جزئیات قرعه‌کشی فروش خودرو‌های وارداتی/ ثبت درخواست ۹۵ هزار نفر برای ۱۰ هزار خودرو قیمت انواع برنج در میادین و بازار‌های میوه و تره بار اعلام شد پیش بینی قیمت طلا و سکه فردا یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۴ معتمدیان: تبعیض منطقه‌ای در قطعی برق وجود ندارد / افزایش ساعات قطعی برق خارج از برنامه به علت فشار به شبکه برق است ازسرگیری پرواز‌های منظم باکو–تهران از اول سپتامبر رئیس کمیسیون عمران مجلس: خط انتقال آب طالقان مهرماه به تهران و البرز می‌رسد پیش‌بینی قیمت طلا و سکه فردا پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۴ / بازار طلا همچنان تحت تاثیر دلار طرح جدید فروش اقساطی خودرو ریسپکت مرداد ۱۴۰۴ + شرایط فروش قرعه کشی ایران خودرو آغاز شد + آمار تالار شیشه‌ای قرمز شد/ یازدهمین افت پیاپی بازار سرمایه طلای بورسی از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد وزیر راه: کاهش تراز آب خزر معیشت ساحل‌نشینان و کشتیرانی را تهدید می‌کند مدیرکل صمت استان تهران: امسال سال سختی برای بخش صنعت است دستور بانک مرکزی برای فعالیت شبانه‌روزی ۴ بانک مجوز پرواز هواپیما‌های MD به نجف صادر شد

جزئیات فرونشست زمین در میدان ونک

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تشریح جزئیات فرونشست زمین در میدان ونک، اقدامات مهندسی برای جلوگیری از فروریزش‌ها را موثر دانست.
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 27
کد خبر: ۲۵۱۷۸۹

به گزارش راهبرد معاصر؛  علی بیت اللهی با تشریح فرونشست زمین در خیابان ولیعصر حوالی میدان ونک اظهار کرد: این پدیده در اثر گسیختگی لوله آب و جریان آب به زیر رویه آسفالتی این مسیر با آب شکستگی طبیعی ایجاد شد که در نهایت با فرسایش تونلی، گسترش ابعاد و با تشدید عمل ارتعاش محیطی با رفت و آمد وسایل نقلیه، رویه آسفالتی زیر این حفره ایجاد شده فروریزش  کرد و فرونشست ناگهانی ایجاد شد.

 

وی ادامه داد: پدیده فروریزش خیابان ولیعصر را در ادامه فروریزش‌هایی برشمرد که در ماه‌ها و سنوات گذشته در نقاط مختلف شهر تهران و همچنین اصفهان به وقوع پیوست.

 

ویی درباره قابلیت پیش‌بینی مخاطرات فروریزش و همچنین فرونشست در مناطق شهری افزود: برخی از حفره‌ها و تونل‌های زیرسطحی در شهر تهران و سایر کلانشهرها قابل شناسایی است و برخی نیز قابل شناسایی نیستند. زیرا عامل به وجود آورنده برخی از آنها ناشی از گسیختگی لوله‌ها و فرسودگی تاسیسات شهری، مسدود کردن مسیرهای جریان آب و عوامل متعدد است.

 

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه ساختمان‌های مرتفع که با چندین طبقه زیرزمین احداث شده و با گودبرداری‌های عمیق مواجه اند، مسیر عبور جریان طبیعی آب از طریق رگ آب‌ها و قنوات مسدود می‌شود که تعداد این قبیل ساختمان‌ها به ویژه در کلانشهرها و تهران قابل توجه است که باید مورد توجه دست اندرکاران قرار بگیرد.

 

بیت‌اللهی با یادآوری مخاطرات فرونشست منطقه چشمه علی شهر ری در خصوص دیگر دلایل فروریزش‌ها، گفت: خشک شدن چشمه‌علی با توسعه ایستگاه و خط مترو ارتباط دارد. امتداد مترو در این منطقه شرقی- غربی است و جریان آب زیرسطحی و رگ آب‌های زیرسطحی تهران شمالی- جنوبی است وکه در اثر خط طولی مترو مسدود می‌شود و در نهایت در پایین دست چشمه آب‌علی خشک می‌شود زیرا مسیر آب در این منطقه با مترو مسدود شده است.

 

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اضافه کرد:‌ با مسدود شدن مسیر آب، جریان آب متوقف نمی‌شود و در اطراف خود در زیر سطح زمین، آب شکستگی ایجاد می‌کند و به مرور زمان حفرات بزرگی تشکیل می‌شود که این حفرات با ریزش سطح به سمت نزدیک زمین مهاجرت می‌کنند و فروریزش ناگهانی رخ می‌دهد.

 

بیت‌اللهی با یادآوری فرونشست‌های میدان قیام، میدان محمدیه، چهارراه مولوی، خیابان انقلاب، خیابان کارگر و خیابان پیامبر که در سنوات گذشته به دلایل متعدد رخ داد و مخاطراتی را برای حیات شهری ایجاد کرد، گفت: این موارد نشان می‌دهد که زیرساخت تهران و ساختگاه آبرفتی و خاکی تهران مستعد بروز چنین حوادثی است. بنابراین چنانچه این رخدادها در اوج ترافیک به وقوع بپیوندد احتمال مخاطرات را چندین برابر می‌کند. تراکم این مخاطرات به ویژه در قسمت‌های مرکزی و جنوبی شهر است، بنابراین اسکن زیرسطحی آبرفت‌های تهران تا حدود ضخامت 30 متری ضرورت دارد.

 

وی با تاکید بر اینکه اقدامات مهندسی برای جلوگیری از فروریزش‌ها موثر و امکانپذیر است، تاکید کرد: ضرورت دارد تا انجام فعالیت های مهندسی برای کاهش مخاطرات فروریزش ها و فرونشست ها در برنامه شهرداری تهران و دولت چهاردهم قرار بگیرد./تسنیم

ارسال نظر