد نیاز کشور ایجاد کرده است.

 

شایان ذکر است پیش از این متولیان امر در آن وزارتخانه پیرو پیگیری‌های صورت گرفته، بانک مرکزی را مسؤول تصمیم گیری در خصوص تأمین و تخصیص ارز و تعیین سهمیه ارزی هر یک از بخش‌های اقتصادی کشور معرفی کرده‌اند. این در حالی است که کاهش سهمیه ارزی در نظر گرفته شده از طرف بانک مزبور به بخش‌های مختلف صنعت و تجارت، نافی رعایت ضوابط و چارچوبهای قانونی در تصویب مقررات توسط آن وزارتخانه نیست.

 

وزارت امور اقتصادی و دارایی و همچنین معاونت حقوقی ریاست جمهوری پیرو شکایات رسیده از طرف فعالان بخش خصوصی طی چندین مکاتبه لزوم رعایت ضوابط قانونی را در تدوین و ابلاغ مقررات جدید به آن وزارتخانه یادآوری نموده است که متأسفانه هیچ گونه ترتیب اثری داده نشده است و همچنان سازمان توسعه تجارت به صورت پی در پی و بدون اعلان قبلی و رعایت ضوابط مقررات مختلف حوزه تجارت خارجی از جمله فهرست تعرفه‌های مجاز جهت اخذ ثبت سفارش را تغییر می‌دهد.

 

ضمن معرفی مسؤولین اصلی در تخلف قانونی فوق‌الذکر و ارائه مکاتبات انجام شده برای جلوگیری از ادامه این قانون‌شکنی ها خواهشمند است تمهیدی اتخاذ فرمائید تا فعالان اقتصادی کشور بیش از این با تغییر ناگهانی مقررات تجاری کشور آسیب نبینند.

 

همچنین آقای تقوی از همکاران این مرکز با شماره تماس 09122257748 برای هماهنگی و پیگیری موضوع معرفی می‌شوند.

 

مشخصات مسؤولین: سید علی لطفی زاده مهدی ضیغمی مشاور عالی و دستیار ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت و مهدی ضیغمی معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران.

 

مکاتبات صورت پذیرفته با موضوع لزوم رعایت مواد 24 و 30 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و آئین نامه‌های اجرایی آنها در تدوین تصویب و ابلاغ مقررات جدید توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت:

 

1- نامه شماره 80/242252 مورخ 1402/12/9 از طرف رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار خطاب به مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات معاونت برنامه‌ریزی و مقررات سازمان توسعه تجارت

2- نامه شماره 54618750452 مورخ 1403/3/23 از طرف معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی امور حقوقی دستگاه‌های اجرایی معاونت حقوقی ریاست جمهوری خطاب به رئیس سازمان توسعه تجارت ایران

3- نامه شماره 80/67901 مورخ 1403/4/13 از طرف وزیر امور اقتصادی و دارایی خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت

4- نامه شماره 80/68377 مورخ 1403/4/16 از طرف وزیر امور اقتصادی و دارایی خطاب به سرپرست ریاست جمهوری/ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده