دیدار وزرای خارجه سودان، گامبیا و آفریقای جنوبی با باقری-راهبرد معاصر

دیدار وزرای خارجه سودان، گامبیا و آفریقای جنوبی با باقری

وزرای خارجه سودان، گامبیا و آفریقای جنوبی که به تهران سفر کرده‌اند، با سرپرست وزارت امور خارجه ایران دیدار و گفتگو کردند.
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 30
کد خبر: ۲۵۲۳۵۴

به گزارش راهبرد معاصر، مامادو تانگارا وزیر امور خارجه گامبیا که به منظور شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید کشورمان به تهران سفر کرده، با علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه دیدار و گفتگو کرد.

 

سرپرست وزارت امور خارجه با اشاره به اهتمام جمهوری اسلامی ایران برای از سرگیری و تقویت روابط بین تهران و بانجول در عرصه‌های مختلف دوجانبه و چندجانبه، از اهتمام ویژه و اراده جدی مقامات عالی کشور گامبیا در این راستا استقبال کرد.

 

باقری تاکید کرد: ظرفیت‌های بسیار فراوانی در پرتو از سرگیری روابط سیاسی بین دو کشور برای همکاری به خصوص در عرصه دوجانبه و چندجانبه ازجمله در چارچوب سازمان همکاری اسلامی ایجاد خواهد شد.

 

وزیر امور خارجه گامبیا نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفرش به تهران و تبریک برگزاری موفقیت آمیز انتخابات ریاست جمهوری در ایران، ضمن تسلیم پیام تبریک آدامو بارو، رئیس جمهور کشورش خطاب به پزشکیان رئیس جمهور جدید کشورمان، مراتب تسلیت مجدد رئیس جمهور، دولت و مردم گامبیا را به مناسبت ضایعه فقدان رئیس جمهور و وزیر خارجه شهید کشورمان ابراز داشت.

 

مامادو تانگار با ابراز خرسندی از سفرش به تهران برای حضور در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید جمهوری اسلامی ایران، بر اهتمام جدی کشورش برای از سرگیری و توسعه همه جانبه مناسبات با ایران تاکید کرد. 

 

در پایان این ملاقات، مامادو تانگارا و علی باقری بیانیه رسمی از سرگیری روابط دیپلماتیک بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری گامبیا را امضاء کردند.

 

حمایت ایران از  هرگونه ابتکار و اقدامی در عرصه بین المللی برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین

همچنین رونالد لامولا وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی که برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید کشورمان به تهران سفر کرده، با علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه دیدار کرد و در خصوص تداوم پیگیری توسعه و گسترش روابط بین دو کشور گفتگو و تبادل نظر کرد. 

 

سرپرست وزارت امور خارجه در این دیدار با تبریک برگزاری موفق انتخابات و تشکیل دولت جدید در آفریقای جنوبی، برای دونالد لامولا، وزیر جدید امور خارجه این کشور در این مسئولیت جدید و مهم آرزوی موفقیت کرد. 

 

باقری با ابراز خرسندی از روند رو به گسترش روابط دو کشور در دوره گذشته، ابراز امیدواری کرد با تلاش دولت ها و روسای جمهور جدید دو کشور شاهد توسعه جدی و موثر روابط و بهره برداری بیش از پیش از ظرفیت های اقتصادی موجود در ایران و آفریقای جنوبی در راستای تامین منافع دو کشور باشیم. 

 

سرپرست وزارت امور خارجه همچنین بر ظرفیت های خوب همکاری بین دو کشور در عرصه های سیاسی و حقوقی بین المللی با بهره گیری از سازوکارهای چندجانبه گرایی برای مقابله با رویکردهای یکجانبه گرایی و اعمال محدودیت های غیرقانونی برخی کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا علیه کشورهای مستقل با سوء استفاده از موضوعاتی همچون حقوق  بشر و تروریسم و عدم اشاعه تاکید کرد.  

 

باقری از نقش بارز لامولا بعنوان دیپلماتی شجاع و مبتکر در پیگیری پرونده جنایات رژیم صهیونیستی در دادگاه بین المللی دادگستری و اهتمام ویژه دولت آفریقای جنوبی در محکومیت جنایات این رژیم در محافل حقوقی و قضایی بین المللی تمجید کرد و بر حمایت کامل جمهوری اسلامی ایران از نقش مهم آفریقای جنوبی در این راستا تاکید نمود و افزود: جمهوری اسلامی ایران از هرگونه ابتکار و اقدامی در عرصه بین المللی برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین و مقابله و محکومیت نسل کشی و جنایات رژیم صهیونیستی علیه بشریت در غزه حمایت می کند.

 

سرپرست دستگاه دیپلماسی همچنین با ابراز خرسندی از تحقق عضویت کامل ایران در گروه بریکس در دوره ریاست آفریقای جنوبی بر این گروه اقتصادی، بر اهمیت تداوم تعامل و همکاری دو کشور در مجامع بین المللی و سازوکارهای چندجانبه مثل بریکس برای دفاع و صیانت از حقوق کشورهای مستقل و همچنین حمایت از حقوق مردم فلسطین تاکید کرد. 

 

دونالد لامولا وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی نیز با ابراز خرسندی از نخستین سفرش به ایران، برگزاری موفقیت آمیز انتخابات ریاست جمهوری در ایران را تبریک گفت و حضور خود به عنوان نماینده ویژه دولت و رئیس جمهور کشورش در مراسم ادای سوگند دکتر پزشکیان و ابلاغ پیام تبریک آقای سیریل رامافوسا رئیس جمهور کشورش به ایشان را نشاندهنده عزم و ارادی جدی این کشور برای تداوم پیگیری روند توسعه و گسترش روابط بین تهران و پرتوریان توصیف نمود. 

 

وی همچنین اهتمام و علاقمندی کشورش برای پیگیری روند توسعه و گسترش روابط دو کشور به خصوص در عرصه های اقتصادی و تجاری، تقویت ارتباطات و همکاری های فرهنگی و مردمی، همچنین توسعه تعاملات و همکاری های بین المللی در چهارچوب دیوان بین المللی دادگستری لاهه و دیوان کیفری بین المللی و همچنین تقویت رایزنی و مواضع مشترک در زمینه مبارزه با نسل کشی در غزه را مورد تاکید قرار داد.

 

آمادگی سودان  برای همکاری و تعامل نزدیک با ایران

در ادامه حسین عوض وزیر امور خارجه سودان که به‌ عنوان نماینده ویژه این کشور برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده، با علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه دیدار و گفتگو کرد. 

 

سرپرست وزارت امور خارجه در این دیدار ضمن تقدیر از سفر وزیر امور خارجه سودان به تهران، این حضور را نشانگر عزم و اراده جدی مقامات عالی سودان برای تقویت روابط بین دو کشور مسلمان دانست. 

 

باقری استقرار و بازگشایی سفارتخانه‌ها و آغاز فعالیت سفرای دو کشور را اقدامی ارزشمند توصیف کرد و آن را نشانگر عزم و اراده جدی مسئولان دو کشور برای آغاز مسیری درست در روند توسعه روابط دو کشور دانست و  ابراز اطمینان کرد که شاهد گشایش افق‌های جدیدی از توسعه روابط در عرصه دوجانبه و همچنین همکاری بین دو کشور در محافل بین المللی خواهیم بود. 

 

باقری همچنین خواستار تقویت همفکری و هم افزایی جمهوری اسلامی ایران و سودان در محافل بین المللی در خصوص موضوعات مبتلا به دو کشور و جهان اسلام و ایجاد سازوکاری برای مقابله و محکومیت جنایات جنگی و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه و حمایت و دفاع از حقوق مردم بی‌دفاع فلسطین در غزه شد. 

 

حسین عوض وزیر امور خارچه سودان نیز در این دیدار با تبریک برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران و انتخاب رئیس جمهور جدید، برگزاری انتخابات در فضای امن و سالم و دمکراتیک و انتقال مسالمت آمیز قدرت در ایران را مایه مباهات و افتخار برای مردم ایران و جهان اسلام دانست. 

 

وی با ابراز خرسندی از دومین سفرش به تهران در خلال دو ماه گذشته، بر اهتمام ویژه مقامات عالی کشورش برای پیگیری تقویت و توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری دوست و مهم تاکید کرد. 

 

حسین عوض از نقش امیرعبداللهیان وزیر خارجه شهید در پیگیری از سرگیری روابط بین تهران و خارطوم به نیکی یاد کرد و از تداوم این رویکرد تقدیر کرد. 

 

وزیر امور خارجه سودان همچنین با ارائه گزارشی از آخرین تحولات داخلی کشورش و روند فزاینده برقراری ثبات و امنیت در این کشور علیرغم دخالت‌های بیگانگان، از حمایت‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران از دولت و مردم سودان قدردانی کرد. 

 

حسین عوض همچنین بر موضع مستقل، اصولی و ثابت کشورش در خصوص مساله فلسطین به عنوان موضوعی محوری و اساسی، بر مخالفت ملت سودان با  هرگونه نزدیکی و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و همچنین تداوم قاطع حمایت دولت و مردم سودان از آرمان مردم فلسطین و حمایت از حقوق فلسطینیان در مجامع منطقه ای و جهانی تاکید کرد. 

 

وی همچنین آمادگی کامل کشورش برای همکاری و تعامل نزدیک بین دو کشور در محافل بین المللی در حمایت متقابل دو کشور از یکدیگر را ابراز داشت./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده