شورای امنیت: ترور هنیه را محکوم می‌کنیم-راهبرد معاصر
در نشست اضطراری به درخواست ايران؛

شورای امنیت: ترور هنیه را محکوم می‌کنیم

نمایندگان چین، الجزایر، روسیه، عراق، سوریه، لبنان و فلسطین در شورای امنیت، ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران را محکوم کردند.
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۷ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 01
کد خبر: ۲۵۲۷۵۱

به گزارش راهبرد معاصر، نماینده چین در شورای امنیت در نشست اضطراری برای بررسی ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، گفت: ترور هنیه تلاشی آشکار برای تخریب روند صلح بود و به علت شرایط خطرناک و پیچیده کنونی از طرفین می‌خواهیم به ندای خویشتن‌داری گوش فرا دهند. 

 

وی ادامه داد: دلیل شرایط کنونی دست نیافتن به آتش بس در غزه است. از اسرائیل می‌خواهیم به قطعنامه های شورای امنیت پایبند باشد.

 

نماینده الجزایر: اسرائیل با ترور هنیه مرتکب اقدام تروریستی شد

نماینده الجزائر در شورای امنیت گفت: این تنها حمله به انسان نبود حمله شرورانه به روابط دیپلماتیک و اصول شالوده نظم جهانی بود.

 

وی ادامه داد:  اسرائیل اقدامی انجام داد که حاکمیت ایران را نقض کرد و قویا اقدام اشغالگران در ترور رهبر حماس را محکوم می‌کنیم. 

 

نماینده الجزایر افزود: این دیوانگی کجا و کی به پایان می‌رسد؛ حمله به غزه و هدف گرفتن غیرنظامیان در بیروت و اشغال اراضی سوری‌و لبنان این اقدامات لگه ننگی هستند که گریبان بشریت را گرفته است.

 

روسیه:  ترور اسماعیل هنیه در تهران را محکوم می‌کنیم

دیمیتری پولیانسکی سفیر و معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل که کشورش ریاست دوره ای شورای امنیت را برعهده دارد، در سخنانی گفت: هر کسی که پشت این ترور است و کسانی است که  این ترور را انجام دادند باید آگاه باشند چنین اقداماتی چقدر می‌تواند برای صلح بین‌المللی خطرناک باشد.

 

وی گفت: ترور اسماعیل هنیه را محکوم می‌کنیم که ضربه محکمی به میانجیگری و مذاکرات است. او گفت: این اقدام وحشیانه واقعا خاورمیانه را در آستانه جنگ قرار داده است. در این شرایط تلاش برای به‌ خطر انداختن منطقه توسط آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها انجام می‌شود.

 

معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل افزود: ترور رئیس دفتر سیاسی حماس ضربه‌ای مخرب به مذاکرات آتش‌بس در غزه و تلاش اسرائیل  برای کشاندن ایران به جنگ است. تلاش‌هایی برای کشاندن ایران به رویارویی منطقه‌ای در پرتو شرایط در حال تشدید وجود دارد.

 

معاون دبیرکل سازمان ملل: حملات اخیر تشدید خطرناکی در خاورمیانه است

معاون دبیرکل سازمان ملل در نشست فوق العاده شورای امنیت گفت: ایران اسرائیل را به نقض جدی حاکمیت و قوانین بین‌المللی ایران متهم کرد.

 

وی افزود: یک خبرنگار الجزیره و عکاسش در حالی که در حال انجام تحقیقات روزنامه نگاری در غزه بودند کشته شدند.

 

این مقام سازمان ملل تاکید کرد: جامعه بین المللی باید برای جلوگیری از گسترش درگیری‌ها تلاش کند.

 

وی افزود: ما از اسرائیل خواستیم خویشتنداری کند، اما واضح است که خویشتنداری کافی نیست.

 

معاون نماینده آمریکا: اسرائیل در برابر حملات مکرر حزب‌الله از خود دفاع می‌کند

معاون نماینده آمریکا در شورای امنیت مدعی شد: ما هیچ اطلاع و ارتباطی با قتل اسماعیل هنیه رهبر حماس نداریم. آمریکا هیچ نقشی در واکنش اسرائیل در ۳۰ ژوئیه در لبنان نداشت.

 

وی با اتهام‌زنی علیه تهران، ادعا کرد: عوامل ایران کسانی هستند که ما را به طور خطرناکی به یک درگیری گسترده منطقه‌ای نزدیک کردند.جنگ گسترده‌تر نه قریب‌الوقوع است و نه اجتناب‌ناپذیر.

 

انگلیس: بارها از ایران خواستیم به نقش خود در تنش های منطقه آگاه باشد

باربارا وود وارد سفیر و نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل  نیز با حمایت از اسرائیل مدعی شد: بارها از ایران خواستیم به نقش خود در تنش‌های منطقه آگاه باشد.

 

سفیر انگلیس در سازمان ملل ادعا کرد: ما از حق اسرائیل برای دفاع از خودش حمایت می‌کنیم. ما خواهان بازگشت ثبات به منطقه و پایان خشونت‌ها هستیم.

 

فرانسه:  آتش‌بس فوری باید در غزه برقرار شود 

نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز در این نشست شورای امنیت گفت: ما خواستار خویشتنداری در سراسر  خاورمیانه و دور شدن از هرگونه تشدید تنش نظامی هستیم.

 

این دیپلمات فرانسوی و عضو دائم شورای امنیت تاکید کرد: ما خواستار برقراری آتش‌بس فوری در غزه و آزادی گروگان‌ها هستیم. 

 

سوئیس تمام طرفها را به گفتگو و خویشتنداری فراخواند

 نماینده سوئیس در سازمان ملل نیز در این نشست شورای امنیت گفت: سوئیس تمام طرف‌ها را به خویشتنداری و گفتگو دعوت می‌کند. از همه طرف‌ها درخواست می کنیم قطعنامه‌های شورای امنیت را اجرا کنند و به قوانین انسان‌دوستانه احترام بگذارند.

 

این دیپلمات کشور سوئیس و حافظ منافع آمریکا در ایران گفت: حملات در جولان، لبنان و تهران نشان می‌دهد باید تمام تلاش خود را برای پایان‌ دادن به خشونت‌ها انجام دهیم.

 

اسلوونی خواستار خویشتنداری همه طرف‌ها شد 

سفیر و نماینده اسوونی در سازمان ملل نیز در این نشست شورای امنیت با ابراز نگرانی از حمله تروریستی در تهران و بالا گرفتن تنش ها، از همه طرف‌های درگیری در خاورمیانه خواست خویشتنداری کنند.

 

نماینده اسلوونی در سازمان ملل گفت: اتفاقی که در تهران رخ داد بسیار نگران‌کننده و نشان‌دهنده بالاگرفتن تنش‌ها است. بعد از جنگ جهانی دوم، نظم جهانی براساس احترام به منشور سازمان ملل بود. از همه طرف‌ها می‌خواهیم خویشتنداری کنند.

 

سیرالئون خواستار تحقیقات جامعه درباره حمله اسرائیل به هنیه در تهران شد 

نماینده سیرالئون در سازمان ملل نیز در نشست شورای امنیت گفت: حمله روز چهارشنبه تمامیت ارضی ایران را نقض کرد و ما آن را محکوم می‌کنیم.

 

نماینده سیرالئون در سازمان ملل گفت: درخواست داریم درمورد حمله امروز در ایران تحقیقات جامعی انجام شود.

 

فلسطین: اسرائیل باید متوقف شود

فدا عبدالهادی ناصر، معاون ناظر دائمی دولت فلسطین در سازمان ملل به شورای امنیت گفت: تشکیلات خودگردان فلسطین ترور هنیه در تهران و نقض تمامیت ارضی ایران را با شدیدترین لحن ممکن محکوم می‌کند. ناتوانی جامعه جهانی در پاسخگو کردن اسرائیل، باعث شده است، به این باور برسد که می‌تواند اقدامات تروریستی علیه مردم فلسطین را تشدید کند.

 

او تصریح کرد: «اسرائیل دهه‌هاست که ظالم، شکنجه‌گر و قاتل فلسطینی‌ها بوده و بی‌ثبات‌کننده دیرینه منطقه ماست.» برای اسرائیل، خشونت و ترور سرمایه اصلی هستند نه قوانین بین المللی، حقوق بشری و میانجیگری سایر کشورها. اسرائیل هیچ خط قرمزی نمی‌شناسد.

 

او گفت: «اسرائیل باید متوقف شود. ما بار دیگر با نهایت فوریت از شورای امنیت، مجمع عمومی و همه کشور‌های قانونمند و دوستدار صلح می‌خواهیم که برای توقف تجاوزات وحشتناک و جنایتکارانه اسرائیل علیه مردم فلسطین و منطقه ما، فورا اقدام کنند.

 

ناصر خواستار پاسخگویی به ترور هنیه و «کشته و مجروح کردن بیش از ۱۳۰ هزار کودک، زن و مرد فلسطینی در این ۳۰۰ روز وحشت و جهنم در غزه شد.»

 

او تصریح کرد: ترور هنیه و سایر جنایت‌های اسرائیل قبل و بعد از این حمله، نشان می‌دهد که اسرائیل مصمم است، خواست شورای امنیت و جامعه بین المللی را نادیده بگیرد و به ویران کردن غزه، اشغالگری و سایر سیاست‌های نژاد پرستانه، تبعیض آمیز و نفرت انگیز خود ادامه دهد.

 

وی افزود: «جامعه بین‌المللی باید انتخاب کند. بگذارید این انتخاب برای صلح و امنیت باشد، اجازه ندهید اسرائیل همه ما را به نابودی بکشاند.»

 

هشدار عراق: اسرائیل حقوق بین الملل را نقص کرده است

«کاظم الفتلاوی» نماینده دائم عراق در سازمان ملل متحد و شورای امنیت در واکنش به تجاوز اسرائیل و شهادت اسماعیل هنیه گفت: جامعه بین‌المللی نتوانسته است جنایت‌های اسرائیل را متوقف کند.

وی تاکید کرد: اسرائیل سعی می‌کند دایره جنگ را در منطقه گسترش دهد که تبعات بسیار خطرناکی دارد که کنترل آن دشوار خواهد بود.

 

الفتلاوی تصریح کرد: از شورای امنیت می‌خواهیم با توقف جنگ غزه صلح و امنیت جهانی را حفظ کند، بر حمایت خود از مردم فلسطین تأکید می‌کنیم. او همچنین نسبت به نیات شوم اسرائیل هشدار داد و گفت: تل آویو تلاش دارد دایره جنگ را در منطقه گسترش دهد.

 

لبنان:  تمایلی به جنگ نداریم 

«هادی هاشم» نماینده و سرپرست نمایندگی لبنان در سازمان ملل نیز در شورای امنیت گفت: «ما حملات اسرائیل به کشور‌های منطقه و ترور اسماعیل هنیه را ساعاتی پس از حمله به حومه بیروت محکوم می‌کنیم. ما بر عدم تمایل لبنان، دولت و مردم آن به جنگ و پایبندی به قطعنامه ۱۷۰۱ تاکید می‌کنیم. ما نقشه‌راه و چشم‌اندازی برای رسیدن به راهکاری ارائه کردیم که حقوق لبنان و همچنین ثبات را حفظ کند».

 

این مقام دولت لبنان افزود: «تجاوز به ضاحیه جنوبی بیروت خطرناک‌ترین فصل درگیری است و تنش‌زایی خطرناکی را در پی دارد، زیرا یک منطقه مسکونی هدف حمله قرار گرفت. ما بار‌ها در مورد نیات اسرائیل برای تنش‌زایی و حملات به لبنان هشدار داده‌ایم که منطقه را وارد یک جنگ تمام‌عیار با عواقب وخیم می‌کند».

 

او تصریح کرد: «ما می‌بینیم که تجاوزات اسرائیل به پایتخت ما، بیروت می‌رسد و این پیامی خونین، روشن و صریح است.»

 

این مقام لبنانی همچنین گفت: «جنایت اسرائیل در قتل اسماعیل الغول خبرنگار الجزیره و رامی الریفی عکاس خبری در غزه را محکوم می‌کنیم».

 

هشدار سوریه: آمریکا از سیاست‌های مخرب خود دست بردارد 

قصی الضحاک سفیر و نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد نیز در جلسه نشست شورای امنیت با محکوم کردن حملات اسرائیل گفت: جنایتکاران جنگی رژیم اسرائیل تصمیم گرفته اند که به تجاوزات خونین خود و شعله ورکردن جنگ در منطقه ادامه دهند.

 

او اسرائیل را مسؤول عملیات چند روز پیش در شهرک مجدل شمس در جولان دانست که در جریان آن ۱۲ تن کشته و بیش از ۴۰ تن دیگر زخمی شدند، عملیاتی که تل آویو از آن به عنوان بهانه برای حمله به بیروت و ترور هنیه در تهران استفاده کرد.

 

الضحاک ادامه داد: حفظ صلح و ثبات جهان مسلتزم آن است که دولت‌های مستقر در آمریکا از سیاست مخرب خود دست بردارند و اجازه دهند که شورای امنیت براساس منشور این سازمان به اختیارات قانونی‌اش عمل کند.

 

خشم اسرائیل و ادعا‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های مقاومت در منطقه 

معاون نمایندگی اسرائیل در سازمان ملل نیز در این نشست شورای امنیت با تکرار یاوه گویی‌های این رژیم علیه جمهوری اسلامی ایران مدعی شد: «نشست امروز شورای امنیت به تقاضای حامی شماره یک تروریسم دولتی در جهان تشکیل شده است و این نشان می‌دهد که چه سطحی از ریاکاری دارد رخ می‌دهد. جمهوری اسلامی مسئول ترسناک‌ترین وحشی‌گری‌ها در منطقه و جهان است.»

 

او بدون اشاره به جنایاتش تل آویو ادعا کرد: «کسانی که واقعا خواستار ثبات در خاورمیانه هستند، باید از حذف تروریست‌های بزرگ استقبال کنند، نه اینکه به طرف‌های درگیر خویشتن‌داری را توصیه کنند.»

 

معاون سفیر اسرائیل در سازمان ملل مدعی شد: جمهوری اسلامی ایران سالانه ۲۶۰ میلیون دلار به حماس و جهاد اسلامی کمک می‌کند و این کمک در ۹ ماه اخیر افزایش یافته است و بیش از ۳۰ درصد سلاح‌هایی که اسرائیل در غزه توقیف کرده است، تولید ایران بوده‌اند.

 

این مقام اسرائیلی در ادامه ادعا‌های خود افزود: حزب‌الله، حماس و حوثی‌ها (انصارالله یمن) تنها با کمک سر مار می‌توانند زهر بریزند. از زمان حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل، ایران علاوه بر ارائه فن‌آوری موشک‌های نقطه‌زن، مهمات ضدتانک و پهپاد به حزب‌الله، بیش از ۸۰۰ میلیون دلار به این گروه کمک کرده است.

 

 «امیرسعید ایروانی» نماینده ایران در سازمان ملل در نیویورک در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل خواستار تشکیل جلسه فوری این شورا برای بررسی جنایات رژیم صهیونیستی در منطقه شده بود.

 

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت: به درخواست ایران و با حمایت چین، الجزایر و روسیه، ریاست جمهوری ما _رئیس کنونی شورای امنیت- تصمیم به برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل گرفت./ باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار